Hej,

Jag har ett halvkaklat badrum där jag tänkt måla väggar och tak ovanför kaklet. För tillfället sitter det en våtrumstapet där och bakom den är det putsade väggar. Jag hade tänkt ta ner våtumstapeten och göra rent in till den putsade väggen. Frågan är dock hur man ska gå tillväga sen? Vilka ytskikt behöver man lägga på och i vilken ordning? Behövs tex någon speciell sorts spackel och färg, och behövs primer och fuktspärr?

Tacksam för en snabbkurs!

När sattes halvkaklingen och målningen upp?

Vet inte säkert, men halvkaklingen är nog ganska gammal, typ 30-40 år eller längre tillbaka, så jag antar att andra krav för våtrum gällde då?

Jo, det var andra regler...;)

Den går inte att svara på hur du skall göra. Bor du i eget hus? Är det kaklat på våtrumstapeten? Är du säker på att du inte ska göra om alltihop, det är hög tid...?

Bostadsrättsföreningen har aviserat att ett stambyte troligtvis kommer behövas om ca 3-8 år så jag vill inte göra om hela badrummet för att riva upp allt igen då. Det är inte kaklat på våtrumstapeten (kan man göra det!?), utan våtrumstapeten börjar ovanför kaklet.

Jag hade inte rivit i det där, i synnerhet inte om det är en bostadsrätt. Bakom kaklet är det inte tätt och den övergång du kommer göra med det målade systemet kommer inte, såvida inte du går ner med ett nervik över kaklet vilket blir skitfult, ha en chans att bli tätt. Stå ut i några år till eller måla diret på våtrumstapeten är mitt tips.

Jag är lite osäker på exakt var problemet ligger. Är det övergången mellan målad vägg och kaklet? Dvs att det rinner vatten längs den målade väggen och sedan ner på kaklet, och att det i övergången kan komma in vatten bakom kaklet eller liknande? Borde man inte kunna skydda det med en våtrumssilikonfog i övergången mellan målad vägg och kaklet? Jag kan ju nämna att det redan idag är en "glipa" på 1-2 millimeter mellan våtrumstapeten och kaklet och att det satts en våtrumssilikonfog där, så jag förstår inte hur saker och ting skulle kunna bli värre än de redan?

Hade du bott i eget hus kan man säga att du kunde ha gjort vad du vill, värsta scenariot är ju en fuktskada som försäkringsbolaget inte kommer stå för för att du har gjort en egenpåhittad konstruktion. Du hade ju gjort om badrummet längre fram ändå skulle jag gissa. Nu är det ju lite andra spelregler och du blir ansvarig för alla avsteg du gjort från fackmannamässighet och en halvt "renoverad" vägg kan aldrig bli byggd enligt gällande regler för fackmannamässighet.

Men som sagt är det väl knappast bättre som det är nu? Det kan ju lika gärna bli en fuktskada om jag låter allting vara som det är, och då är jag väl ansvarig för skadan i alla fall!?

Eller menar du att det är fritt fram för en bostadsrättsinnehavare att strunta i att underhålla lägenhetens badrum, och att så länge man som ägare inte själv gjort några renoveringar så har man ryggen fri om det skulle bli fuktskador!?

De exakta juridiska vinklingarna får du fråga någon annan, jag har ingen koll, men antingen ska du göra det ordentligt eller inte alls, det är min mening. Absolut att du sätter dig i en trist sits efter att ha gjort det du undrar över i denna tråd. Det kommer varken att bli regelrätt eller tätt (och jag är klart nyfiken på skadornas omfattning nu, det är inte så att du bor i stenhus eller i en källare eller så...?) och de skador som antingen funnits innan men inte kan bevisas funnits innan eller som kommer uppkomma kommer du ställas ansvarig för. Jag tror inte någon kommer "tipsa" dig hur du ska gå tillväga med den lösning som du föreslagit ovan, det är lite som att fråga "-Jag tänkte tanka min bil med äppeldricka, hur får jag den att gå bäst?"...

När man blandar målning och kakling i ett badrum är det väldigt viktigt att det målade systemet överlappar tätkiktet som sitter bakom kaklet och kakelfixet, där har du problemet.

Varför inte bara måla direkt på våtrumstapeten om det bedöms ok av någon målerifirma?

Som sagt är väggarna av puts. Kan också nämna att det finns andra lägenheter i föreningen som har målade väggar ovanför kaklet och ingen har haft några fuktskador vad jag vet (är iofs ingen garanti för att det inte kan hända i min lägenhet, men ändå). Vad jag vet är det dessutom ganska vanligt att man har målade väggar ovanför den halvkaklade väggen i äldre badrum, och det är troligtvis inte gjort enligt dagens regelsystem och metoder som du hänvisar till. Man skulle naturligtvis önska att så var fallet, men verkligheten är nog en annan.

Angående kommentaren:

"När man blandar målning och kakling i ett badrum är det väldigt viktigt att det målade systemet överlappar tätkiktet som sitter bakom kaklet och kakelfixet, där har du problemet."

Så gäller väl detta även om man har våtrumstapet? Och som sagt så ligger våtrumstapeten inte över kaklet i dagsläget, utan det är en glipa på ca 1-2 mm och där har det satts en fog med våtrumssilikon. Om du tycker det är ok, så borde det väl vara ok att på samma sätt ha en målad vägg och en fog med våtrumssilikon i övergången till kaklet?

Jag vet inte om jag kan vara tydligare i min högst personliga åsikt, någon annan kanske tycker annorlunda än mig även om bristen på aktivitet i den här tråden tyder på annat: Det du har på väggarna nu är gjort enligt ett annat regelsystem och vi har inte retroaktiva bygg eller branschregler. När du bygger om eller ändrar i våtrumskonstruktionen blir du ansvarig för densamma om du inte följer nu rådande regler. I en bostadsrätt och i den situation du befinner dig i är det du föreslår inte rekomendabelt.

Om du hade målat en badrumsvägg i en normal renovering så hade du spacklat väggen med våtrumsspackel, beroende på färgsystem grundat/limmat fast en glasfiberväv för våtrum samt limmat/grundat den vått i vått, täckmålning minst två gånger på detta. Vad som kan vara värt att tänka på om väggen också halvkaklas är att *inte* använda våtrumsspackel där det ska kaklas utan använda exempelvis ett cementbundet spackel om det överhuvudtaget behövs spacklas då tätskiktet brukar kunna ta det ojämnhtet som skruvhål och dyligt innebär.

Om du är intresserad av att renovera badrummet, läs http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.