Geberit ser lite annorlunda ut mot IFÖ. Har själv installerat ett gäng sign inbyggnads, och alla har varit väldigt nöjda, tycker personligen det är ett smidigt system. Blir inte mer stopp i dessa WC-holkar kontra "vanliga". Följ installationen bara, med fuktspärr, läckut, ventilation osv som står skrivet i instruktionen!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Vi installerade precis det du tänker med den vänstra av stolarna... Sign Art tror jag den heter.
Måste säga att det är underbart med denna släta yta. Det samlas inte alls så mycket damm på ytan som det gör på dom "veckade".
Stopp i avloppet? Nej inte alls. Behöver inte heller speciellt mycket vatten...
Det jag kan tänka mig ha något annat är själva spolknappen få jag tycket IFÖs är ganska plastig i känslan
Och som sagts läs instruktionenrna.. Glöm inte att göra angående förstärkning i nederkant..
Edit: Just det. Kom ihåg att tätskiktet skall vara bakom cisternen. Dvs du sätter kakel etc bakom inbyggnanden och sen monterar cistern + ny vägg.
Måste säga att det är underbart med denna släta yta. Det samlas inte alls så mycket damm på ytan som det gör på dom "veckade".
Stopp i avloppet? Nej inte alls. Behöver inte heller speciellt mycket vatten...
Det jag kan tänka mig ha något annat är själva spolknappen få jag tycket IFÖs är ganska plastig i känslan
Och som sagts läs instruktionenrna.. Glöm inte att göra angående förstärkning i nederkant..
Edit: Just det. Kom ihåg att tätskiktet skall vara bakom cisternen. Dvs du sätter kakel etc bakom inbyggnanden och sen monterar cistern + ny vägg.
Just så hade jag tänkt! Dock blir mitt badrum helt nytt, med helt nya stående regelväggar, så jag hade tänkt placera spol-elementet helt inne i väggen fastskruvad mellan två stående 95 (eller 145 mm?) reglar. Wc-skålen blir placerad direkt på kakelväggen så att säga. Eftersom mitt badrum byggs inne i ett befintligt rum så kan jag även komma åt spolcisternen från utsidan av väggen om jag skulle vilja det.krilleman_215 skrev:
Med andra ord så tänker jag inte göra någon typ extra "lådvägg" som wc-skålen sitter på.
Redigerat:
Om man tittar på badrumsförslag (6) på IFÖ´s hemsida http://www.ifo.se/?id=3972&index=5Paul-Staffanstorp skrev:
Hur har de gjort då? Att tätskikta i min helt nya vägg borde ju gå att göra på samma sätt som på förslaget? :blushing:
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Jag har fällt in en sign i själva väggen. Vi har en klädkammare i rummet bedvid, så jag har skåpsdörrar som man kan öppna och inspektera utrymmet där tanken sitter. Jag gjorde så att jag gjöt med flytspackel i utrymmet runt avloppsröret så att ytan skulle komma ovanför färdigt golv i badrummet, fukstpärrade utrymmet.Paul-Staffanstorp skrev:
Monterade ställningen.
Sedan kommer den svaga punkten. När man sedan monterar våtrumsgipsen utanpå ställningen så är det svårt att få till en korrekt fuktspärr mellan den och det fukspärrade utrymmet med monterad ställning. Ställningen går inte att montera från "baksidan".
Jag gjorde så att jag målade på gummi på baksidan av våtrumskivan på den yta som kommer mot ställningen och lade sedan en silkonsträng på alla reglar innan jag skruvade dit skivan.
Man måste komma ihåg att utrymmet inne i väggen skall ju inte vara fuktigt normalt sett, det kommer aldrig att bli långvarig vattenbelastning därinne. Det finns ett skvallerör som mynnar nere vid golvet under toan. Så ett ev. läckage därinne kommer att visa sig.
Jag tycker det är trevligt att kunna inspektera tanken från baksidan, det går åtminstonde teoretiskt att byta ut hela fixturen utan att sabba badrummet, inne ifrån klädkammaren. Har gjort exakt samma lösning i 2 badrum i huset, har ett förråd under trappan vägg i vägg med det andra badrummet.
Med den här lösningen så har jag kunnat placera även fördelaren i utrymmet, och även en vaccuumventil för avluftning av avloppet. På ena badrummet är den nog overkill, för det är bara ca 2 meter till huvudstammen, men i det andra badrummet är det mer än 10m till huvudstammen så där var en avluftning nödvändig.
Varför måste det vara tätskikt bakom ?? Det viktiga är väl att ett ev läckage dränerar ut någonstanns så man ser det ! dvs att det inte göms inne i en vägg. Om det är till ett annat rum på baksidan så borde det väl vara Ok. Jag har för mig att 145 inte räcker heller. Jag använde 160 mm reglar.
Jag har byggt in 2 stolar hos mig, båda på på små toaletter, dvs utan krav på tätskikt på väggar. Den i källaren står fritt ej inbyggd på baksidan, den på ovanvåningen låter jag lufta/dränera nedåt till källaren.
Har jag gjort fel ?
Jag har byggt in 2 stolar hos mig, båda på på små toaletter, dvs utan krav på tätskikt på väggar. Den i källaren står fritt ej inbyggd på baksidan, den på ovanvåningen låter jag lufta/dränera nedåt till källaren.
Har jag gjort fel ?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Ni tänker hela tiden att det ska bli stora läckage.. Säger bara dripdrip.....
Ring ert försäkringsbolag och fråga hur dom ställer sig till det...
Jag har också för mig att i IFÖs monteringsanvisningar står det att det ska vara tätskickt bakom tanken. Jag Använde också våtrumsskivor runt tanken...
Ring ert försäkringsbolag och fråga hur dom ställer sig till det...
Jag har också för mig att i IFÖs monteringsanvisningar står det att det ska vara tätskickt bakom tanken. Jag Använde också våtrumsskivor runt tanken...
Kolla in "Kort om nya branschregler 2011"
Hälsningar
/PC
Saxat från www.sakervatten.se;
Inbyggnad av WC-cistern
& blandare
Tätskikt ska finnas bakom modul eller
i hela installationsväggen.
Utrymmet ska ha läckageindikering.
Box för blandararmatur ska anpassas till
väggens tätskikt.
Hälsningar