Håller på att renovera badrummet, och håller nu på att komplettera reglarna i väggen..
I mitt gamla hus har jag svårt att få reglarna exakt i linje. Men nu sitter de på cc30. På de flesta ställen är reglarna exakt i linje, men på några ställen diffar det ca 2-3 mm som mest, altså i linjen ut mot rummet..
Hur rakt måste det vara när jag monterar våtrumsskivor/minerit? Finns det några skivor som är ca 12mm som lämpar sig bättre än andra?

Samma fråga gäller egentligen golvet där nuvarande träreglar/-bjälkar diffar lite i höjd. Hur mycket kan man acceptera? Jag ska skruva golvspån och sedan gjuta på nån cm betong med fall och allt.

2-3 mm är egentligen lite mycket. Det är riskabelt att spänna in skivan mot regeln med hjälp av skruvarna, om de släpper kan ju skivan fjädra ut lite. Du kan göra så att du drar en sträng med ett fyllande lim, typ PL400 på de reglar som sitter lite långt in, sätter dit skivan och väntar med att skruva skivan i just dessa reglar tills limmet torkat.

Samma sak med golvet egentligen, fyll ut med lim där det ligger bomt och skruva inte i just dessa bjälkar förrän limmet har torkat.

Jag skulle föreslå att du använder flytspackel, minst 12 mm, istället för betong. Den kan inte ligga så tunt.

Tack för snabbt svar.
Det blir nog flytspackel på golvet, och lite PL400 där reglarna diffar mest.
Om det finns fler åsikter så är det välkommet.

P
Alternativet är att sala på reglarna med masoniteremsor som spiklimmas fast. Denna metod hade jag nog använt på golvet i alla fall. Jag tror att det kan bli knepigt att lägga och limma golvet utan att gå på det, och då kanske man trampar ut limmet mer än man önskar.

Om du ändå salar på golvbjälkarna, så se till att få golvet i våg så underlättas utsättningen av höjder inför flytspacklingen. Då behöver du bara plussa rätt antal mm/m och slipper att ligga och mäta med vattenpasset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.