Hej,
Är lite förvirrad vad som gäller för rörgeomföringar i våtzon 1.

Vi håller just nu på med en renovering av vårt badrum. Badrummet har måtten 2.6 x 3.45 m (B x L).

Mot ena kortsidan är det tänkt att vi från ytervägg sett ska placera ett badkar(B=85 cm) - handdukstork(B=50 cm) - duschhörn(B=90). Avståndet mellan badkar och duschvägg blir därmed ca 85 cm. Jag har kunna läsa mig till att hela den kortsidan kommer tillhöra våtzon 1. Röris menar att man inte får ha rörgenomföringarna till handukstorken i det området eftersom det medför genomföringar.

Med vad jag kan läsa mig till i säkert vatten(http://www.sakervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf) så gäller det för bara "plats för dusch eller bad" (2.8.1). Och enligt fig 2.11.1a och 2.11.1b tolkar jag det som det är ok med genomföringar i våtzon 1 bara de tätas på rätt sätt, men inte i själva duschutrymmet eller badkaret.

2.8.1 "Rörgenomföring med tappvatten eller
värmerör i vägg med tätskikt
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga
rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch."

Någon mer som grunnat på det? synpunkter?
// Fred J

Ring och fråga försäkringsbolaget istället. Det är dom som ska ge dig ersättning om det händer något.

Kollade med försäkringsbolaget...

Ënligt BKR får man inte ha genomgående håll i vägg i våtzon 1 förutom för blandaranslutning. Det borde därmed medföra att alla bubbelbadkarsägare har ett probelm då de ju troligen har en genomföring för elen någonstans i våtzon 1.

Under samtalet tittade vi på säkertvatten reglerna för 2011, och vi tolkade det både som om de reglerna tillät genomföringar, bara de tätades på samma sätt som blandarkopplingarna.

Så vad gäller? I mitt fall har jag en rörfirma som är säkert vatten certade, och byggherre som är BKR-certade.

Bestämde mig ändå för att köra på med handukstorken där, om ett fel inträffar och de kan bevisa att felet berodde på läckage vid genomföring så blir det avdrag på utfallet vid skaderegleringen, inget är ju omöjligt men jag ger mig tusan på det är 10x risk att det börjar läcka vid golvbrunn eller blandarfäste i dusch.

AnneFi
vill du veta helt säkert så ring till BKR. det gjorde jag när vi renoverade badrummet i källaren.
Ringde först försäkringsbolaget som sa att vi skulle ha tätskikt i hela badrummet, att det fanns ett tätskikt som släppte igenom fukt från ena hållet men var tätt från andra. ???
ringde sedan till BKR som berättade att vi endast skulle täta i duschen och vid badkaret.
Körde på BKR's svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.