E
erdah: Hej, Vi har flyttat in i ett hus som har en Gofab duschhörna. Jag tror att den är felmonterad för det går inte att stänga ordentligt. Någon duschkunnig :) som kan hjälpa mig och se om något är fel? Ska inte boogie-hjulet släpa efter dörren i riktning när man stänger? Som ni ser på bilden går boogie-hjulet före in i svängen och det kärvar. Om det är som jag tror hur fixar man
0 svar · 2,1k läst
·
Apprentice
Apprentice: Varför inte bara schellackera och dra på våtrumsfärg? Så gjorde jag i mitt badrum där jag valde att behålla dubbelfasspånten.
10 svar · 4,3k läst
·
V
Valbobygge: Jag har lyckats försnilla montageanvisningen till duschhörnet Zoom inköpt på Bauhaus. Jag har googlat och även kollat tillverkaren 'Bath Deluxe' hamsida utan resultat. Bauhaus svarar inte i telefon... Men det är kanske finns någon som har kvar sina papper från sitt duschhörn?
0 svar · 2,2k läst
T
tank77: Frågan jag ställer mig är att underlaget måste vara hundra eftersom man har ingen chans att bygga med fix för att kompensera en ojämn vägg. Sedan så kan man undra hur fogen blir (mörkare) då plattan kommer att suga fukten ur fogbruket snabbt då där är inget fix.
1 svar · 2,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Beroende på hur stor plats ni har så finns det andra lösningar. Gjorde själv för ganska många år sedan som så att jag tog helt vanliga Ikeaskåp och byggde inredning av. Till vänster ett 400mm högskåp för förvaring och sedan till höger om detta 2st 800mm vaskskåp med dubbla dörrar. På dessa la jag en vanlig laminatskiva och sänkte ner två hoar i dessa så att man fick bra
1 svar · 1,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Absolut ingen silicon i den fogen precis som hempularen skriver. Antingen fogar man bara med vanligt fogbruk eller så plockar man upp risten och lägger en ny med mer fix under och fogar om alltihopa.
7 svar · 5,6k läst
·
B
Bambi: Hej, Jag vet att frågan varit uppe innan och sökte lite men hittade inga nya trådar. Har det kommit några högre universallister till duschdörrar? Mvh
0 svar · 1,1k läst
V
v_skogh: Skulle aldrig skruva fast en WC stol idag. För det första finns det ingen "standard" för hålbilden vilket gör att du med allra största sannolikhet kommer få borra fyra nya hål om din stol skulle behöva bytas i framtiden. Sen är det tätskikt vi har att göra med och alla vet ju hur det känns att borra genom ett sådant.
17 svar · 26,0k läst
K
KarinC: Ja det vore ju iof bra, tror väl man får det om det kostar över 1000 kr.
15 svar · 30,6k läst
B
Benny_Steen: Så här skulle jag gjort, enklare i mina ögon. torpargrund asfaboard c/c60 med isolering regla upp (ev. cc30 ) och fäst brunnar i reglarna, använd monteringsplatt för brunnarna + antingen förhöjningsring eller distanser under monteringsplattan. Spånskiva 22mm armeringnät (för flytspackel) golvvärmeslang 20mm. flytspackel för fall och avjämning. golvmatta. /benny
1 svar · 2,3k läst
bonkeman
bonkeman: I ditt fall hade jag nog satsat på en bra expanderplugg och dessutom kräma på ordentligt med silikon bakom skenan som lim. Finns kanske bättre grejer att limma med? Personligen gillar jag inte tanken på att endast limma upp det på kaklet. Vem vet hur bra kakelplattorna sitter? Visst, man skall inte ha genomgående hål, bla bla bla, men om du bara använder en plugg längst uppe för att ta
30 svar · 22,5k läst
Gynteri
Gynteri: Det går, bevisligen, att göra riktiga klipp på nätet. Eller hur Paul-Staffanstorp?
8 svar · 2,0k läst
·
G
gustavk: Var inte så imponerad av utbudet när jag var vid deras outlet i somras. Kanske fanns några ok plattor men mycket var 80-90-tals varnng på tyckte jag.
1 svar · 2,0k läst
L
Linisen_01: Vi har helsvart fog i vårt andra badrum och det har inte eller är några problem med det.
2 svar · 4,2k läst
G
Georgelama12: Ska funka, men ska dubbelkolla. Självklart inte samma "tålighet" som vanligt porslin. Men fasen så mycket snyggare! Godmorgonserien håller en enormt bra kvalité, har jämfört med både Hafa och Svedbergs. Lådorna i kommoderna är i särklass rejälare och dessutom av massivt trä! Bara att slå till! =)
1 svar · 8,6k läst
gefleborg
gefleborg: Har rivit ur ett badrum och ska bla flytta en brunn innan det är dags för nytt golv. Det ska bli elvärme och klinker. Jag har nu sett det kommer att bygga onödigt högt med den nuvarande kakan spackel kvar på golvet. Hur får man bort den? /Peter
0 svar · 1,5k läst
Gynteri
Gynteri: Snyggt klinker till bra pris !:-) Lägg åt samma håll.
2 svar · 1,1k läst
J
john_l: Varför kan jag inte ha vanlig pappgips bakom tätskikt?? Det är ju bara i våtrumszon 1 jag behöver våtrumsskiva. I resten av rummet kan jag ha vanligt pappat gips. Jag satsar på att övervinna den extra millimetern med fix. /John
2 svar · 6,5k läst
Gynteri
Gynteri: Svårt att bedöma med ledning av enbart bilder. Kan vara svartmögelfläckar eller missfärgning av andra orsaker. Är PAX-fläkten enda ventilationen. Fuktstyrd? Eller går den för jämnan? Får fogarna möjlighet att torka ut ordentligt mellan duschsessionerna? Mer fakta! Har du bilder på det gröna?
3 svar · 1,8k läst
·
P
petersson79: Låter bra med rören. Sitter och räknar lite på materialåtgång, det rör sig om ca 30 kvm vägg och 8 kvm golv, vad går tätskiktet på till detta på ett cirkus?
3 svar · 1,5k läst
B
blecket: Då vet jag, tack för svaret. Då är det bara att åka och köpa prylar och sätta igång Mvh Patrik
5 svar · 1,5k läst
Allert
Allert: [citat] Jag har samma funderingar som dig då vi precis har köpt hus där badrum och tvättstuga behöver göras om. Jag har HTC:s maskiner och verktyg på jobbet (maskinuthyrare) så jag kommer undan rätt billigt eftersom det är maskiner och diamantslitage som kostar annars. Däremot är ju frågan om det går att göra direkt på originalbetongen.
25 svar · 26,6k läst
R
Rophael: Tack för alla tips, ska vänta på sista besiktning, är det så att de inte går med på att fixa badrummet och köket får jag gå vidare med ärendet. Tusen Tack för alla svar!
9 svar · 1,6k läst
·
K
KakelDanne: Ja, använder deras produkter dagligen. Har vit saphir fog på väggarna ( 1mm fog kakelplattor 30x60) och betonggrå brilliant fog på golv, i mitt egna badrum. Tycker att dom är lättarbetade och resultatet blir snyggt. Tänk bara på att inte blanda i för mycket vatten eller tvätta med för mycket vatten, kan bli mjölig då. Dessutom är det väldigt viktigt att tvätta av väggarna
1 svar · 3,5k läst
A
aöaöa: Hej! nej det har jag inte provat, får nog ta å testa det.. :) tack för tipset oskis 123 men vad tror du om flex? se länk ovan ha det så länge
12 svar · 16,4k läst
M
magnu: olvvärme drar en viss effekt, oavsett om det är elslingor eller vattenslingor. Det hela beror på vad du betalar för att värma vattnet. Har du elpanna, går det energimässigt på ett ut. Dvs elslingor och vattenslingor är lika dyra i drift. Om du har värmepump, betalar du mycket mindre för att värma vattnet och då blir det billigare att värma golvet. Nåväl, nog med svammel om
1 svar · 2,5k läst
M
Martin_p: Hej. NU är den monterad! Sågade upp spånskivan ovanifrån och kortlade, och monterade med hjälp av montageplatta 300 eller vad den nu hette. Inte helt perfekt blev det (spånskivan lite stora springor) men det funkar nog.. Stumt är det iaf.. Tack för hjälpen, nu e de bara resten kvar.
4 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: För några år sedan så renoverades en toalett och dusch och jag hade varit noga att sätta golvbrunnen så det skulle gå jämnt ut på golvplattorna för jag har sett många hotellduschar med skurna plattor runt golvbrunnen och det är så fult. De två första firmorna som tittade på kaklingen skulle börja vid väggen och skära runt golvbrunnen, den tredje som tittade sa "Jag förstår
16 svar · 4,8k läst
·
L
Linisen_01: Oki, hade snarare tänkt svart eller mässingsliknande...
2 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Instämmer och backar upp ! ;)
6 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.