Japp det var vad jag hittade nu ikväll när jag skulle slipa ner tapetskarvarna inne på gästtoaletten. :x

Det är en litet rum, toalett med vask, inget annat och det är förre husägaren som tydligen tyckte att det var en bra idé att slipa på kaklet så att det är förstört och sedan spackla lite tunt och lätt ovanpå det för att slutligen smacka upp lite tapet ovanpå det.

Så nu till frågan, får man ens göra sådär? Huset köpte vi för ett par månader sedan och räknas detta som dolt fel eller vad?:(

Det finns inte i budgeten att knacka ner kakel och greja så vad fasen gör jag nu? :(

Tja får och får man nog så det är inget dolt fel iaf, för vad är det som är fel?

Det är inget krav på tätskikt på väggar i en toalett så det är bara att knacka ner och sätta dit gips och tapetsera om det är det ni vill, det blir ju inte så dyrt med lite gips alt. några reglar och sen spackel. Tycker man det är dyrt så kanske man ska tänka på vad som kan hända om något verkligen dyrt pajar som pannan eller så för det här är ett icke problem.

Dock så ska man enligt reglerna ha tätskikt på golvet och 5 cm upp om man gör om toaletten men det får man ju göra som man vill men bara så du vet.

Vad ska du ha på väggarna? Ska du ha ny tapet, så behöver du väl inte knacka ner ngt. Är underlaget bra så kan du ju bara tapetsera över. Om inte så riv ner och smäck upp renoveringsgips så du får en ny yta.
Tror inte detta kan räknas som dolt fel, då detta inte är ett våtutrymme. I gamla hus så hittar man ofta oväntade saker när man river.

Redigerat:
Nej jag upplever det inte som ett fel heller men jag ville bara veta om det räknades som ett fel.

Tänkte mer att eftersom eländet ser ut som det gör så kan jag ju lika bra sätta upp tapeter över de gamla som var tänkt. De stannar ju uppenbart uppe. Bara att jag aldrig har sett att man tapetserar på kakel tidigare.

Golvet har våtrumsmatta som vi hade tänkt behåla

lordi skrev:
Vad ska du ha på väggarna? Ska du ha ny tapet, så behöver du väl inte knacka ner ngt. Är underlaget bra så kan du ju bara tapetsera över.
Planen var tapet halva väggen och så "falsk" pärlspont som skulle limmas upp och målas i färg som passade till tapeten. Det som blir lite knivigt är ju hur man ska fästa listen i skarven men jag får väl städsla käre fadern med borrmaskin och skruva upp eländet

B
limma??

Ja det är en sådan där supertunn historia som ser ut som pärlspont men inte är det. Killen i byggvaruhuset sade att det räckte med att limma hela baksidan och sedan fästa i övre och nedre kant med spik eller skruv.

B
ska räcka med bara lim. även limma listen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.