pbengtsson skrev:
Har tittat på samma plattor och är lite nyfiken varför man har större fogbredd på dessa? Som TS skriver så blir nu fogföljden fel med 1 cm mellanrum. Utan det kanske skulle var 5mm istället.
Jan-Å lyckades med 5mm, men dessa plattor är kanske snyggare med grövre fog?
Kollade igen lite noga, fogen är väl mellan 3 och 8 mm beroende på just att plattorna inte är raka utan lite "knaggliga" med nästan runda hörn. Det behövdes däremot inte 10 mm fog och bred fog är inte snyggare till sjösten tycker jag, ju större platta ju bredare fog snarare till en viss gräns som väl är runt 10 mm.
Att få fogen att lira mellan olika storlekar på plattor är däremot nåt som jag gav upp i vårt badrum där fallet i duschen är lagt med 10x10 och resten av golvet är 20x35. Man får utgå från där det syns mest och acceptera att det inte stämmer i slutet.

Ibland blir diskussionerna illbattiga här, har själv skrivit på gränsen nån gång, men IQ är kanske inget som går att bedöma av inläggen, man frågar så gott man kan väl? :p Om det finns dumma frågor faller hela idén med ett sånt här forum, det är ju här vi ska få vara dumma ;):D

Vägg brukar vara 3 mm och golv 5 mm, varför kan man ju fråga sig.
Om väggplattan är rak i kanten, liten fasning, så blir fogen 3-5 mm. Ojämna och grova klinker/sten brukar ha grövre fasning/rundning så om man lägger fog ända upp till ytan får man monsterdemonfogar trots att plattorna ligger 5 mm från varandra. Jag brukar reomendera 2 mm snöre på avrundade klinkers så man slipper fingertjocka fogar.

det är ca 4 mm på väggarna och 7-8 på golvet och i pelarn. på ett ställe var det 15 mm men där var en del av sjöstenen borta. kollade igenom de sjöstenar som blev över och kanterna är ofta väldigt ojämna.

T
crazys skrev:
det är ca 4 mm på väggarna och 7-8 på golvet och i pelarn. på ett ställe var det 15 mm men där var en del av sjöstenen borta. kollade igenom de sjöstenar som blev över och kanterna är ofta väldigt ojämna.
Vägg är oftast 3 mm medans golv har större fogar och eftersom sjöstenen är oregelbunden så ser fogarna större ut.

Så om man blandar plattor som inte har samma kanter (ex sjösten och skuret kakel) så kan man kanske inte förvänta sig att fogföljden blir perfekt.

Bra att veta innan man går på kakelsättaren för hårt.

Dessutom är det så att även om du lägger sjöstenen dikt an mot varandra som kommer fogen liks förbaskat bli upp mot 5 mm då de är så rundade. Så till vida att du inte vill ha fogarna alldeles urtvättade och djupa.

Kan bara hålla med föregående att lägger du sjöstenen dikt så blir det bredare fogar hur du än beter dig men det är ju tjusningen med sjösten att det ska vara lite oregelbundet. Jag har varit i många diskussioner med kunder om detta men det går ju inte trolla när plattorna har olika storlekar både på bredd och tjocklek.

T
kakelmannen skrev:
Kan bara hålla med föregående att lägger du sjöstenen dikt så blir det bredare fogar hur du än beter dig men det är ju tjusningen med sjösten att det ska vara lite oregelbundet. Jag har varit i många diskussioner med kunder om detta men det går ju inte trolla när plattorna har olika storlekar både på bredd och tjocklek.
Men det förstår du väl att du måste såga till alla plattorna med vattensågen så att dom är lika stora : )

Kunden har ALLTID rätt!

tank77 skrev:
Men det förstår du väl att du måste såga till alla plattorna med vattensågen så att dom är lika stora : )

Kunden har ALLTID rätt!
Är du allvarlig eller bara ironisk:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.