L
largab: Du har rätt. De (BKR) har allergi mot kartonggips. Åtminstone i våtzon 1, i övriga delar är det ok. Men bäst är väl att flytspackla en kaka. Om den är tillräckligt tjock (30 mm?) så behövs inget mera.
8 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Gör du så men se fördelarna med döda material i våtutrymmet och lättheten att jobba med dem... ;)
17 svar · 6,1k läst
·
falegname
falegname: I Stockholmsområdet så tjänar man oftast på att renovera innan man säljer om man kan använda sig av rot-avdraget. Rådgör med din mäklare då han/ hon har bättre koll över det aktuella området.
2 svar · 2,3k läst
Bezt
Bezt: Det finns golvvärme som man lägger i fixet och då även för våtrum så det ska ju fungera, sen som sagt det känns ju lite skumt.
2 svar · 2,9k läst
Tyresö
Tyresö: Den tekniken är mest vanlig om det är stor spännvidd eller hög belastning på färdig betongplatta - men det gäller inte för din konstruktion. Det räcker att du armerar med en 6 mm armeringsmatta, om du bara ska belasta den med vanlig badrumsinredning - möjligtvis att du förstärker upp med några 10 mm armeringspinnar - som också ligger i urjackningen på Leca-muren - om du ska ha ett
21 svar · 4,1k läst
·
Maxpayne
Maxpayne: hehe alltså total gavel höjden är 14 m
8 svar · 1,1k läst
S
Svanteman: Jag tyckte mest att slägga lät lite oroväckande.....
5 svar · 1,2k läst
A
andersmc: Den frågan har dryftats en del på forumet, och jag vill minnas att det där är en myt, så länge det är fall så finns inga förbjudna vinklar. Om ditt rör lutar 50̊ grader som på ritningen så lär ingenting fastna.
2 svar · 2,3k läst
J
JonnyN80: Han ville att jag skulle riva upp väggen och titta?? Har fått reda på att det kaklades någon gång mellan 2002/03. Får ringa till folksam igen. Tack för alla svar
11 svar · 2,9k läst
Misse
Misse: Höganäs har ett sexkantigt kakel och sedan har jag hittat ett helt fantastisk klinkers från www.mutina.it men det var fruktansvärt dyrt (5840 SEK/m2 tror jag). Det måste väl finnas något annat, eller?!
1 svar · 2,5k läst
B
bjurel: Det finns bra och dåliga såväl vanliga som vägghängda WC-stolar. Se till att välja en med så djup skål som möjligt. Många utländska fabrikat har för grunda skålar. Jag är nöjd med våra inbygda IDO- och Ifö-stolar. Om man får stopp eller ej beror på vilken spolvattenmängd man ställer in vid installationen. Vattensisternerna är inte mindre än på vanliga WC-stolar. Jag står
41 svar · 53,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Njae... så står det väl inte i branchreglerna va... :rolleyes: Har man foliebaserat tätskikt så kan man ofta riva golv samt nedersta väggplattan och tätskiktet på golvet för att sedan flyta upp golvet och lägga nytt tätskikt som överlappar det på väggen men tillvägagångssättet är lite olika beronde på vilka produkter man jobbar med. Som du skriver är det näst intill
4 svar · 3,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Visst, men den är ju bara avsedd för att använda på mur eller betongväggar och inte på reglade väggar... ;)
4 svar · 5,6k läst
nino
nino: 1. Det är tillverkaren av väggskivor som ska tillhandahålla monteringsanvisning men cc mått skruvavstånd osv
12 svar · 10,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag skriver det med bakgrund av att jag vid ett jobb för ett drygt år sedan råkade ut för ett problem... Jag skulle renovera ett kök till en kund och vi hade kommit överens om att limma golvgips och lägga klinker innan det nya köket monterades, men när vi rivit ut det gamla köket och laminatgolvet så visade det sig att det gamla brädgolvet som fanns undertill var så jä*la ojämnt
3 svar · 4,2k läst
B
bjurel: Jag fick en idé av min son som verkar vettig. Det är att ta upp ventilationshål över dörrara till badrummet (jag har två dörrar, en i varje ände) längst uppe vid taket så att torr luft från husets övriga utrymmen först sugs in till utrymmet mellan undertak och övertak, innan den via otätheter i undertaket sugs ner i badrummet och evakueras av den (eller de två, eftersom jag
2 svar · 1,9k läst
U
umit: http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=128 , där kan du läsa om vilka tätskikt är godkänd. http://yfrog.com/gqdsc0088oj detta bild är från min badrum.
5 svar · 2,4k läst
D
Danjell: Det skulle nog gå att få dit gips utanpå, men eftersom det står; "Kakellimmet kan användas på i stort sett alla underlag såsom som betong, puts, lättbetong, gips-, mineral- och träfiberskivor. Även spånskivor." så tänkte jag skippa det. Men jag får se. Det är ju smidigare att åka och köpa en burk primer och pensla upp, än en gipsskiva.
2 svar · 7,1k läst
Krillew
Krillew: Du har nog rätt.. fast jag nog är kartonggips lite b... fast det är billigt o lätt att använda.. (Jag använder det själv) men skulle önska det fanns nått bättre till rimligt pris.. Jo jag kommer ihåg några bilder jag sett med mögel.. Men som i dom flesta fall om man blint följer anvisningar så finns det nått dom inte tar upp.. så man måste nog alltid göra en egen bedömning
36 svar · 10,2k läst
B
BigGitt: [citat] Jag tänkte PMa dig om den här tråden. Men du hann före :) Kommer ihåg du skrev tidigare om detta i en tråd och även om "maskinen" d^_^b
5 svar · 3,3k läst
·
Tyresö
Tyresö: [citat] Det där gäller inte bara Svedbergstoaletter. Min underbara fru lämnar spår efter sej, oavsett fabrikat på toalettstol. Hoppas hon inte läser detta inlägget......
5 svar · 8,4k läst
Krilleman
Krilleman: har du en wc-anslutning eller ett vanligt 110 rör? Jag skulle gissa på en wc-anslutning, den är lite större i diamerer. Då kan det vara lite svårare. Går den att dra ut från närmsta muffen på 110 röret i väggen? eller är den helt inbyggd?!
2 svar · 3,7k läst
P
patrik15: [citat] Prova konradssons kakel
1 svar · 1,5k läst
B
blåsfisken: Japp, nu har jag kollat... Röret ligger 45mm från färdig vägg i den höjd som flytspacklet kommer att vara. Det går dock inte att flytta ut det mer från väggen, för då kommer den att hamna i skivan som skall klä in toaletten i "lådan". :S Kan ett undantag göras från reglerna utan att det "stjälper hela lasset"? Alternativet är att bygga ut hela installationsväggen, och det en
5 svar · 2,6k läst
·
B
BigGitt: Tack.
3 svar · 999 läst
M
MMR: Bland annat kan man läsa det i branschreglerna från BKR "Reglerna gäller för funktion och applicering av tätskiktssystem på olika underlag då kakel, klinker eller mosaik ska utgöra ytskikt på golv och väggar i våtrum, såsom badrum och duschrum i bostäder eller utrymmen med motsvarande vattenbelastning. Reglerna kan tillämpas, helt eller delvis, när natursten, glas och liknande
7 svar · 3,5k läst
T
ToA: Här kan kan du läsa lite vad som nämns i de olika regelverken: http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=129&Typ=AmaNytt
1 svar · 861 läst
T
tank77: 1. En Bosch PCL1 duger bra, kostar runt 1000 kr. [bild] 2. Vanligt fix eller snabbspackel. 3. 3mm fogbredd och en 6mm tandkam 4. Fogsnöre är enklast. Aluminiumlist 6mm, gira med en vanlig gerlåda och bågfil. Kaklet skär du med en vanlig vinkelslip med en kapskiva för kakel och klinker.
1 svar · 1,6k läst
U
umit: jag har betalat 25tusen för min badrum som är 25kv, och det är efter rotavdraget.
8 svar · 4,1k läst
Tyresö
Tyresö: Eller där väggen möter en annan vägg, eller om det finns en skarv mellan prefab-blocken mitt i väggen. Det är skarvarna i prefab-montaget som gör att det inte är vattentätt.
18 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.