Någon som har glasmosaik på golvet i badrummet? Helt crazy att jag bara funderar på det då vi har mycket fog i duschen i andra badummet som jag får skruuubba för att få ren... Drömmen är nu ett blått mosaikgolv i badrum med badkar och alltså inte dusch mot golvet. Blir det halt, svårt att hålla rent alla fogar? Har ni någon erfarenhet??

Tyresö
Du har ju redan ett badrum med mycket fogar, så då vet du hur mycket jobb det är att göra rent. Visserligen blir det lättare att hålla rent fogarna som inte är i ett våtutrymme.
Glasmosaik på golvet är säkert snyggt, men fundera två gånger (minst) hur halt golvet blir när det är blött. På den punkten måste funktionen gå före designen, av säkerhetsskäl (små barn som halkar omkull etc)

Min fru är också inne i mosaik-träsket och hon vill ha mosaik på väggen ovanför spisen. Det kan hon glömma, för jag tänker inte riva ut kökskaklet och montera upp mosaik, för att sen behöva lyssna på allt tjat om hur fogarna suger åt sej stekfett och hur svårt det är att göra rent - vilket leder till....sätta nytt kakel med stora plattor.

Själv tror jag mosaik bättre passar i utställningsbadrum/kök, som bara ska se snygga ut och som inte används i vardagen.

Hemmakatten
Ett mosaikklätt golv är betydligt mindre halt än ett klinkerbelagt golv. Vi har glasmosaik på vårt badrumsgolv och hade det även i vårt förra hus. Visserligen är det fler fogar som skall hållas rena, men vi har inte något besvär av det. Den vanliga veckostädningen fungerar bra.

Finns speciell fog som man lägger i just våtutrymmen när man sätter glaskeramik som suger åt sig mycket mindre än vanlig fog. Dyrare men lättare att hålla rent.

Milkshaken
Tyresö: Om ni väljer en mörk fog vid spisen så blir det inte så mycket missfärgning.....

Har haft lite funderingar på det här med mosaik i badrum.

Glasmosaik verkar väldigt bra till just badrum, framför allt i duschutrymmet, det är inte lika halkigt som klinker och används i många offentliga bassänger och bubbelpooler. Menar då glasmosaik som är gjort av genomfärgade glasbitar, 20x20mm, inte den modernare varianten gjort av genomskinligt glas med en färg på baksidan som finns i alla möjliga storlekar.

Tänkte dock på det här med smutsiga fogar. Glasmosaik Användes ofta på 50-talet till toaletter och badrum och dessa ser ofta väldigt bra ut fortfarande efter 50-60 år, fogarna är ofta mörka, men ser inte smutsiga ut. Mosaik användes också ofta utomhus till fågelbad och fontäner och en bekant har en fontän från 50-60-talet klädd med vit glasmosaik som fortfarande ser bra ut och fogen ren nog för att jag skulle acceptera det på mitt badrumsgolv.

Min fråga är då, använde de annan fog än vad som används idag? För moderna badrum verkar ha större problem med smutsiga fogar än vad dessa gamla hade eller är det bara att smutsen hunnit impregneras jämt över fogen under åren?

I köket fogade jag med något som heter kristallfog, köpt på Golvpoolen. Finns i olika färger och vi valde vitaste vit... Den fogen skulle vara tätare och mindre benägen att suga i sig smuts. Och jag måste säga att det fungerar över förväntan. Fogen är fortfarande helt vit efter ett års användning. En blöt disktrasa kan torka bort både kaffestänk som suttit bakom kaffebryggaren ett tag och tomatsåsstänk mitt i fogen. Inte ens helvetesmaterialet spenatstuvning fastnar permanent.

Tyresö
xl15 skrev:
I köket fogade jag med något som heter kristallfog, köpt på Golvpoolen. Finns i olika färger och vi valde vitaste vit... Den fogen skulle vara tätare och mindre benägen att suga i sig smuts. Och jag måste säga att det fungerar över förväntan. Fogen är fortfarande helt vit efter ett års användning. En blöt disktrasa kan torka bort både kaffestänk som suttit bakom kaffebryggaren ett tag och tomatsåsstänk mitt i fogen. Inte ens helvetesmaterialet spenatstuvning fastnar permanent.
Måste man vara klädd som en asbestsanerare när man fogar med den sortens fogmassa?
Allt som är så bra, brukar vara extremt giftigt, frätande eller skadligt på något annat sätt.

Hoppas jag inte, jag var mer klädd som en hemmapulare ;)
Konsistensen var väldigt slät, som filmjölk. Inte några "korn" som i vanlig fog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.