Hej,
(blev visst många frågor så jag numrerar...)
tänker flytspackla till helgen och måste bestämma hur jag ska lägga upp fallen. Bifogar en skiss över badrummet (hur det ska inredas och sen med lite tänkbara "brytlinjer"). Läste på forumet att man kan avsätta en liten cirkel runt den ena golvbrunnen med fall där och i övrigt rätta fallet efter endast en brunn. Men hur funkar det när det är en skiljevägg mitt i? (1) Räknar med att följa de lite "tuffare" fallrekommendationerna till duschytan och under hela badkaret (som förmodligen ska kaklas in).
Jag vore väldigt tacksam för idéer om hur jag ska dela in golvet i sektioner! (2)

Är det någon som har några bra tips om hur man fixar till fallen? (3) Någon provisorisk listkonstruktion på väggen kanske - för man kan väl inte lägga lister på golvet som man låter ligga kvar? (4)

Undrar också om man kan spackla sektionsvis (5) genom att dela av golvet och om man kan efterjustera ev. missar eller behöver man då spackla om hela ytan? (6)

Slutligen den eviga frågan om tjocklek. Har läst på Uponors sajt att min. tjocklek på flytspackel är 15 mm inkl. allt (alltså från golv till ovansida klinker), sen hör jag på andra ställen att det måste vara minst 15 mm lager flytspackel (från värmeslinga till tätskikt). Kan man alltid gå på tillverkarens rekommendation, det vore ju väldigt bra i så fall. Vad tror ni, funkar Uponors rekommendation? (7)

/Marcus
 
Är ingen expert på det här men det verkar lite svårt att få ihop vinklarna...

Jag skulle "diagonala". Lägga en avspärrning från kanten på hörnet av väggen (skärnigen A-C på din ritning) sen dra den bort mot punketen där B-linjen går in i väggen. Det innanför till vänster går till duschgolvbrunnen och resten till badkarsbrunnen. Men då kan man ju kanske inte lägga klinker och det ska du eller??

Alternativen är väl att ta A.linjen som avgränsare men duschutrymmet är inte så stort och då kommer skvättvatten att gå till "fel brunn". Om du bryter av på B måste det bli jättekonstigt...väldigt brant från B till badkarsbrunnen, samtidigt måste fallet från dörren rinna runt väggen, klara det utan att det hamnar vatten i golv/vägg-vinkeln är nog inte så lätt, iofs kanske det inte kommer så mycket vatten där.

Ska du ha klinker får du nog välja A-linjen.

Fast å andra sidan skulle du kakla in badkaret och då kanske man inte vill ha en massa vatten som rinner in under samt att det antagligen bara kan rinna in från ett håll om det ens kan det...

Jag tror det slutar med att du får köra på att du har fall där du kommer att ha vatten...regler eller inte...

(3) Avgränsningsband i skumgummi sedan köra med moderator Jons specialverktyg:
http://forum.byggahus.se/badrum/80355-ska-flytspackla-pa-loerdag-behoever-tips.html

(4) Vet ej, men om det är oorganiskt typ kilar från en betongskiva borde det inte vara några problem eller??

(5) Inte att föredra men om man ska ha fall åt båda hållen måste man ju det (glöm inte att prima kanten emellan spacklingarna.

(6) 2 mm klarar de flesta spackel och primar man bara emellan kan man nog bättra på fläckvis tror jag iaf

(7) Ja

Ingen expert men har hängt här i några månader...

Blev kanske lite flummigt svar...

/Sulan
 
Har en liknande planlösning själv och i mitt fall blev det lokalt fall i duschen (från linje A in mot duschbrunnen) och resten mot golvbrunnen under badkaret. Om det är "rätt" vet jag inte (har bara flytspacklat en gång) men jag tyckte det blev bra i mitt fall.

Man kan, vad jag förstått, spackla i omgångar bara man primar innan varje spackling. Blev så för min del p.g.a. tidsbrist. Hade jag haft tid (och spackel -- hade köpt för lite) hade jag nog spacklat allt på en gång dock. Jag satte ut höjdmarkörer på strategiska platser och spacklade sedan på "frihand". Hade en gummiskrapa på skaft (en sådan man skrapar vatten från golv med) för att flytta runt spacklet och trycka tillbaka det mot väggarna för att skapa fall. Upplevde att det fungerade bra. Någon enstaka grop blev det som jag primade och spacklade i efteråt. Har det blivit för högt på något ställe är det inga problem att skrapa bort det om man gör det när det precis torkat så att man kan gå på det.

Tjockleken på spackel beror på leverantör. Jag använde LIP och de ville ha min 10 mm övanpå slingan. Uponor vill ha 15 mm från slingans överkant till färdigt golv som sagt. Jag lade på min 10 mm och uppfyllde då bägge kraven. Kolla med din flytspackelleverantör vad de säger.

Kan som amatör säga att detta är det moment jag oroat mig mest för, men att jag tyckte det var enklare än förväntat. Spenderade en hel del tid med att mäta höjder innan. Det var den svåraste biten.
 
sandhall skrev:
Kan som amatör säga att detta är det moment jag oroat mig mest för, men att jag tyckte det var enklare än förväntat. Spenderade en hel del tid med att mäta höjder innan. Det var den svåraste biten.
Exakt så va det för mig med :D
 
tack för tipsen o råden. o för tråden, sulan. ett par saker där fattade jag inte riktigt, kanske nån kan reda ut begreppen:

"Glöm inte att täta (med silikon?) i vägganslutningar, brunnar och kring avlopp. Annars kommer spacklet rinna bort, det är ju som sagt i vällingkonstistens... "

när ska man täta och ska man alltså dra en sträng silikon längst ned på väggen och kring purusbrunnen???


"Jag föredrar att montera Purusplattan i liv med spångolvet och sätta i en förhöjningsring. Men det fungerar naturligtvis bra att göra som du tänkt också. Se då till att brunssmanschetten täcker övergången mellan Purusplattan och spacklet."

ursäkta en lekman, men vad är en brunnsmanschett och är det tillämpligt om man har en purusbrunn som är fyrkantig (monteringsplatta?)?

Sen är jag inne på att flyta ett spår som ett L ungefär från D i min skiss fast förlängt och vinklat för att ansluta i C. (hmm, gick det där att fatta..?). Därefter flyta ytan runt om för att ansluta till detta "spår". Det är ju så många fall och vinklar att hålla reda på. Delar förmodligen även upp golvet i B-D också eftersom det ska vara ett inkaklat badkar där som då får fall under sig utan egentlig förbindelse med "omvärlden". I övrigt blir det endast blygsamt fall vid handfatsdelen och toalettdelen.

Fattar jag sen rätt att Jon tipsar om att bara hälla ut flytvälligen vid högsta punkterna och låta den rinna ner mot lägsta punkten där man hela tiden får ösa bort det överflödiga?

Oj oj, man kan ju bli nervös för mindre... Skönt då att ni är så många som känt likadant och sen blivit glatt överraskade.
 
marcus75 skrev:
"Glöm inte att täta (med silikon?) i vägganslutningar, brunnar och kring avlopp. Annars kommer spacklet rinna bort, det är ju som sagt i vällingkonstistens... "

när ska man täta och ska man alltså dra en sträng silikon längst ned på väggen och kring purusbrunnen???
Du har alltså träbjälklag?? Då behöver man täta så att det inte rinner igenom där det finns glipor. Golv/vägg vinkeln och kring avlopp. Så ja du ska täta med något oorganiskt, silikon glasull eller liknande.

marcus75 skrev:
"Jag föredrar att montera Purusplattan i liv med spångolvet och sätta i en förhöjningsring. Men det fungerar naturligtvis bra att göra som du tänkt också. Se då till att brunssmanschetten täcker övergången mellan Purusplattan och spacklet."

ursäkta en lekman, men vad är en brunnsmanschett och är det tillämpligt om man har en purusbrunn som är fyrkantig (monteringsplatta?)?
Det är "gummimattan" som ska gå ner i brunnen och fästas med klämringen. Om du inte är med på vad det är nu borde du läsa på ordentligt så du inte gör en maja... Iofs om du ska ha plastmatta så ska du inte ha någon manschett

Monteringsplatta är en platta man fäster brunnen i. Smidigt för då får man bra anslutning mellan brunn och platta och plattan är lättare att fästa i bjälklaget. Glöm inte att du ska kortla så att du får bärighet.

marcus75 skrev:
Sen är jag inne på att flyta ett spår som ett L ungefär från D i min skiss fast förlängt och vinklat för att ansluta i C. (hmm, gick det där att fatta..?). Därefter flyta ytan runt om för att ansluta till detta "spår". Det är ju så många fall och vinklar att hålla reda på. Delar förmodligen även upp golvet i B-D också eftersom det ska vara ett inkaklat badkar där som då får fall under sig utan egentlig förbindelse med "omvärlden". I övrigt blir det endast blygsamt fall vid handfatsdelen och toalettdelen.
Fattar ej...Rita så blir det enklare...

marcus75 skrev:
Fattar jag sen rätt att Jon tipsar om att bara hälla ut flytvälligen vid högsta punkterna och låta den rinna ner mot lägsta punkten där man hela tiden får ösa bort det överflödiga?
Det kommer ju att sträva efter att flyta ut plant men så vill man ju inte ha det. häll ut det där man vill ha det och samla sedan upp det som rinner in mot förhöjningsringen och lägg ut där du vill ha det igen (ut med väggen). Glöm inte att täta brunnen så att du inte får den fylld med spackel.
 
Insåg till slut att jag gör bättre nytta på andra områden än flytspackling och hittade en billig hantverkare på rekommendation som fixar mina två fall. Men tack så himla mycket för alla tips och goda råd som hjälpt mig till denna insikt. På återhörande!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.