Jag ska renovera en liten gästtoalett på ca 1.2m2 i ett stenhus.

Ny toalett, nytt handfat, nya klinkers på golvet och lite nytt kakel vid handfatet. Förutom porslin så är allt annat antagligen orginaldelar från 40-talet.

Golv / fuktspärr

Om jag har läst på rätt så är det endast krav på fuktspärr på golvet samt 5 cm upp på väggarna. Är det bäst att bila bort de gamla plattorna (och lägga en ny modern fuktspärr) eller är det bättre att lägga klinkers ovanpå det gamla?

Avlopp
Hur omständigt är det att även byta ut den sönderfallande övergången mellan handfatsavloppsröret och golv/avlopp? Känns som att man bör passa på med det, särskilt om man ska ta bort de gamla plattorna.

Väggar
Jag tänkte själv fixa till väggarna som just nu är täckta med en blommig tapet. Går det att, efter tapetnedrivning, bredspackla allt på vanligt sätt för att sedan köra på glans-20-färg? Bör jag använda våtrumsspackel?

Element
Måste elementet tas bort när klinkers läggs? För att säkerställa fuktspärr?

Steg ett är i vilket fall att be rörmokaren sätta dit ballofix-kopplingar samt transportera bort toalett+handfat. Är det något annat jag bör tänka på så här i början av renoveringen?

• IMGP0373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Personligen så hade jag kopplat bort elementet också under tiden jag renoverat toaletten för det blir mycket lättare att komma till att göra vid väggarna bra då.

Du har helt rätt för dig vad gäller tätskiktet men jag råder dig att ta bort befintligt golv och lägga tätskikt innan du lägger ny klinker då där antagligen inte är tätskikt under de plattorna du har i nuläget heller.
Samtdiigt är det ju smidigt att fixa avloppet då och få det ordentligt.

Våtrumsspackel är inte nödvändigt i detta utrymmet.

Ta bort gamla klinkersen från golvet och byt så mycket du kan och har råd med. Du kommer att störa dig på det du inte gör om när allt runtomkring blir nytt och fräscht. Troligtvis vinner du på att ta ner elementet och även byta ventilen. Det finns särskild elementfärg att måla elementet med. Ett så litet element går fort att fräscha upp och det blir väldigt mycket snyggare som nymålat.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.