10 826 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Hur kapa kakelplatta?
Sida 1 av 3
Hej!
På väggen i vårat badrum har vi valt stora vita halvmatta rektangulära plattor (kommer ej ihåg exakta mått).
Saken är den att nu efter att plattsättarna har varit och gjort jobbet ser allting perfekt ut, utom vid två plattor runt fönsterkarmen. Plattan är extremt naggad i ena sidan, ser näst intill trasig ut. Jag påpekade detta och de sa att det blir så när man kapar med vinkelslip. Det var långsidan som var kapad, är ca 50 cm lång.
I efterhand funderar jag på, varför använder man inte ett verktyg som ger perfekta kap, såsom en kakelskärare där man drar nån ritsa och sedan knäcker...? Samma sak vid en annan skarv, där hade man kletat på silikonfog på just denna fogen, i alla andra var det vanligt ljusgrått fog. Detta skulle åtgärdas, han som jag pratade med förstod inte varför det var silikon just där. Det såg inte bra ut i alla fall.
Går det att åtgärda fogar utan att ta bort plattan? Kan man typ skrapa bort en fog och foga om den? För plattorna är slut...
MVH
Henko
På väggen i vårat badrum har vi valt stora vita halvmatta rektangulära plattor (kommer ej ihåg exakta mått).
Saken är den att nu efter att plattsättarna har varit och gjort jobbet ser allting perfekt ut, utom vid två plattor runt fönsterkarmen. Plattan är extremt naggad i ena sidan, ser näst intill trasig ut. Jag påpekade detta och de sa att det blir så när man kapar med vinkelslip. Det var långsidan som var kapad, är ca 50 cm lång.
I efterhand funderar jag på, varför använder man inte ett verktyg som ger perfekta kap, såsom en kakelskärare där man drar nån ritsa och sedan knäcker...? Samma sak vid en annan skarv, där hade man kletat på silikonfog på just denna fogen, i alla andra var det vanligt ljusgrått fog. Detta skulle åtgärdas, han som jag pratade med förstod inte varför det var silikon just där. Det såg inte bra ut i alla fall.
Går det att åtgärda fogar utan att ta bort plattan? Kan man typ skrapa bort en fog och foga om den? För plattorna är slut...
MVH
Henko
Fogen runt plattor går att kratsa ur om man är mycket försikg så att inte tätskiktet under plattas skadas. Byta en platta är mera vanskligt beroende lite på var den sitter i förhållande till våtzonen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ett diamantkapbord med vattenkylning köpte jag på Bauhaus av det eminenta märket Alphatoolsbyggare henke skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Älskar min lilla Briccolina... hon e underbar till denna typ av skär...ACME skrev:
http://www.tilersforums.co.uk/tilegallery/data/526/briccolina.jpg
Vinkelslipen får fungera när det inte är så noga, så det är inte ofta den används.
Troligtvis går vinkelslip fortare att kapa med än kapmaskin med vatten
Men det måste väll vara vanligt att det flisar och då blir det försök att fixa det efteråt med fog eller annat fixande.
Om man gör rätt från början borde det rimligen gå fortare totalt.
Man slipper gör om.
mvh Roland
Men det måste väll vara vanligt att det flisar och då blir det försök att fixa det efteråt med fog eller annat fixande.
Om man gör rätt från början borde det rimligen gå fortare totalt.
Man slipper gör om.
mvh Roland
Det är ju just det som är problemet med dom hantverkare som man inte är nöjd med, dom slarvar och jobbar snabbt men fult blir detACME skrev:
OT: Har tänkt att köpa en vattensåg (så kallar jag det, Ett diamantkapbord med vattenkylning kallas det här)
Är det någon som har något BRA råd på vilken såg man ska köpa?
Behöver något som man får med sig i bilen, inte skvätter ner alla väggar, lätt att tömma och göra ren, och har ett anhåll som funkar Pris Max 12000:-
Är det någon som har något BRA råd på vilken såg man ska köpa?
Behöver något som man får med sig i bilen, inte skvätter ner alla väggar, lätt att tömma och göra ren, och har ett anhåll som funkar Pris Max 12000:-
Jo det finns en smyg som jag själv har monterat.
Denna firman jobbar heltid med att kakla, lite konstigt att de inte använder de verktyg som finns för jobbet. De flisor som har slagits bort är ganska stora, inget man täcker med latexfog.
Vi får se hur de vill lösa det hela.
MVH
henrik
Denna firman jobbar heltid med att kakla, lite konstigt att de inte använder de verktyg som finns för jobbet. De flisor som har slagits bort är ganska stora, inget man täcker med latexfog.
Vi får se hur de vill lösa det hela.
MVH
henrik