Ser skumt ut. Var guckan homogen när du penslade den? Min var lite heterogen så jag körde med omröraren innan jag penslade på den. Körde dock med LIP's system men det är ju liknande.

Kan ju faktist tänka mig att det är fel på produkten kolla datum och batchnummer kan säkert tillverkaren ge svar. Jag skulle inte sätta kakel på det dära.

Var det genomtorr när du målade på nästa lager?

Ja, tätskiktet var homogent, inga bubblor eller liknande, låg ett tunnare lager vätska ovanpå när jag öppnade burkarna men det blandade jag ner med omrörare.
Alla lager har fått torka längre än Bostiks anvisningar säger, enligt Bostik kan man kakla efter 12h, men efter 12h tyckte jag att det fortfarande kändes lite småklibbigt att gå på.

Har mailat bilderna till Bostik, får se vad de säger om det, plattsättaren kan inte komma förrän om 2V så jag har lite tid på mig att reda upp detta.

Var inte nåt skräp i penseln/rollern typ lösningsmedel?

Precis så var min också lite vitt men det försvann när man rörde om.

Klibbigt är ju typ halva ideén med tätskiktet fixet ska ju fästa i det ;) Man kan säga att det ska vara som en tejp som ligger med klistersidan upp klistrig men det ska inte följa med bitar om man går på det.

Torktiderna stämde inte för mig heller det skiljer väldigt mycket men det beror säkert på luftfuktigheten hos mig och i deras (troligen snustorra) labb. Lät mitt vila ett par dar innan jag satte plattorna bara "för att".

Sätt inga plattor på det dära bara innan du fått reda på vad som gått fel!

Hoppas det löser sig.

K
Åsa76 skrev:
Jag skulle ringa bkr o kolla, de kanske vet då de gjort en massa tester. Jag tycker också att tätskikt bör vara elastiskt.

Kan det ha med gipsen att gör,a, de nya systemen är väl testade med nya regler - alltså med våtrumsskivor inte papp-gips. Eller var systemet testat och hade samma monteringsaanvisning på gips?
Det är inte BKR som gör testerna. Det är SP.
Systemets täthet har ingenting med vad för slags skivor man har under och det är inte olagligt att använda gips. Det är heller inte olika monteringssätt för gips eller annan skiva.

jag råkade ut för exakt samma sak med kiiltos tätskikt för ca 4 år sen, just i hörn eller golv mot vägg. i mitt fall berodde det sannolikt på att jag smetat för tjockt guck just i 90-gradersvinkeln och att gucket under torkningen krymper lite. när det var för mycket guck och i ett hörn där torkytan blir så att säga diagonal, uppstod denna efttekt vid torkningen, gucken torkade isär och sjönk in lite. jag fyllde på med mera guck och sen var det tätt. jag tror inte det beror på rörelser i materialet om du utfört underlagen på rätt sätt.

P
kimpo skrev:
Det känsliga är att det är ett träbjälklag. Det rör på sig hela tiden så det är inte optimalt att lägga ett klinkergolv där.
Att bygga på träbjälklag är inget problem om man gör det rätt. Persoligen hade jag inte byggt upp golvkonstruktionen på det viset, men problemet i det här fallet lär inte bero på rörelser i golvet utan något fel i tätskiktet. Produktfel eller fel teknik vid appliceringen, som freddeh skriver om.

ACME skrev:
Att bygga på träbjälklag är inget problem om man gör det rätt. Persoligen hade jag inte byggt upp golvkonstruktionen på det viset, men problemet i det här fallet lär inte bero på rörelser i golvet utan något fel i tätskiktet. Produktfel eller fel teknik vid appliceringen, som freddeh skriver om.

Är också inne på spåret att det skulle vara för tjockt med membran på just de ställena eftersom sprickor inte uppstått någonstans där membranet är tunnare.
Ytorna skulle troligtvis behöva röra sig i trakterna kring 5mm om tätskiktet ska skadas och så mycket tror jag inte att golvet och väggarna rör sig..

Bara av ren nyfikenhet, hur hade du byggt golvet?
Gissningsvis med impregnerat golvspån?

P
Ja, primat (impregnerat, om det fanns hos nasaren) golvspån och en underkantsarmerad spackelkaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.