Plastmattan är borta men limmet sitter såklart kvar. Hur får jag rent på bästa sätt inför fortsättningen.
Antar att jag måste slipa golvet. Vad är det för slipmaskin jag behöver hyra/köpa och var gör jag det?

Jag har tidigare hittat svar på frågan i forumet men hittar inte tillbaka nu när jag har kommit så långt i renoveringen.

Tack för hjälpen!

Jag körde med vinkelslip och sliptrissor från biltema.

Vill du göra det med en sansad mängd betongdamm hyr du saneringsfräs samt bra grovsugare. Fräsen ser ut som en vinkelslip med diamantklinga och damask som ser till att dammet fångas upp. Snikvarianten är att sätta en dito klinga på din vinkelslip och bara köra, dammar något sjukt. Sjukt menar jag, riktigt sjukt mycket ;)

Mellantinget är Fasting65:s tips http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfraes.html

Håller precis som du på med att ta bort limresterna från väggar och golv. Jag köpte en billig bandslipmaskin och kör med 40 papper. Går dock inget vidare om man kör med den plant utan man får köra med framkanten mot underlaget. Tror att det dammar mindre än att köra med vinkelslip och lämnar en jämnare yta, men det går åt många slippapper. Jag lät badrumsfläkten sitta kvar och låter den gå för att suga ut lite av dammet och skapa lite undertryck i badrummet så att mindre mängd damm flyger ut i övriga huset.

Hälsningar
Roger

Jag hyrde en väggslip på Ramirent(dom hade ingen saneringsfräs inne). Den ser ut som en vinkelslip med diamantslipskiva och med damask för dammsugare.
Det där hemmabygget i länken från phl ser inte så dumt ut faktiskt. Det verkar vara samma princip - fast inte lika dyrt... I morgon ska jag slipa. Sen får vi se vad notan stannar på. Man betalar 400 kr+moms per mm man sliter skivan. Jag har ju bara 2 kvm så jag hoppas klara mig på minimum som är 1 mm.
Tack för tipsen!
P.S

Det gick som på räls med den maskinen!
Slipskivan slets knappt alls och jag tackar för hjälpen! En grovdamsugare att koppla till är ett måste!

P.S

Varför måste limmet bort, är det heltäckande så de blir dubbla tätskikt? Antar att du ändå ska flytspackla...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.