Ok..

Nu har jag försökt förstå denna vansinniga röra ang godkänt och ej godkänt. Men har f-n ingen aning efert en hel dags läsande på nätet.

Så Vad GÄLLER??

Kan man fortfarande använda Biltemas tätskiktssystem? Är det godkänt med dagens regler?
Blir galet dyrt med alla andra.
Måste man använda sig av duk i hela badrummet?

Jag har satt upp ny gips(glasfiber armerad) enligt alla nya regler men ska på börja tätskiktet snart om jag bara kan få någon ordning på vad som gäller och vad man vågar använda...

Känns nästan som det blir lite överdrivet med duk over en tätskiktad glasfiber skiva.

Hjälp!

Finns ju både vätskebaserat och vävbaserat tätskikt, personligen tycker jag det verkar kluddigt med duk så jag körde på ett helt vätskebaserat, Bostiks nya system.
Först ångspärr, sedan tätskit 1 med vävtejp i hörnor och skarvar och sedan tätskikt 2 över rubbet.

Funkade bra men det gäller och se till att det täcker ordentligt, att bara stryka en eller två gånger räcker inte..
Beräkna åtgången mot vägg och golvytan.

Ska kolla ut Bostiks prylar och PRIS....

Tycker att det är ganska sjuka priser på dessa prylar... Men bara att vänja sig gissar jag :-(

http://www.bkr.se/ där finns en pdf-fil över godkända system. använd nåt av dem om du vill vara säker. Uppdaterad 080822.

T
Totalt sett är inte tätskiktet så jäkla dyrt, det är ju ändå det som ska skydda badrummet och då ska man inte köpa något billigt skit.

Men folk kan gladeligen slänga ut flera tusen på en blandare och betalar gladeligen dyra rörmokare.

Kolla på http://www.sigro.se där finns LIP som är rollat och inte allt för dyrt. Luktar dessutom inget.

Jo det håller jag med om...

Men man ska inte heller slänga pengar i sjön om det finns grejor som verkligen är ok och fungerar till bättre pris...

I Biltemakatalogen som kom i veckan står det såhär: sid 306:
Fog och Fästmassa för keramiska plattor:
Biltemas våtrumssystem VTV och VTG är testade och godkända enligt bla bla.. Se www.bkr.se. Se vår våtrumsguide för mer information.

Vad menar de igentligen, menar de godkända enligt de gamla reglerna, eller vilka produkter är det som är godkända? Står inget on VTV och VTG i katalogen, och någon våtrumsguide hittade inte jag på hemsidan heller.

Läser mitt eget inlägg, och granskar biltemas katalog igen, och inser att de nog menar deras nya produkt på sida 307, Vattentät fäst och fogmassa Litochrom .

Vad den nu är bra för, man får väl inte ha biltemas produkter bakom iaf då.

Jobbigt där de inte kan skriva ut att det andra inte är godkänt, om det nu är så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.