2 373 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kakla ovanpå kakel
Mitt badrum är tio år gammalt och består av gipsskivor, tätskikt och kakel på väggarna. Kan jag limma nytt kakel ovanpå det gamla kaklet? Kommer gipsen att hålla för det?
Jag läste någonstans att tätskikt håller i ca 10-15 år. Stämmer det? Är det dumt att inte göra ett grundligt arbete? Men samtidigt kostar det så väldigt mycket mer om man ska riva upp allt...
Jag läste någonstans att tätskikt håller i ca 10-15 år. Stämmer det? Är det dumt att inte göra ett grundligt arbete? Men samtidigt kostar det så väldigt mycket mer om man ska riva upp allt...
Ja, det är väl nästan alltid dumt att inte göra ett grundligt arbete? Man kan ju sätta "klistermärken" som funkar att pigga upp badrummet med. Grym lågbudget, men har inte sönder tätskiktet.nejlika skrev:Mitt badrum är tio år gammalt och består av gipsskivor, tätskikt och kakel på väggarna. Kan jag limma nytt kakel ovanpå det gamla kaklet? Kommer gipsen att hålla för det?
Vanliga akrylatprimers tål inte att ligga med kontinuerlig fuktbelastning, så gör inte det. Tvätta plattorna noggrannt och borsta in en slamma med löst blandat fix istället. De lite dyrare, mer plasticerade fixen brukar limma väldigt bra mot även blanka plattor, hör med leverantören så kan du få tag i ett fix som funkar direkt efter tvättning också.
Om väggen är normalt byggd så håller den. Men det kan förstås vara svårt att veta.
Kolla med den aktuella leverantören av fix hur de vill att ni ska göra med just deras produkt. Med de fix jag pratar om behöver man inte slamma eller göra några andra specialgrejer innan.
Kolla med den aktuella leverantören av fix hur de vill att ni ska göra med just deras produkt. Med de fix jag pratar om behöver man inte slamma eller göra några andra specialgrejer innan.
Klicka här för att svara