J
jon_h: Där du ska ha plattor spacklar du inte, utan tätskiktar direkt på skivorna. Där du ska ha målat spacklar du med våtrumsspackel och målar med ett godkänt våtrumsfärgsystem, som inkluderar en fiberduk som armering. Där ska alltså inte vara något annat tätskikt bakom, utan färgsystemet fungerar som tätskikt.
5 svar · 9,5k läst
J
jon_h: Jag kan även rekommendera den klistrade tråden "läs innan du frågar..". Där finns svar på grundläggande saker som golvlutning och annat som du kanske inte visste att du behöver veta.
2 svar · 4,0k läst
Bezt
Bezt: Mailade de igen för att få förtydligande: -------------------------------------------------------------------------------- Hej! Jag kontaktade er via telefon i början av Mars för att få reda på hur mycket flytspackel det behövs över slingorna när man har 16mm vattenburen golvvärmeslang. Svaret jag fick var 1 cm över slingorna, är det något ni kan bekräfta via mail så jag har det
19 svar · 4,2k läst
K
knpest: Vad är det för skillnad på kontrollventil och självdragsventil? Är det samma sak? Jag har blivit ålagd att byta denna i badrummet, enligt besikningsprotokollet. Den jag har är tydligen inte rätt. Mvh Peter
0 svar · 2,6k läst
J
Jempa: Jag väger också på vad som en gång var köksvågen (men den har nog gjort sitt nu). Det underlättar tycker jag när jag vet att alla mixar är lika. Man lär ju sig arbeta med "sin" mix. Foganvisningarna varierade ju dock mellan ca1 liter till 1,3 liter.
6 svar · 4,8k läst
A
anra: ok, tackar för förslagen...ska ta och ringa och kolla vad dem kostar nu idagarna, det börjar nämligen bli dax att sätta igång med renoveringen snart :)
17 svar · 19,1k läst
J
Jempa: Väggen. För toafixtur. Rycka ut pluggen. Det var det första jag testade, men den satt hårt. Då återstår väl att fylla hålet med silikon.
3 svar · 4,6k läst
T
Tornhill 2: Det finns adapters som man sätter i röret som flyttar stolen.. jag tror det är 20 eller 40 mm åt det håll man önskar. Det stryper avloppet lite grann men gick fint för oss åtminstonde. Kostar kanske 200:- 40mm kan vara ganska mycket om det är trångt.. / Fredrik
4 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Precis.
3 svar · 9,8k läst
B
Beemer: De nya skivorna med tätskikt kommer inte under de närmaste veckorna i allafall. Det känns rätt tryggt med denna skiva som grund och sen rolla tätskikt över. Man ska bara inte glömma att sätta armering i skarvarna först om man har trähus. De skivor som finns idag kostar 600 kr brutto med moms. 30mm tjocka då.
11 svar · 6,6k läst
J
jon_h: Jo, det löser problemet. Det är inte optimalt, och det är bedrövligt att det ska behöva bli så, men det får anses vara en acceptabel lösning. Det finns till och med prejudicerande rättsfall på precis detta. Där ansågs av domstolen att ett nytt lager keramik på det gamla, då med rätt fall, var en acceptabel åtgärd. Enda gången då detta absolut inte är okej är om det är
35 svar · 15,9k läst
O
oskis 123: Det är bra med tätskikt på de ytor som ska bli blöta när man duschar... Isodränet har fullt upp med att ventilera den fukt som redan finns i luften i källaren som sedan går ut genom väggarna. Se till att ventilera noga!
4 svar · 2,2k läst
T
tank77: 1. Nej 2. Står i instruktionerna för glasväggen. Brukar vara lim som följer med i paketet.
1 svar · 1,6k läst
J
jon_h: Jag tycker ni ska begära att entreprenären sätter upp ett lager plattor till på den väggen.
1 svar · 1,6k läst
J
jon_h: Det finns våtrumsmattor som av leverantören är godkända för plattsättning. Ta reda på om det är sådana ni har. Skillnaden om man sätter plattor på en matta är dels att fixet kan angipa mjukgöraren i mattan, dels att mattan kommer utsättas för väta precis hela tiden utan chans att torka upp emellan. Det ställer högre krav på mattan.
3 svar · 2,2k läst
J
jon_h: http://www.kgcverktyg.se/se/produkter/luxelements/
1 svar · 1,9k läst
C
Cortous: Använder man Maxit, kan man använda Maxit Rapid Flow 4320 att flyta med sedan använda Floor 4040 att spackla upp det sista fallet http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla%5Fgolv.pdf
6 svar · 5,4k läst
S
Saittam: Hej swehjo jag vågade inte chansa och kaklade duschgolvet i stället. Det blev en 2 cm nivåskillnad i flytspacklet mellan duschen och resten av rummet och en unidrain-ränna. Också snyggt.
7 svar · 8,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja då är det lite frågan vem som sagt det. Om det är den finnige ynglingen på Bauhaus så kan du strunta i alla hans råd. Fråga hellre om tips för att spela counterstrike, wow, eller nåt om facebook ... :)
8 svar · 1,6k läst
J
jon_h: Det finns godkända tätskikt i både dukform och flytande (rollad) form.
3 svar · 2,8k läst
B
Anonymiserad 23608: Jag hade valt en separat slukrist. Då kan du fylla den fix med runt om, och du har möjlighet att förskjuta den några cm om det behövs för att få den att passa in bättre i klinkerläggningen.
23 svar · 12,3k läst
·
Xeno
Xeno: Oki...då skrotar vi den ideen. Tack för hjälpen :)
4 svar · 1,5k läst
J
Anonymiserad 23608: Jag menar mellan karm och vägg. Det kan tyckas överdrivet, men är duschen i närheten av dörren så kan det vara befogat. ED; Ett förtydligande kan nog vara på sin plats.. Det gäller alltså nere vid golvet så att tätskiktet som viks upp mot tröskeln kan fortsätta på karm-igensatt glipa-vägg.
26 svar · 5,5k läst
·
K
knpest: Har haft besiktning efter ett stambyte och finner en punkt i protokollet, som jag inte förstår. "Kontrollventil monteras i dushrum" Vad menas med kontrollventil mvh Peter
0 svar · 973 läst
P
Poon: Ingen som har något svar? Det jag undrar över är om det är ett problem att spacklet inte går ända fram till flänskanten, kommer brunnsmanschetten jämna ut "hålrummet". Kanske inte är något problem överhuvudtaget, men skulle vilja ha ett utlåtande av någon som vet så att jag kan köra igång med tätskiktet idag. Mvh Pelle
1 svar · 1,2k läst
A
Anonymiserad 23608: [citat] Det gäller bara den kartongbeklädda gipsen. Resten av reglerna började gälla för snart ett år sedan.
7 svar · 2,0k läst
D
DrKassler: klart att det inte regleras av åsikter utan av regler, det är bara det att många har åsikter om vilka regler det är som gäller :-). Vi har frågat X antal olika hantverkare och har fått lika många svar (och åsikter). Självklart ska vi hålla oss till de regler som finns! Tack för hjälpen!
5 svar · 1,2k läst
Anders_S
Anders_S: Våtrumsspackel ska inte användas på golv utan vägg. Anders
5 svar · 11,2k läst
A
anra: Ok, det ska jag tänka på... Är det någon praktisk skillnad på att putsa eller spackla väggen om jag ska kakla på den sen?
33 svar · 17,8k läst
·
M
Mig2006: Hmm, var nog lite trött igår. Jag har givetvis glasdörrar (Svedbergs) i duschen.
1 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.