5 713 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Fukt besiktning av badrum
Anticimex utför sådana kontroller. När jag köpte mitt hus för några år sedan var det företag som heter OBM fuktteknik (har jag för mig) som utförde besiktningen. Vet dock inte hur nationella de är. Jag bor utanför Linköping.
Försäkringsbolagen kan säkert oxå tipsa om "kontrollanter"
Mvh
Hawkai
Försäkringsbolagen kan säkert oxå tipsa om "kontrollanter"
Mvh
Hawkai
Jag tror det är svårt att mäta sig till om ett badrum är fuktsakadat. I vårt fall så sprack väggen, men det gick inte att få någon besiktningsman att mäta fukt då de sade att det brukar vara svårt, det är ju lite fuktigt i badrum generellt. Vi fick riva.....sen konstaterades fukt!
Jag är mycket intresserad av att höra andras kommentarer på om det på ett icke destruktivt sätt går att mäta fukt?
Jag är mycket intresserad av att höra andras kommentarer på om det på ett icke destruktivt sätt går att mäta fukt?
Mäklarfirmor brukar ha listor över godkända besiktningsmän i ert område.
Hos mig mätte de inte så mycket inne i badrummet utan på andra sidan väggarna. för där ska det ju vara torrt, om inte = problem
Beror väl antagligen lite på vad det är för väggar.
Hos mig mätte de inte så mycket inne i badrummet utan på andra sidan väggarna. för där ska det ju vara torrt, om inte = problem
Beror väl antagligen lite på vad det är för väggar.
Hej, någon rekommenderade OBM, det skulle jag inte göra. Har själv haft dem för mätning av fukt i badrum och de ansåg det hela var OK. Året senare hade vi en gigantisk fuktskada i badrummet och de som åtgärdade det sa att detta är inget som uppstått på så kort tid. Dvs den skulle upptäckts av OBM. Klåpare är vad de är!
Om den kan upptäckas i tid (innan skadan är skedd?Anton75 skrev:Hej, någon rekommenderade OBM, det skulle jag inte göra. Har själv haft dem för mätning av fukt i badrum och de ansåg det hela var OK. Året senare hade vi en gigantisk fuktskada i badrummet och de som åtgärdade det sa att detta är inget som uppstått på så kort tid. Dvs den skulle upptäckts av OBM. Klåpare är vad de är!
Om det nu mot förmodan var en klåpare som gjorde besiktningen hos dig så är väl inte det liktydigt med att hela OBM består av klåpare, eller?
..så hade vi OBM där för at titta på konstruktionen av badrummet då det var 15 år gammalt. OBM representanten upptäckte inte att klämring fattades, att brunnen enl normerna satt för nära väggen och att det endast var tätat med flytspackel. Jo, jag kan nog stå för att han var en klåpare, OBM klandrar jag som företag då de inte anser att de har något ansvar för vad sina anställda gör. Och det är ju märkligt kan man ju tycka, eller hur?
Klicka här för att svara