Hejsan,

Har läst i den inledande tråden vad gäller underlag för golv och har tänkt att göre enligt punkt två, dvs. att lägga värmeslingor + flytspackel direkt på golvspånen i badrummet. Har dock talat med flera hantverkare och samtliga säger att vi behöver lägga ett lager med gips ovanpå golvspånen då golvspånet inte är ett dött material, vilket skulle kunna leda till att golvet "rör" på sig.

Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni? Går det bra att hoppa över gipset på golvet och bara köra på golvvärmen direkt på golvspånen och därefter flytspackla?

Är gips+flytspackel med armering i som gäller. Sen är inte vanliga gipsskivor godkända för bruk i badrum längre, trädde i kraft 1/7-2007 och har övrgångsperiod till 1/7-2008

Jag körde armeringsnät, fiber flytspackel min 12mm. Detta gjordes för 3 månader sedan och än så länge inget problem.
Som du ser i andra trådar råder det delade meningar om just gips/ bara flyt på golvspån.
Jag tror att om du kör min 12mm på flytet så ser jag ingen anledning till att ha gips, tyvärr fuskas det nog endel, just vid tex golvbrunnen där man har mindre och då får man sprickor.
Alla rör och kakel killar jag pratat med tyckte jag skulle köra gips och sedan plana ut med flyt vid brunnen till intet och på så sätt få fall, det är just detta man varken vill eller får.

CarroB skrev:
Hejsan,

Har dock talat med flera hantverkare och samtliga säger att vi behöver lägga ett lager med gips ovanpå golvspånen då golvspånet inte är ett dött material, vilket skulle kunna leda till att golvet "rör" på sig.

Hur har ni andra gjort och vad rekommenderar ni? Går det bra att hoppa över gipset på golvet och bara köra på golvvärmen direkt på golvspånen och därefter flytspackla?
Roliga hantverkare du har, de kanske vill komma tillbaka till dig efter några år igen. Läs gärna faq-en som är första inlägget i denna forumsdel.
Om nu spånskivorna rör sig vad har de då fäst gipset i? Torde inte gipsskivorna röra sig med spånskivorna?

Antigen kör man två lager gips enligt faq-en ovan + flytspackel eller ett tjockare lager flytspackel med armering.

Det beror som jag förstår helt på vilket fabrikat
av flytspackel som man väljer.
På jobbet va det längesen jag såg golvgips under flytet.

Angående gips i badrum så har bygg fackets skyddsombud
kontaktat folksam och dom hade inge problem med gips i badrum.
Läs varudeklarationen på tex aquapanel och glasrocen så
kan man fatta att man måste se ut som en rymdgubbe för att
hantera skivorna.
Glasocen har gjort att killar blött näsblod och hostat blod.

Mvh Putte

P
Prima golvspånet noggrant och flytspackla med fiberarmerat spackel. Eventuellt behövs det ett armeringsnät som stiftas fast på spångolvet, men det beror som sagt på vilket fabrikat ni väljer på spacklet. Maxit kräver det inte om ytan är under 10 kvm.
15 mm tjockt vid golvbrunnen gäller när du har elgolvvärme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.