Är det någon som har en bild på hur en golvbrunn skall se ut där brunnsmanchetten och klämringen är monterade på ett korrekt sätt?

Paul-Staffanstorp
Beror ju lite på vad det är för brunn men hittade en bild på en Purusbrunn där man ser hur manschetten glider ned bakom klämringen och sen tätskiktas det fram till klämringen...

brunnsmanschett6.jpg

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
Endel tillverkare vill ha tätskikt även bakom klämringen, då rollar man på låter torka och sen skär man hålet
Använd skärmall (jafo), eller puruskniv
[länk]
Helt riktigt...

Så är det med de flesta foliesystem men jag vet inte hur det är med de gamla rollbara...

Jag har varit med om 2 varianter på purusbrunn beroende på tätskiktssystem. Den ena skulle man först rolla allt till angiven mängd och sedan skära upp och sätta klämring. På den andra systemet skulle man först skära och sätta klämring och sedan rolla/måla ner till klämringen.

Paul-Staffanstorp
Marv skrev:
Jag har varit med om 2 varianter på purusbrunn beroende på tätskiktssystem. Den ena skulle man först rolla allt till angiven mängd och sedan skära upp och sätta klämring. På den andra systemet skulle man först skära och sätta klämring och sedan rolla/måla ner till klämringen.
Precis detta jag syftade på när jag skrev att med foliesystemen så ska man tätskikta allting först och när det är gjort så skär man upp och sätter dit klämringen så folien kommer ikläm.

Kör man med rollbart tätskikt så skär man upp brunnsmanschetten och sätter klämringen på plats innan tätskiktet rollas på fram till klämringen...

Man ska alltid rolla hela brunnsduken innan klämringen sätts dit. kladd på klämring= besiktningsanmärkning. men man ska inte rolla jättetjock där klämringen ska sitta för då blir det för tight och risk att brunnsduken veckar sig.

Paul-Staffanstorp
KakelDanne skrev:
Man ska alltid rolla hela brunnsduken innan klämringen sätts dit. kladd på klämring= besiktningsanmärkning. men man ska inte rolla jättetjock där klämringen ska sitta för då blir det för tight och risk att brunnsduken veckar sig.

Ok... ja jag har iaf fått lära mig att pensla tätskikt framme vid klämringen utan att kladda ner denna och sedan rollar man resten av ytan...

Funkar säkert vilket som bara man inte kladdar ner klämringen...

Tack för svar!

enl Ardex anvisningar ska man rolla manschetten för att få den lite tjockare för att kunna använda blå klämring samt vattenisolera den så att inte "lurvet" på manschetten ska suga vatten

nino: exakt, annars kan man ju skita i att gumma manschetten över huvudtaget och bara gumma kanterna...

Paul-Staffanstorp
Nu kan jag ju bara upplysa herrarna om att så inte är fallet alltid, utan detta beror helt och hållet på vilken leverantör av tätskikt man arbetar med. ;)

Jag har arbetat med Lip i ganska många år nu och där ska man montera dit klämringen INNAN man lägger tätskikt FRAM TILL klämringen... :rolleyes:

Har förresten en purusbrunn alltid en blå klämring? Vi tycks ha en brunn från JAKO och en från Purus men båda har samma typ av klämring (en vit som är fastskruvad)... Mer detaljer finns här.

Misse: Blå eller gul
Paul: jag vet, därför skrev jag "enl Ardex anvisningar" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.