2 521 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Tröskel o tätskikt BBV?
Hej,
Vår entreprenör som skall bygga i enlighet med de nya branchreglerna från bkr har satt dit tröskel sist och således inte "böjt" upp tätskiktet enligt vad vi kan läsa i branchreglerna.
Kan man montera tröskeln så? Silikontätningen vid tröskel/kakel är ju ok, men skulle inte ev vatten gå under kakelskikt och vid tätskiktsnivå och väldigt lätt då rinna in under tröskel vid skada?
Rekomendationer?
Kan man smeta dit en massa tätskikt (mira) mellan tröskel och kakel-kant i efterhand för att få det lite mer tätt?
Detta känns ju som ett uppenbart slarv där vår villaförsäkring inte kommer täcka en skada då det inte anses facmannamässigt, eller?
Vår entreprenör som skall bygga i enlighet med de nya branchreglerna från bkr har satt dit tröskel sist och således inte "böjt" upp tätskiktet enligt vad vi kan läsa i branchreglerna.
Kan man montera tröskeln så? Silikontätningen vid tröskel/kakel är ju ok, men skulle inte ev vatten gå under kakelskikt och vid tätskiktsnivå och väldigt lätt då rinna in under tröskel vid skada?
Rekomendationer?
Kan man smeta dit en massa tätskikt (mira) mellan tröskel och kakel-kant i efterhand för att få det lite mer tätt?
Detta känns ju som ett uppenbart slarv där vår villaförsäkring inte kommer täcka en skada då det inte anses facmannamässigt, eller?
Täta med silikon ner till tätskiktet så bör det ju vara lugnt, så ska vi göra iaf.
Ur BBV 07-1
Försegling mot tröskel skall ske genom
uppvik av tätskikt och tillhörande försegling
mot tröskeln
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är
lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren
om hur avslutning eller uppvik av tätskikt
mot tröskel skall utföras.
För funktionens skull tror jag er lösning fungerar bra, hur en nitisk försäkringsgubbe tycker vet jag däremot inte.
Försegling mot tröskel skall ske genom
uppvik av tätskikt och tillhörande försegling
mot tröskeln
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är
lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren
om hur avslutning eller uppvik av tätskikt
mot tröskel skall utföras.
För funktionens skull tror jag er lösning fungerar bra, hur en nitisk försäkringsgubbe tycker vet jag däremot inte.
Redigerat:
Med 20mm i det här fallet, innebär det att den skall vara 20mm över golvhöjden? Hos oss satte de dit tröskeln sist, den är dock exakt lika hög som golvet.bigsnucke skrev:Ur BBV 07-1
Försegling mot tröskel skall ske genom
uppvik av tätskikt och tillhörande försegling
mot tröskeln
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är
lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren
om hur avslutning eller uppvik av tätskikt
mot tröskel skall utföras.
För funktionens skull tror jag er lösning fungerar bra, hur en nitisk försäkringsgubbe tycker vet jag däremot inte.
/JohanKBA
Klicka här för att svara