Se bilden på vårt blivande badrum.
Ytterväggen blir bara 95cm hög innan snedtaket kommer, och i nuläget är det plastat innerst i regelverket på den väggen.
Utanpå plasten är det liggande 2"2 reglar att lägga den innersta 45-isoleringen mellan. Sen ska ju någon form av våtrumsskiva på.
1. Om vi ska ha kakel på den ytterväggen och tätskikt, är det fel att ha kvar plasten på den biten yttervägg?
Kan jag ha nån byggskiva innanför våtrumsskivan?
2. En av de andra väggarna kommer mot ett sovrum, kan man ha nån byggskiva mot reglarna innanför våtrumsskivan?
Eller räcker det (stabilt nog) att ha våtrumsskivan direkt på reglarna om de sitter 30cc ?
Ytterväggen blir bara 95cm hög innan snedtaket kommer, och i nuläget är det plastat innerst i regelverket på den väggen.
Utanpå plasten är det liggande 2"2 reglar att lägga den innersta 45-isoleringen mellan. Sen ska ju någon form av våtrumsskiva på.
1. Om vi ska ha kakel på den ytterväggen och tätskikt, är det fel att ha kvar plasten på den biten yttervägg?
Kan jag ha nån byggskiva innanför våtrumsskivan?
2. En av de andra väggarna kommer mot ett sovrum, kan man ha nån byggskiva mot reglarna innanför våtrumsskivan?
Eller räcker det (stabilt nog) att ha våtrumsskivan direkt på reglarna om de sitter 30cc ?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Du får inte ha någon skiva av organiskt material i väggen. EN anledning till det är att man oftast sätter sådana för att ha något att skruva fast saker i. Man får inte skruva fast något där inte hålet bottnar, dvs skruven måste helt sitta inne i en regel eller liknande. Detta för att det skall kunna bli rätt tryck på silikonet som du skall fylla skruvhålet med.
Ok, så om jag bara har en våtrumsskiva mot reglarna och sen missar skruva i en regel när jag sätter upp nån pryl på den färdigkaklade väggen så är tätskiktet helt förstört ?
Finns det nåt alternativ då att ha nåt extra att dra skruv i, mer än att ha dubbla våtrumsskivor - eller finns det extra tjocka såna?
Hur var det med plasten på ytterväggen då? Här är det ju plast nu, och sen tänkt ha 45-isolering mellan de liggande 2"2 reglarna. Kan man ha våtrumsskivan då direkt emot - det måste ju helt enkelt vara OK??
Finns det nåt alternativ då att ha nåt extra att dra skruv i, mer än att ha dubbla våtrumsskivor - eller finns det extra tjocka såna?
Hur var det med plasten på ytterväggen då? Här är det ju plast nu, och sen tänkt ha 45-isolering mellan de liggande 2"2 reglarna. Kan man ha våtrumsskivan då direkt emot - det måste ju helt enkelt vara OK??
Redigerat:
Hej
Tätskiktet blir ju inte helt förstört bara för att du missar med en skruv men det är ju ett hål... Gör inga hål vid duschplatsen förutom till blandarfästet och för duschstången.
Tänkefter hur du vill ha det och hur du kanske vill ha det i famtiden och sätt upp extra kortlingar, du kan sätta rätt många om du är osäker och ta kort då vet du var du kan sätta upp krokar osv
Sätt en 2*6 el. 2*8 från golv till tak där du ev. ska ha en duschvägg
Om du har ett nytt tätskikt med duk så är det ingen fara, det var de gamla tätskikten som det kunde bli problem med
Mh
NiNo
Tätskiktet blir ju inte helt förstört bara för att du missar med en skruv men det är ju ett hål... Gör inga hål vid duschplatsen förutom till blandarfästet och för duschstången.
Tänkefter hur du vill ha det och hur du kanske vill ha det i famtiden och sätt upp extra kortlingar, du kan sätta rätt många om du är osäker och ta kort då vet du var du kan sätta upp krokar osv
Sätt en 2*6 el. 2*8 från golv till tak där du ev. ska ha en duschvägg
Om du har ett nytt tätskikt med duk så är det ingen fara, det var de gamla tätskikten som det kunde bli problem med
Mh
NiNo
Aha...duk har jag ingen erfarenhet av alls.
För typ 5 år sedan satte vi ett Casco-system i ett annat badrum, och det var ju primer och tätskikt som man rollade ut,...det var ju inga problem.
Man har ju hört att LIP systemen är bra, är det duk ??
För typ 5 år sedan satte vi ett Casco-system i ett annat badrum, och det var ju primer och tätskikt som man rollade ut,...det var ju inga problem.
Man har ju hört att LIP systemen är bra, är det duk ??
Gamla systemen var ju bara att rolla på vanlig gipsskivor men sedan vart det ju stort buller och bång a'la Acrylamid-larmet om att alla badrum är felkonstruerade med risk för svartmöggel i pappen under det rollade tätskicken. Perfekt timming med mitt första badrum var färdigt...gluecifer skrev:
Jag har kört med duk i mitt andra badrum som jag gör nu. Jag är inte speciellt imponerad av arbetssätttet, känns som jag limmade upp en gummibåt på väggen. Eftersom kakel väger en hel del när det sitter på väggen och det blir en skjuvande effekt på gummiduken så väntar jag med spänning på första larmen här på forumet om säg sådär 4-5år från nu när kakel börja släppa från väggar hemma hos folk... Det är väldigt många olika material i de nya konstruktionerna; Gips+glasfiber+nytt lim i glasfiberskivorna+nytt lim för gummiduken+fix. Vilken kommer ge vika först...
Eftersom du har ångspärren - 45 mm isolering - skiva med tätskikt så får du ju en lufttät spalt, vilket kanske inte är så lyckat. Jag hade försökt flytta in ångspärren till direkt innanför skivan.
Har även läst artiklar där man säger att man inte skall ha ångspärr bakom tätskikt, för att vid läckage så stannar vattnet i skivan. Personligen tycker jag det verkar bättre än att det forstätter ut i väggen.... Själv behöll jag ångspärren
Skall du kakla i snedtaket bör du nog glesa tätare. Och hur är det med regelavstånd i kaklade väggar, skall det inte vara tätare eller glesat?
Blev både funderingar och frågor, antar att jag förvirrat mer än hjälpt till
Har även läst artiklar där man säger att man inte skall ha ångspärr bakom tätskikt, för att vid läckage så stannar vattnet i skivan. Personligen tycker jag det verkar bättre än att det forstätter ut i väggen.... Själv behöll jag ångspärren
Skall du kakla i snedtaket bör du nog glesa tätare. Och hur är det med regelavstånd i kaklade väggar, skall det inte vara tätare eller glesat?
Blev både funderingar och frågor, antar att jag förvirrat mer än hjälpt till
Larsa skrev:Eftersom du har ångspärren - 45 mm isolering - skiva med tätskikt så får du ju en lufttät spalt, vilket kanske inte är så lyckat. Jag hade försökt flytta in ångspärren till direkt innanför skivan.
Har även läst artiklar där man säger att man inte skall ha ångspärr bakom tätskikt, för att vid läckage så stannar vattnet i skivan. Personligen tycker jag det verkar bättre än att det forstätter ut i väggen.... Själv behöll jag ångspärren
Skall du kakla i snedtaket bör du nog glesa tätare. Och hur är det med regelavstånd i kaklade väggar, skall det inte vara tätare eller glesat?
Blev både funderingar och frågor, antar att jag förvirrat mer än hjälpt till![]()
Inga problem all info är bra!
Jag hade en liten aning om att ångspärren borde flyttas närmare ytan, så får det bli.
Snedtaket blir utan kakel bara slätt gi....ja får man ha gips i snedtak nu ? Eller ska det vara våtrumsskiva där med ???
Klicka här för att svara


