Endel tillverkare vill ha tätskikt även bakom klämringen, då rollar man på låter torka och sen skär man hålet
Använd skärmall (jafo), eller puruskniv
http://www.flickr.com/photos/48339236@N03/4430134146/
Använd skärmall (jafo), eller puruskniv
http://www.flickr.com/photos/48339236@N03/4430134146/
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har varit med om 2 varianter på purusbrunn beroende på tätskiktssystem. Den ena skulle man först rolla allt till angiven mängd och sedan skära upp och sätta klämring. På den andra systemet skulle man först skära och sätta klämring och sedan rolla/måla ner till klämringen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis detta jag syftade på när jag skrev att med foliesystemen så ska man tätskikta allting först och när det är gjort så skär man upp och sätter dit klämringen så folien kommer ikläm.Marv skrev:
Kör man med rollbart tätskikt så skär man upp brunnsmanschetten och sätter klämringen på plats innan tätskiktet rollas på fram till klämringen...
Man ska alltid rolla hela brunnsduken innan klämringen sätts dit. kladd på klämring= besiktningsanmärkning. men man ska inte rolla jättetjock där klämringen ska sitta för då blir det för tight och risk att brunnsduken veckar sig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
KakelDanne skrev:
Ok... ja jag har iaf fått lära mig att pensla tätskikt framme vid klämringen utan att kladda ner denna och sedan rollar man resten av ytan...
Funkar säkert vilket som bara man inte kladdar ner klämringen...
nino: exakt, annars kan man ju skita i att gumma manschetten över huvudtaget och bara gumma kanterna...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu kan jag ju bara upplysa herrarna om att så inte är fallet alltid, utan detta beror helt och hållet på vilken leverantör av tätskikt man arbetar med. 
Jag har arbetat med Lip i ganska många år nu och där ska man montera dit klämringen INNAN man lägger tätskikt FRAM TILL klämringen...
Jag har arbetat med Lip i ganska många år nu och där ska man montera dit klämringen INNAN man lägger tätskikt FRAM TILL klämringen...