5 869 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
hjälp med frågor (plattsättning)
Sida 1 av 2
Hej
ny här, moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel iaf... behöver lite hjälp med frågor.
Vad är skillnaden mellan sättning med fix och sättning med bruk?
det jag tagit reda på är att man idag sällan använder bruk utan det är fix som gäller, men vad är skillnaden när man sätter det?
kanske dyker upp fler frågor om jag kommer på
tack
ny här, moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel iaf... behöver lite hjälp med frågor.
Vad är skillnaden mellan sättning med fix och sättning med bruk?
det jag tagit reda på är att man idag sällan använder bruk utan det är fix som gäller, men vad är skillnaden när man sätter det?
kanske dyker upp fler frågor om jag kommer på
tack
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Förr satte man i bruk. Idag sätter man med fix.
Egentligen kallades det från början för tunnfix, och det är detta som var hela grejen. Alltså betydligt tunnare "bruk" än bruk. Ehh, hängde du med...?
Egentligen kallades det från början för tunnfix, och det är detta som var hela grejen. Alltså betydligt tunnare "bruk" än bruk. Ehh, hängde du med...?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Att ta upp rörelser mellan två olika byggdelar som med husets rörelser rör sig åt olika håll.
I badrummet: vägg, golv och takvinklar.
Numera rekomenderas INTE silikon i golvvinkel eller väggvinkel. Avsluta istället kaklingen 2 mm från varje hörn och från golv, och fyll med den vanliga kakelfogen.
I takvinkel (om du inte döljer det hela med taklister förståss), så kan du använda mjukfog. Köp DYR fog, typ AQUAFOG eller liknande (ca 100 kr/tub), så blir den både övermålningsbar, samt gulnar eller möglar inte.
I badrummet: vägg, golv och takvinklar.
Numera rekomenderas INTE silikon i golvvinkel eller väggvinkel. Avsluta istället kaklingen 2 mm från varje hörn och från golv, och fyll med den vanliga kakelfogen.
I takvinkel (om du inte döljer det hela med taklister förståss), så kan du använda mjukfog. Köp DYR fog, typ AQUAFOG eller liknande (ca 100 kr/tub), så blir den både övermålningsbar, samt gulnar eller möglar inte.
Tackar för det enkla svaret samt informationen som kan vara bra att ha då jag håller på att läsa till plattsättare
har dessa 2 sista frågor om det går bra
Vad avgör hur länge ett nylagt golv ska vara avstängt för trafik?
Vilka fogbreddar rekommenderas enligt Hus AMA?
tack!
har dessa 2 sista frågor om det går bra
Vad avgör hur länge ett nylagt golv ska vara avstängt för trafik?
Vilka fogbreddar rekommenderas enligt Hus AMA?
tack!
Torktiden på fix och fog avgör så klart. Men normalt lägger man golvet dag 1, fogar dag 2 och sen är det fritt fram. Läser man vissa levernatörers anvisnar bör fogen få härda 7 dagar innan man börjar nyttja ytan men jag har aldrig varit hos en kund som brytt sig om att vänta sålänge,,,,,Gilgamesh skrev:
Regleras det verkligen i hus ama? Fogbredd är väl rent estetiskt och har egentligen igen funktion?Gilgamesh skrev:
de varken några läxor eller prov utan frågor som kan vara bra att kunna, jag har ett häfte som jag läser med frågor, vissa av svaren är sämre förklarade i häftet som jag därför antingen försöker hitta på internet eller här... de ju inte så att jag ställt 10 frågor, de bara 3st...tank77 skrev:
Verkar bero på vilken expert man frågar. Jag läste just Cascos monteringsanvisning (som mitt försäkringsbolag tycker jag ska följa för att garantera ett fackmannamässigt utfört arbete), och där står det uttryckligen att man ska/kan använda våtrumssilikon i golv/vägg-vinkeln. Kolla länken, sid 13 bild 3.Niclas Jonsson skrev:
http://www.casco.se/_upl/pdf/Montera keramik.pdf
Jag väljer nog ändå att göra avsteg från den anvisningen (och sätter fogmassa istället) för att göra ett BÄTTRE jobb än bara "fackmannamässigt"...
Ja, jag håller som sagt också med om det resonemanget, och därför gör jag INTE som Casco skriver i sin anvisning (eller för att vara rättvis; de skriver ju att våtrumsfog också går bra, så jag väljer ju det istället för silikon).
Tyckte bara det var anmärkningsvärt att tillverkarens rekommendationer leder till att försäkringsbolagen rekommenderar en metod som snarare kan leda till vattenskador än förhindra dem...
Tyckte bara det var anmärkningsvärt att tillverkarens rekommendationer leder till att försäkringsbolagen rekommenderar en metod som snarare kan leda till vattenskador än förhindra dem...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
b8q skrev:Verkar bero på vilken expert man frågar. Jag läste just Cascos monteringsanvisning (som mitt försäkringsbolag tycker jag ska följa för att garantera ett fackmannamässigt utfört arbete), och där står det uttryckligen att man ska/kan använda våtrumssilikon i golv/vägg-vinkeln. Kolla länken, sid 13 bild 3.
[länk]
Jag väljer nog ändå att göra avsteg från den anvisningen (och sätter fogmassa istället) för att göra ett BÄTTRE jobb än bara "fackmannamässigt"...![]()
Nu är det ju inte Casco som betecknar vad som är fackmässigt så man ska passa sig där.
Läser man branschreglerna på www.bkr.se så framgår det klart och tydligt att man ska undvika silicon i golv/vägg-vinkeln.
Anledningen är att om man inte fyller den fogen rikligt med fogbruk utan lägger en silicon där istället så finns risk att siliconet bottnar ner till tätskiktet och stoppar vatten som vandrar på väggen för att komma ner till brunnen.
Fruktansvärt dåligt av ett försäkringsbolag att rek. något sådant. q(;^