En ommentar till alla uppräörda känslor - till viss det har jag förstått det som att Branchrgeler i sig inte kanske är att bygga bra, man kan säkert bygga bättre i vissa flal utan. men branchreglerna är fasta och relativt lätta för försäkringsbolag att kolla vid skada. Då är det med detta du står o fallar vad gällanede fackmannamässighet.

Å andra sidan är det ju bättre om det bygga så bra att försäkringsbolaget alldrig kommer på besök.......

Vi bor i ett område med relativt nybyggda hus. De uppfördes runt 2002- 2005. Vad vi känner till (!) är ungefär var 7:e hus vattenskadat, eller de har fått bygg aom ett badrum tredan. Ursusel betyg till landets entreprenörer alltså.....

Jag förstår varför försäkringsbolagen tvistar om att ta bort detta ut villaförsäkringen.Synd bara att allt privatpersoner som betalar dyrt! för tjänsterna är de som får betala. Runt 200.000 kostar ju ett badrum, vitt med alla papper ok. Det är en jäkla kapitalförstörelse med dessa skador.......
 
jojo men det skapar ju jobb...;)
 
P
Åsa76 skrev:
De anser detta vara helt i enlighet me dBBVs krav och kommer att ge oss redovisning (dock efter att vi påpekta detta). Tmb, Acme?
Om du bara får dokumentation (t.ex. montageanvisningar) på att tillverkaren har ett system där armering inte krävs så är det ok.
Jag rekommenderar alltid armering eftersom jag inte vet vilket spackel som skall användas i varje enskilt fall. Det blir ju åt rätt håll då.
 
P
Åsa76 skrev:
Etill viss det har jag förstått det som att Branchrgeler i sig inte kanske är att bygga bra, man kan säkert bygga bättre i vissa flal utan.
Nja, branschreglerna är ganska "hårda" och en aningen överdrivna, men det beror ju på att dom måste täcka upp för alla tänkbara situationer. Bygger man efter dagens regler och är noggrann i utförandet så lär man få ett bombsäkert badrum som håller tätt i många år framöver, men nackdelen är att det kanske blir lite onödigt dyrt.
 
K
Ett bra forum fungerar just på goda råd och kunskaper och ödmjukhet, oavsett hur länge man jobbat eller jobbar med.
 
Hemmakatten
Tonen i detta forum skall vara trevlig och hänsynsfull oavsett vad man tycker om andras inlägg. Skärpning anbefalles.
Hemmakatten
moderator
 
jawen skrev:
I kombination med 22mm spån primar/förbehandlar du 1på 1 d.v.s 1 del vatten och 1 del konsentrerad primer som borstas in nogrant i underlaget samt 3-4cm upp på vägg, sedan bör du ha en tjocklek på 10mm ca 5 cm från brunn och därifrån stigande tjocklek åt alla håll, hörnet längst bort kanske får totalt 40-45mm tjocklek pga fallet.
Hmm, de instruktioner jag läst mig till från samtliga golvvärmetillverkare och spackelproducenter, så ska spacklet aldrig gå ända fram till väggen utan där ska någon form av skydd sitta som hindrar spacklet. Därigenom fås en självbärande golvyta som inte påverkas av väggarnas eventuella rörelser.
Varför man då ska låta primern gå upp på väggarna förstår jag inte?
Att dessutom rekommendera ett vist blandningsförhållande på primern verkar ju direkt vilseledande?
Lip anger ex koncentrerad primer på spånskiva.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.