3 710 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Golvspån+gips, eller?
Hejsan,
Har läst i den inledande tråden vad gäller underlag för golv och har tänkt att göre enligt punkt två, dvs. att lägga värmeslingor + flytspackel direkt på golvspånen i badrummet. Har dock talat med flera hantverkare och samtliga säger att vi behöver lägga ett lager med gips ovanpå golvspånen då golvspånet inte är ett dött material, vilket skulle kunna leda till att golvet "rör" på sig.
Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni? Går det bra att hoppa över gipset på golvet och bara köra på golvvärmen direkt på golvspånen och därefter flytspackla?
Har läst i den inledande tråden vad gäller underlag för golv och har tänkt att göre enligt punkt två, dvs. att lägga värmeslingor + flytspackel direkt på golvspånen i badrummet. Har dock talat med flera hantverkare och samtliga säger att vi behöver lägga ett lager med gips ovanpå golvspånen då golvspånet inte är ett dött material, vilket skulle kunna leda till att golvet "rör" på sig.
Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni? Går det bra att hoppa över gipset på golvet och bara köra på golvvärmen direkt på golvspånen och därefter flytspackla?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag körde armeringsnät, fiber flytspackel min 12mm. Detta gjordes för 3 månader sedan och än så länge inget problem.
Som du ser i andra trådar råder det delade meningar om just gips/ bara flyt på golvspån.
Jag tror att om du kör min 12mm på flytet så ser jag ingen anledning till att ha gips, tyvärr fuskas det nog endel, just vid tex golvbrunnen där man har mindre och då får man sprickor.
Alla rör och kakel killar jag pratat med tyckte jag skulle köra gips och sedan plana ut med flyt vid brunnen till intet och på så sätt få fall, det är just detta man varken vill eller får.
Som du ser i andra trådar råder det delade meningar om just gips/ bara flyt på golvspån.
Jag tror att om du kör min 12mm på flytet så ser jag ingen anledning till att ha gips, tyvärr fuskas det nog endel, just vid tex golvbrunnen där man har mindre och då får man sprickor.
Alla rör och kakel killar jag pratat med tyckte jag skulle köra gips och sedan plana ut med flyt vid brunnen till intet och på så sätt få fall, det är just detta man varken vill eller får.
Roliga hantverkare du har, de kanske vill komma tillbaka till dig efter några år igen. Läs gärna faq-en som är första inlägget i denna forumsdel.CarroB skrev:Hejsan,
Har dock talat med flera hantverkare och samtliga säger att vi behöver lägga ett lager med gips ovanpå golvspånen då golvspånet inte är ett dött material, vilket skulle kunna leda till att golvet "rör" på sig.
Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni? Går det bra att hoppa över gipset på golvet och bara köra på golvvärmen direkt på golvspånen och därefter flytspackla?
Om nu spånskivorna rör sig vad har de då fäst gipset i? Torde inte gipsskivorna röra sig med spånskivorna?
Antigen kör man två lager gips enligt faq-en ovan + flytspackel eller ett tjockare lager flytspackel med armering.
Det beror som jag förstår helt på vilket fabrikat
av flytspackel som man väljer.
På jobbet va det längesen jag såg golvgips under flytet.
Angående gips i badrum så har bygg fackets skyddsombud
kontaktat folksam och dom hade inge problem med gips i badrum.
Läs varudeklarationen på tex aquapanel och glasrocen så
kan man fatta att man måste se ut som en rymdgubbe för att
hantera skivorna.
Glasocen har gjort att killar blött näsblod och hostat blod.
Mvh Putte
av flytspackel som man väljer.
På jobbet va det längesen jag såg golvgips under flytet.
Angående gips i badrum så har bygg fackets skyddsombud
kontaktat folksam och dom hade inge problem med gips i badrum.
Läs varudeklarationen på tex aquapanel och glasrocen så
kan man fatta att man måste se ut som en rymdgubbe för att
hantera skivorna.
Glasocen har gjort att killar blött näsblod och hostat blod.
Mvh Putte
Prima golvspånet noggrant och flytspackla med fiberarmerat spackel. Eventuellt behövs det ett armeringsnät som stiftas fast på spångolvet, men det beror som sagt på vilket fabrikat ni väljer på spacklet. Maxit kräver det inte om ytan är under 10 kvm.
15 mm tjockt vid golvbrunnen gäller när du har elgolvvärme.
15 mm tjockt vid golvbrunnen gäller när du har elgolvvärme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden