2 615 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Förstärkning av böjstyvhet i träbjälklag
I BKR kan man läsa följande:
"Oavsett c-avstand mellan bjalkar, dock
max. 600 mm, ska forstarkning av bojstyvhet
mellan bjalkar, och atgard for att forhindra att
fuktrorelser overfors till det keramiska skiktet,
utforas."
Vad betyder det att jag ska göra? Man kan läsa om man har cc avstånd > 60cm så ska man sätta kortlingar mellan men vad ska man göra för att tillmötesgå ovanstående?
Tänkte lägga 22mm golvspånskiva på reglarna med cc50 för att sedan flytspackla in vattenburen golvvärme på armeringsnät.
utforas."
Vad betyder det att jag ska göra? Man kan läsa om man har cc avstånd > 60cm så ska man sätta kortlingar mellan men vad ska man göra för att tillmötesgå ovanstående?
Tänkte lägga 22mm golvspånskiva på reglarna med cc50 för att sedan flytspackla in vattenburen golvvärme på armeringsnät.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Viktigt att du både limmar och skruvar skivan ordentligt. Både mot bjälklaget och i skarvarna. Snåla inte med limmet som skall vara av vintertyp.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
sankaboy skrev:I BKR kan man läsa följande:
utforas."
Lägger du armeringen över eller under golvvärmeslangen? Kvittar det vilket?
Jag ska börja med samma sak snart men märkte att det kommer bli väldigt mycket flytspackel. Jag har 17mm slang och den ska täckas med 15mm flytspackel, (alltså 32mm plus fall). Lägger man armeringen över slangen så bör man väl tjäna 3mm bygghöjd eller?
Jag tänkte nog lägga armeringsnätet överst. Men för min del är det nog inte lika petigt eftersom jag ska ha plastmatta varför extrem böjstyvhet kanske inte är lika viktigt.
Har trähus och där avstår man från kakel och klinker med fördel.
Har trähus och där avstår man från kakel och klinker med fördel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Armeringen ska ligga i botten av flytspacklet enligt tillverkarna av flytet...
Dessutom rek. fler och fler att man ska undvika vattenburen golvvärme i våtutrymmena då den oftast läggs i spårad spån vilket försvagar konstruktionen och det medför ofta fördyrade kostnader om man ska uppnå tillräcklig böjstyvhet m.m vilket gör att det i slutänden oftast blir billigare med elslinga trots driftskostnaderna.
Dessutom rek. fler och fler att man ska undvika vattenburen golvvärme i våtutrymmena då den oftast läggs i spårad spån vilket försvagar konstruktionen och det medför ofta fördyrade kostnader om man ska uppnå tillräcklig böjstyvhet m.m vilket gör att det i slutänden oftast blir billigare med elslinga trots driftskostnaderna.
Precis, armering skall vara där det kan bli dragspänningar. Betong och spackel är ju bra på tryckspänningar men inte dragspänningar.Paul-Staffanstorp skrev:
Sviktar flytspacklet - spricker det!sankaboy skrev:
Klicka här för att svara