3 622 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bygga upp badrumsgolv
Idag skulle jag knacka bort flytspackel för att lägga ny golvvärme. Tyvärr var där inget flytspackel utan den gamla värmekabeln var ingjuten i betong. Så det blev ett himla hackande.
När betongen är borthackad så har jag 6 cm från husets platta till höjden av det gamla golvet. Jag ska lägga klinkers och golvvärme+flytspackel. Det bygger 1+1,5cm.
Jag vill gärna ha minst 2 cm cellplastisolering till plattan då återstår bara 1,5 cm. Är 1,5 cm betong för lite att lägga flytspackel på som underlag för klinkersen?
Hur bör jag bygga upp golvet igen?
När betongen är borthackad så har jag 6 cm från husets platta till höjden av det gamla golvet. Jag ska lägga klinkers och golvvärme+flytspackel. Det bygger 1+1,5cm.
Jag vill gärna ha minst 2 cm cellplastisolering till plattan då återstår bara 1,5 cm. Är 1,5 cm betong för lite att lägga flytspackel på som underlag för klinkersen?
Hur bör jag bygga upp golvet igen?
Det verkar som EPS-cement är lösningen.
Minsta gjuttjocklek är 5cm inklusive flytspackel. Om jag då lägger 1cm cellplast och 4cm EPS-cement och därpå 1,5cm flytspackel. Med klinker blir golvet ca 1,5 cm högre än tidigare.
Fördelarna med EPS-cement är att jag slipper lång väntan på att betongen ska torka och dess isolerande förmåga (4cm motsvarar 2,4cm cellplast)
Finns det bättre ideer så lyssnar jag gärna.
Minsta gjuttjocklek är 5cm inklusive flytspackel. Om jag då lägger 1cm cellplast och 4cm EPS-cement och därpå 1,5cm flytspackel. Med klinker blir golvet ca 1,5 cm högre än tidigare.
Fördelarna med EPS-cement är att jag slipper lång väntan på att betongen ska torka och dess isolerande förmåga (4cm motsvarar 2,4cm cellplast)
Finns det bättre ideer så lyssnar jag gärna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ursäkta om jag lånar tråden lite 
Jag kommer också att gjuta med EPS, men jag behöver komma upp 150mm (sedan golvvärme och spackel) Min fundering är om jag lägga ner isolering, leca, grus eller något annat för att slippa gjuta så djupt? Det blir lite dyrt med EPSen
Jag kommer också att gjuta med EPS, men jag behöver komma upp 150mm (sedan golvvärme och spackel) Min fundering är om jag lägga ner isolering, leca, grus eller något annat för att slippa gjuta så djupt? Det blir lite dyrt med EPSen
Klicka här för att svara