Mitt badrum har precis blivit klart och jag märkte att kakelsättaren gjort fogarna bredare mellan mina sjöstenar än hos det vanliga vita keramikkaklet.
Någon som har en aning varför? Det är typ +1 cm mellan sjöstenarna. Jag har en pelare på väggen med 10*10 sjösten som då inte hamnar synkat men mina 10 *20 plattor som är liggande.
Jävligt besynerligt.
Någon som har en aning varför? Det är typ +1 cm mellan sjöstenarna. Jag har en pelare på väggen med 10*10 sjösten som då inte hamnar synkat men mina 10 *20 plattor som är liggande.
Jävligt besynerligt.
Ta en bild så är det lättare att se. Kan vara så enkelt att 10x10 plattan i själva verket är 9,6 cm och så är 10x20 plattan exakt 10 cm och om plattorna ska ha fogföljd så blir det så stor fog på sjöstenen.
Bara en teori..........
Bara en teori..........
När jag satte mina sjöstensplattor i köket så gjorde jag fogen runt 5 mm som det brukar vara, det förstår jag inte varför man inte skulle göra?? Men jag är hempulare och inte plattsättare förstås 
Verkar som att kakel och klinkers är ett av jobben där kund och hantverkare ofta är oense om resultatet. Kanske beror på att det är ett enkelt jobb samtidigt som det är svårt, att sätta plattorna är ju lätt som en plätt
men att få till den där värsta finishen är svårare.
Att synka fogen mellan plattor i olika storlek samtidigt som det ska bli snyggt i båda "ändar" kräver tid och förmåga.
Precis om tank77 skriver är det inte självklart att alla plattor är 10x10 heller, speciellt inte sjösten som inte brukar vara raka i kanterna heller.
Viktigt att man är tydlig med vad man kräver av en inhyrd hantverkare.
Verkar som att kakel och klinkers är ett av jobben där kund och hantverkare ofta är oense om resultatet. Kanske beror på att det är ett enkelt jobb samtidigt som det är svårt, att sätta plattorna är ju lätt som en plätt
Att synka fogen mellan plattor i olika storlek samtidigt som det ska bli snyggt i båda "ändar" kräver tid och förmåga.
Precis om tank77 skriver är det inte självklart att alla plattor är 10x10 heller, speciellt inte sjösten som inte brukar vara raka i kanterna heller.
Viktigt att man är tydlig med vad man kräver av en inhyrd hantverkare.
Jag fattar inte riktigt nu heller med hjälp utav bilden??
Det är ju 20x20 på väggarna och sedan en mosaikpelare i duschen, vad är problemet?
Varför ligger det 20x20 på golvet där badkaret ska stå? Hade det inte varit nimmare att fortsätta med 10x10 där också?
Som det är nu så är det en salig röra på storlekar på plattor samt olika kulörer.
Det är ju 20x20 på väggarna och sedan en mosaikpelare i duschen, vad är problemet?
Varför ligger det 20x20 på golvet där badkaret ska stå? Hade det inte varit nimmare att fortsätta med 10x10 där också?
Som det är nu så är det en salig röra på storlekar på plattor samt olika kulörer.
behövs det verkligen när frågeställningen är väldigt enkel?Paul-Staffanstorp skrev:
frågan är bara varför fogarna är betydligt bredare mellan sjöstenen än för vanliga kaklet, precis som på bilden, är det svårt att titta på golvet och sedan jämföra med väggarna eller?
lite ironiskt angående smarthet. man börjar ju undra hur hög iq nivån är här?
Redigerat:
Är det inte så med sjösten, lägger du med 5 mm fog så blir det fogat och klart bredare än 5 mm, som någon annan skrev , de kan skilja i storlek på plattan också, hur man än vrider och vänder på det så får du aldrig samma fogbredd som väggarna
Vad jag tror det handlar om är att fogen inte fastnar lika lätt på sjösten.Pimme skrev:
Dessutom är kanterna ojämna med en del kanstötningar då sjösten är porösare än tex keramik.
Har tittat på samma plattor och är lite nyfiken varför man har större fogbredd på dessa? Som TS skriver så blir nu fogföljden fel med 1 cm mellanrum. Utan det kanske skulle var 5mm istället.
Jan-Å lyckades med 5mm, men dessa plattor är kanske snyggare med grövre fog?
Jan-Å lyckades med 5mm, men dessa plattor är kanske snyggare med grövre fog?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan verkligen bara hålla med dig tank...tank77 skrev:
Förstår inte hur man kan lägga in en bild på något helt annat än det man undrar över där inte ens storleken på plattorna överensstämmer med det man pratar om...
...och sen kallar man andra människor för IQ-befriade...
Det pratas om 10x20 liggande på väggarna som skall synkas med 10x10 sjösten.
På bilden är det typ 20x25 och mosaik kombinerat på väggen.
Mmm... då är det ju ganska likt vartannat...
Ingen höjdare att kasta sten i glashus...
Det enda som vänligt efterfrågades var en bild på det frågan avser, men om nu det är så svårt att komma med så kommer nog svaren att bli lika svåra att finna tyvärr.