djupet ... mätte nu. 145 räcker. jag hade ett ventrör som krävde 160 :-)

largab skrev:
djupet ... mätte nu. 145 räcker. jag hade ett ventrör som krävde 160 :-)
d^_^b

En sak till.. Visst passar den 90 graders avloppsböj (se bild i mitt första inlägg) som medföljer inbyggnadselementet direkt i en 110 muffända?

Redigerat:
Utdrag av säkert vatten 2011

box för blandararmatur ska anpassas till väggens tätskikt. Vad är det för "box" de kan tänkas mena?

Redigerat:
Jannez69 skrev:
Utdrag av säkert vatten 2011

box för blandararmatur ska anpassas till väggens tätskikt. Vad är det för "box" de kan tänkas mena?
Tänk dig att du sätter tätskiktet badrummet. Därefter monterar du din inbyggnadsmodul. Modulen bygger du sedan in med exemelvis våtrumsskiva och kakel. Den inbyggda modulen ska vara försedd med en läckageindikator.

Hälsningar

/PC

Jannez69 skrev:
d^_^b

En sak till.. Visst passar den 90 graders avloppsböj (se bild i mitt första inlägg) som medföljer inbyggnadselementet direkt i en 110 muffända?
Ja den passar i 110-muff (iallafall min budget fr Bauhaus, samt HAFA).

Vi tittade på de där modellerna också, men valde tillslut en IFÖ sign med hela toastolen och vattenbehållaren och allt utanför, det blir inte snyggt med den extra utbyggnaden i väggen för spoltanken hur man än gör tyckte vi.

Paul-Staffanstorp
Jannez69 skrev:
Om man tittar på badrumsförslag (6) på IFÖ´s hemsida [länk]

Hur har de gjort då? Att tätskikta i min helt nya vägg borde ju gå att göra på samma sätt som på förslaget? :blushing:
De har antagligen tätskiktat hela badrummet först som man ska göra enligt branschregler och monteringsanvisningar...
Sedan har de monterat dit stativet och byggt in det, men istället för att avsluta inbyggnaden strax över ställningen så har de valt att bygga "lådan" hela vägen upp till tak.
Så själva badrumsväggen ligger antagligen inne bakom själva ställningen.

Men visst... man kan göra som man själv vill med allting här i världen...
Dock ville jag bara påtala vad som gäller om man ska följa branschreglerna m.m ;):rolleyes:

largab skrev:
Varför måste det vara tätskikt bakom ?? Det viktiga är väl att ett ev läckage dränerar ut någonstanns så man ser det ! dvs att det inte göms inne i en vägg. Om det är till ett annat rum på baksidan så borde det väl vara Ok. Jag har för mig att 145 inte räcker heller. Jag använde 160 mm reglar.
Jag har byggt in 2 stolar hos mig, båda på på små toaletter, dvs utan krav på tätskikt på väggar. Den i källaren står fritt ej inbyggd på baksidan, den på ovanvåningen låter jag lufta/dränera nedåt till källaren.
Har jag gjort fel ?
För att branschreglerna kräver detta !
Vad som är viktigt är ju en smaksak men jag begriper inte varför man inte gör rätt när man ändå gör saker och ting... :rolleyes:

TheStills skrev:
Ni tänker hela tiden att det ska bli stora läckage.. Säger bara dripdrip.....
Ring ert försäkringsbolag och fråga hur dom ställer sig till det...
Jag har också för mig att i IFÖs monteringsanvisningar står det att det ska vara tätskickt bakom tanken. Jag Använde också våtrumsskivor runt tanken...
Gör det ?????
Var säger det dripdrip om anslutningen av vattnet till tanken skulle haverera ??? :rolleyes:
Då formligen forsar det ut vatten och jag hade inte velat ha angränsande rum fördärvade för att jag snålat med tätskiktet bakom ställningen.

Gör man arbetet rätt så kan det läcka hur det vill för då tar sig vattnet fram till brunnen och fördärvar ingenting i väggar eller angränsande utrymme...

Tack alla för era synpunkter och svar!

Ni får nu vänta ett tag innan mina bilder på badrummet kommer med bara wc-skålen synlig på kakelväggen.. ;) Men utfört enligt nu gällande normer för säkert vatten.. Det sparar så mycket plats i mitt lilla badrum så jag ska genomföra det utan extra "låda" inne i badrummet.. För jag har alla förutsättningar eftersom allt blir nytt. Har ni varit här på plats så har ni sett tydligare hur jag menar. Och då har nog ni alla gjort samma sak.. ;)

Mvh
Janne

P
Paul-Staffanstorp skrev:
....
Gör det ?????
Var säger det dripdrip om anslutningen av vattnet till tanken skulle haverera ??? :rolleyes:
Då formligen forsar det ut vatten och jag hade inte velat ha angränsande rum fördärvade för att jag snålat med tätskiktet bakom ställningen.

Gör man arbetet rätt så kan det läcka hur det vill för då tar sig vattnet fram till brunnen och fördärvar ingenting i väggar eller angränsande utrymme...
Det är ju det jag har sagt hela tiden....
Det som vissa här sa att: "man kommer se det i svallerröret att det läcker..."
Jag menade att man inte alltid ser ett läckage. Sen dessa stora läckage dom märker man...

Paul-Staffanstorp
Jannez69 skrev:
Tack alla för era synpunkter och svar!

Ni får nu vänta ett tag innan mina bilder på badrummet kommer med bara wc-skålen synlig på kakelväggen.. ;) Men utfört enligt nu gällande normer för säkert vatten.. Det sparar så mycket plats i mitt lilla badrum så jag ska genomföra det utan extra "låda" inne i badrummet.. För jag har alla förutsättningar eftersom allt blir nytt. Har ni varit här på plats så har ni sett tydligare hur jag menar. Och då har nog ni alla gjort samma sak.. ;)

Mvh
Janne

Men lycka till då... :rolleyes:;)

krilleman_215 skrev:
Stills, varför kakla bakom cistern?! Fuktspärr duger bra innan du bygger väggen framför så eventuellet läckvatten rinner utåt i läckuten! Kaklet sätter du väl på väggen framför...
Tja,
Jag kollade upp det för några år sedan.

Fuktspärren var då typgodkänd tillsammans med kakelplattorna.
Tätskiktstillverkaren rekommenderade mig att montera kakelplattorna.

När man tänker på det tar det inte så mycket tid att kakla några plattor till. Dessutom behöver man inte vara så noggrann

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.