Håller på att renovera ett badrum, har tagit ner alla gamla väggar och reglat upp på 30CC.

Nu skulle jag vilja ha någon sort träskiva på väggarna innan jag sätter mitt våtrumsgips men blir inte klok på vad som gäller, Spånskiva e inget allternativ, men är det okej att sätta OSB skiva eller en plyfa´enligt dagens regler?, vilken är att föredra?

Jag undrar exakt samma sak. Har reglar på 45-50 cm i väggen och vill slippa regla om och behöver också bygga ut ca 1cm innan våtrumsgipset. (Satt råspont och vanlig gips förut) Vill slippa dubbla lager gips och tänkte också sätta en OSB skiva först. Är det ok??

OSB är ok.

nja, vi ska med ha osb men det är inte godkänt för det, har läst att det ska vara solitt trä bakom gips annars får du inte skruva en enda skruv i väggen för all framtid. Skruv ska fästas i trä inte skiva. Läste det här och kollade upp det och det stämmer tyvärr.

Där man ska skruva ska det va en regel eller motsvarande men i övrigt så är det ok med OSB.

Krilleman
Vad jag vet är det förbjudet med skivmaterial bakom våtrumsgips om det ska vara helt rätt, boindmassan ska tydligen eventuellt reagera med fukt och bidrar med mögeltillväxt. Råspont löser problemet med allt, även fastsättning som ska göras med trä bakom alllt, klammer, tvättställ, ja allt!

Paul-Staffanstorp
Det är fullt godkänt enligt de nyaste branschreglerna från Byggkeramikrådet att ha träfiberskivor bakom våtrumsskivorna.

Infästningar i Våtzon 1 ska däremot göras i massiv konstruktionsdetalj såsom regel m.m och inte enbart i skivmaterialet.

I våtzon 2 får man skruva hur mycket man vill i endast träskivan utan kortlingar bakom.

Såja... då var det utrett. ;)

Då blir det osb bakom gipsen, tackar för svaren:)

Paul-Staffanstorp skrev:
Det är fullt godkänt enligt de nyaste branschreglerna från Byggkeramikrådet att ha träfiberskivor bakom våtrumsskivorna.

Infästningar i Våtzon 1 ska däremot göras i massiv konstruktionsdetalj såsom regel m.m och inte enbart i skivmaterialet.

I våtzon 2 får man skruva hur mycket man vill i endast träskivan utan kortlingar bakom.

Såja... då var det utrett. ;)
Det är ingen regel att du måste kortla i våtzon1 heller, så länge inte skruven går igenom träfiberskivan. Regeln syftar till att skruven i hela sin längd ska sitta i material, och inte sticka ut i luft. T.ex. kan man använda 22mm plyfa (dyrt som faan), 15 mm gips, 12 mm kakel = 49 mm dvs utan problem skruva med 40 mm-skruv.

Jag skulle verkligen rekommendera plyfa i stället för OSB f.ö.

Paul-Staffanstorp
Stringfellow Hawke skrev:
Det är ingen regel att du måste kortla i våtzon1 heller, så länge inte skruven går igenom träfiberskivan. Regeln syftar till att skruven i hela sin längd ska sitta i material, och inte sticka ut i luft. T.ex. kan man använda 22mm plyfa (dyrt som faan), 15 mm gips, 12 mm kakel = 49 mm dvs utan problem skruva med 40 mm-skruv.

Jag skulle verkligen rekommendera plyfa i stället för OSB f.ö.
Kan verkligen bara hålla med dig... d^_^b

Hej
Jag tycker att 12 mm OSB känns litet för smäckigt, speciellt om man vill skruva i det (skruvarna släpper om man drar det minsta för hårt). I vanliga rum kostar jag alltid på mig 12 mm plywood och i badrum alltid 15 mm plywood (den lilla extrakostnaden är en struntsak jämfört med vad allt annat kostar i ett badrum). De går att skruva det mesta i utom handfat o dyl där man dessutom måste lägga en regel bakom, eller ev. dubbel eller tredubbel plywood.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
bjurel skrev:
Hej
Jag tycker att 12 mm OSB känns litet för smäckigt, speciellt om man vill skruva i det (skruvarna släpper om man drar det minsta för hårt). I vanliga rum kostar jag alltid på mig 12 mm plywood och i badrum alltid 15 mm plywood (den lilla extrakostnaden är en struntsak jämfört med vad allt annat kostar i ett badrum). De går att skruva det mesta i utom handfat o dyl där man dessutom måste lägga en regel bakom, eller ev. dubbel eller tredubbel plywood.
Kan bara instämma... d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.