Påbörjade nedrivning av kakel och våtrumstapet idag, inför renoveringen av vårt badrum. Vi ska helkakla badrummet och lämnar bort jobbet förutom underarbete, därav några frågor.

Våtrumstapeten delar sig och lämnar kvar ett papperslager. Detta sitter som berget och går i det närmaste inte att få bort. Är det nödvändigt att ta bort det?
Bakom kaelplattorna blir det rester av kakelfix (en klick bakom varje platta), ska även det bort?

Någon som har någon bra metod att ta bort rester av våtrumslimmad tapet?

Tacksam för svar
 
Någon som har några tips på dessa frågor, ska gör nästan samma sak om några dagar...
 
Om det är gipsskivor under så är det egentligen bara att riva bort dem också. De ska ändå bort enligt BBV.
 
I mitt fall så är det inte gips utan lättbetong...några tips?
 
Handsaneringsfräs eller handskrapning. Ofta sitter det ett tunt lager sandspackel på lättbetongen också, även detta måste bort om man ska ha keramik.
 
OK, tack jon_h... Om man nu måste skrapa bort allt sandspackel, ska man ersätta det med något sen? Eller kan man börja bygga upp badrummet efter man har renskrapat alla väggar och golv?
 
Du kommer säkert behöva spackla upp väggarna sedan (vilket i alla fall jag räknar som att börja bygga upp badrummet). Då ska du använda gips- eller cementbundet spackel/puts.
 
hehe, det har du ju rätt i. tack för alla fina tips... :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.