Badrum
it-snubben: Materialet, placering och årsmodell spelar nog roll. För om det inte finns tätskikt bakom så finns ju inget tätskikt att bryta. :cool: Notera att PierreC inte har nämnt vad det är byggt på för stomme. Eller ens vilken plan rummet ligger på. Nu vet inte jag vad som var normalförfarande på 80-talet men allt för ovanligt är det ju inte att om tex har betongvägg under mark så sätter
Bjumpa: Håller med ACME ....men står oxå på jon_h´sida....spelar faktiskt ingen roll vilket tätskikt/metod jag använnder .....hellre säker änn betalningsskyldig ( hoppas du tar det på rätt sätt ACME....låter som du e´en seriös hanverkare....men vi e´många som e´överförsiktiga idag.....du vet ) Själv drar jag alltid golvförseglingen efter sättning /alt. fogning ! Bara för att jag
Bjumpa: Den första o´en viktigaste standard regeln är att : Finns det en golvbrunn i ett utrymme ,räknas det som ett våtutrymme.......där efter skall det beklädas ( dvs om det bara finns risk för att bara golvet annsätts av vatten , typ tvättstuga....finns det vissa regler,men i ditt fall dvs. dusch e´reglerna tveklösa ) Sen är det ju upp till dig själv om du vill betala ev. uppkommande
Bjumpa: Håller med jon_h .....har dragigt silliconfogar i 22 år nu med tummen o´den sitter kvar .....så simma lungt ! :) (hoppas du förstår skämnt ,såklart att du inte behöver vara orolig ....jag har även fått det i munnen under åren o´jag skriver ju i nuläget :o) )
jon_h: 1. Ja. 2. Ja, det ska beläggas inom tre dygn. Jag brukar slänga på en hink flytspackel eller två antingen direkt efter gjutningen eller dagen efter, så har man ett jämnt och fint underlag att lägga elslingorna på sedan. Åldersbeständig plast ska du inte ha, om du inte ska lägga spacklet i en flytande konstruktion, och det ser jag inget skäl till alls. Armering behövs inte i
Jimpy87: se till att hålet mellan toaletten och röret inte blir för litet, kommer toastolen för nära exentern blir de för trångt för pappret att komma förbi om du förstår va jag menar..
jon_h: Jisses, skrämmande att han sade så. Som du själv säger, det är nog bra om du har stenkoll på allt han gör.
P.S: Det verkar ju inte så dumt med fogskum om man bara lyckas hålla det i ett lagom lager. Är det OK att gjuta in det under brunn och rör?
molkom: Om du kan tänka dig en toppmatad version så finns det med bredd 40 cm. Finns då även kombo tvätt/tork som bara är 40 breda.
Skeppars5: Jag har tänkt köpa en sådan. Är det någon som har erfarenheter av dessa toaletter?
SvenD: jag har också svedtak och valde pappremsa + väv av samma skäl. Om du gör som du beskriver med taket så bör du se upp med dubbla tätskickt: Kollade med en fukt/mögelexpert och så länge diffusionstätheten faller inifrån och ut så är det OK. Våtrumsgrundfärg/täckfärg blir tätare än förhydringspapp, så detta är OK. Det kan vara en anna femma om du har plastfolie. Du behöver
Anonymiserad 23608: Ja, BKR's regler gäller endast för våtrum med keramiska beklädnader.
xantis: Tack för svar! Men egentligen skulle ju såklart enklast vara att slippa sätta upp gips... så frågan är ju om det behövs? Fäster inte väven på spånskivor? Eller finns det andra problem som jag inte tänker på?
Sulan_gbg: [citat] Funderade också på det där men kom nog fram till att det var golvmattan som har uppvik på väggen och där kommer ju kaklet sedan över. Så funkar det inte med att skära ur och svetsa golvmattan, t.ex. kanske inte samma matta finns kvar så blir det ju totalrenovering eller en riktig "himpa vimpa"-lösning om man ska få ordning på detta. /Sulan
Åsa76: Ja, lycka till. hoppas det inte är genomslag då så är det säkert ok. utan överlåtelsebesiktning är alla slags dolda fel svåra då tingsrätten kan komma att anse att ni borde haft hjälp för att ens kunna hävda att ni undersökt det ni skulle. /En som är i tingsrätten......
lindstrom: [citat] Som jag skrev så var golvet ojämnt gjutet just där stolen ska stå. Jag försökte fixa detta med fix, men det var inte helt lätt att se med blotta ögat just när jag satte plattorna. Därför lyckades jag inte jämna till allt och då har jag fått en ojämnhet som jag måste åtgärda när jag fäster stolen.
jonerax: Hej Har själv gjort detta med 12mm vattenburen golvvärme, fiunkar kanonbra. http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Badrumsgolv_pa_trabjalklag_105.pdf
jon_h: När forumet bytte mjukvara för ett tag sedan lyckades inte flytten helt smärtfritt, bland annat omvandlades citationstecken till texten """. Det är alltså helt vanliga citationstecken som skrevs från början. Detta dyker alltså bara upp i gamla trådar.
Kika72: Hej! Vi håller på att planera nytt badrum och kan inte komma på vilken tvällställsmöbel vi ska ha. Vi har ett utrymme som är 212 cm brett där tvättstället kan stå. jag funderar på en lång bänkskiva med ett eller två infällda tvättställ. Har någon gjort sådant? har ni bilder. Hur blir det under för jag vill helst inte ha helt tomt för då syns de fula rören. Jag tycker om
Åsa76: Hej, Jag ahr e-postat mira, de anser man skall läsa monteringsanvisningen och svarar inte i princip. Inte jättekundvänliga, dessutom är mail svaren på danska.
pappskallen: Ett alternativ är att leta upp någon som kan göra en skräddarsydd på en mekanisk verstad, då kan du ju få en unik. Jag ville ha en hel polerad rostfri bit så jag tog ett snack med polaren som fixade detta och det blev i mitt tycke supersnyggt, jag gillar personligen inte gallertyperna.
Biiancca: Vi blev rekomenderade att ta bort plasten i ytterväggen (vi skulle ha maxit multiboard (?) mot ytterväggen istället för gips) om vi skulle ha dusch direkt på kaklet. Nu bestämde vi oss för att flytta upp duschen och ta ner badkaret och eftersom vi itne duschar direkt mot kaklet utan bara stänker lite då och då från badkaret så var det overkill att öppna upp väggen för att ta bort
Lmob: jag pratade med dom om det , då blev det en annan ton på säljaren...han tyckte jag skulle få ett kostnadsförslag från elektrikern och sedan höra av mig så skulle dom se.. men nu till det att jag prova karet idag då funka allt i över en timme....kan det varit inkörsfel eller fukt..
Anonymiserad 23608: [citat] Dom köper en annan blandare och accepterar att vi inte lämnar någon garanti på att det blir tätt.
Biiancca: åååhhhh...det är perfekt, att jag inte hittade det själv! Undra om det är med eller utan bubbelsystem.
BAS: Jag har sett att Bauhaus har olika modeller på plåt, med olika utstansningar. Kommer inte ihåg hur stora de är. Annars skulle du kanske kunna köpa sträckmetall, det är sånt som brukar sitta i "järntrappsteg" utomhus. Finns olika dimensioner och mtrl.
Anonymiserad 23608: Då kan man anta att man bör/ska använda det limmet. Det är säkert lika billigt som LUX' Co-Pul lim, men det är ju små pengar på det stora hela.
Duster: Hejsan Sitter och funderar över hur jag ska attackera ett problem i min tvättstuga. Bor i ett gammalt hus (1927) där man gjort om badrummet till tvättstuga. Varmvatten beredaren stod på golvet i ett hörn där det tidigare funnits ett badkar. Självklart så sprack beredaren i vintras och vattnet rann med bakfall ner i trossbotten istället för i golvbrunnen. Håller nu på att
Anonymiserad 23608: Yepp, och den ska limmas fast upp-och-ner mot golvet, sedan drar man bort skyddspappret och låter klistret limmas mot duken som man rullar ut på golvet. Alltsammans ska klämmas fast i brunnen mha dess klämring.
moddha: 1982 blev det totalförbud om jag minns rätt. asbest kan finnas i t.ex kakelfixet, i plastmattorna, limmet till mattorna... kolla med t.ex Ocab så an de komma hem till dig och ta prover (och erbjuda sanering utifall proverna är "positiva").