Skall sänka taket i ett litet badrum inför att elektrikern skall komma och dra ledningar till spottar, behöver därför råd om hur man lämpligast gör. Jag har 45*45 reglar och använder gärna dem om det är vettigt- badrummet är 160 cm djupt och 130 cm brett, nuvarande takhöjd c:a 260 cm, blivande 240 cm. Tacksam för alla tips. OBS jag är komplett novis inom detta område, så övertydliget är inget problem!

Till att börja med behöver vi ju veta vad det är för tak där nu.

Men generellt, regla på med 45x70, på högkant. Sedan dras ledningarna och gipsskivorna skruvas dit.

Vad spottarna kräver för utrymme är ju
ganska avgörande för storleken på reglarna.
Betongtak?

Mvh Putte

Det är ett gammalt hus med trätak. Hur anpassas regeldim. efter spottarna? Vilket cc är lämpligt? Räcker det att regla på längden eller ska det även reglas på tvären?

Du behöver inte regla åt båda håll. reglar som är 45x70 blir utmärkt.

Fast 70 mm räcker ju sällan som inbyggnadsdjup när taket är av trä..

Vet du vilket inbyggnadsdjup dina planerade spottar kräver?

Lämpligt CC-mått för reglarna är cirka 30 (-40) cm

Jag tycker att trådstartaren först ska sätta en gipsskiva mot taket. Sedan regla med 45x70. Det räcker absolut för brandskyddet, och räcker även för att få upp trafo och sådana grejer om man vill ha det.

Du behöver bara regla åt ena hållet, förutom längs kanterna av taket. Det måste vara som en ram runtom så gipsets kanter kan fästas.

Tackar för svar! Vi tänkte ha träpanel i taket, som målas med våtrumsfärg- antar att det är tillåtet. Om jag ska sänka taket 20 cm behöver väl inte regeln vara 20 cm på högkant?

Det är tillåtet.

Om du vill sänka så mycket så kan du regla upp en ram med 45x70 runt rummet, och sedan fästa 45x70 i denna.

Har ej köpt spottarna än, så jag vet ej inbyggnadsmåtten. Elektrikern verkar föredra 230 volt framför 12 volt, slipper hitta plats föt transformator då.
45x45 är alltså för klent enligt dig jon_h?

Jag hade nog kört 45x75, men jag skulle tro att det fungerar med 45x45 också. Vet inte säkert om man riskerar att det hänger ner sig lite med tiden. Håller gör det i alla fall.

OK,tack för all hjälp- nu kör jag igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.