Hej på er
Vi har hållt på att renovera vårt badrum under ganska lång tid, vi har gjort det mesta själva förutom vvs. Badrummet är kaklat och vi har följt BKR:s regler slaviskt. Nu äntligen är allt i stort sett klart men då visar det sig att rörmokarn har monterat väggdosan fel.
Det är en LK väggdosa och rören kommer premonterade och på första raden i monteringsanvisningen står det: "LK Väggdosa Dubbel levereras i utförande c/c 153 mm,men kan enkelt ändras till c/c 160 mm genom att lossa de 4 skruvarna och skjuta väggdosorna i sidled." Vilket rörmokarn helt missat att göra. Vår duschblandare är förstås på c/c 160 men han fick dit den genom att han böja rören som nu står i spänn, inget är snedgängat eller så.
Frågan vi ställer oss är förstås om det utgör en risk för att det kommer att bli läckage?
Jag tar för givet att arbetet kommer att omfattas av garanti eftersom han är certifierad men garantin räcker väl bara i tio år och vi har nog tänkt att badrummet ska leva längre än så. Om man sen skulle vilja sälja huset kanske man riskerar man att sänka priset?
Läget nu är att vi har påpekat att det faktiskt står i monteringsanvisningen och att vi inte vill betala för den felaktigt installerade väggdosan. Om risken är liten för att det kommer att bli bekymmer skulle vi nöja oss med det, men om risken är överhängande ställs det i ett annat ljus.
Jag tänkte börja med att kontakta LK för att höra vad de säger, men annars behöver man en besiktningsman eller räcker det med en annan rörmokare för att bedöma om det är ett allvarligt fel eller inte? Och har någon en välgrundad åsikt om allvarligheten tar jag förstås med tacksamhet emot den.
God jul på er från C
Vi har hållt på att renovera vårt badrum under ganska lång tid, vi har gjort det mesta själva förutom vvs. Badrummet är kaklat och vi har följt BKR:s regler slaviskt. Nu äntligen är allt i stort sett klart men då visar det sig att rörmokarn har monterat väggdosan fel.
Det är en LK väggdosa och rören kommer premonterade och på första raden i monteringsanvisningen står det: "LK Väggdosa Dubbel levereras i utförande c/c 153 mm,men kan enkelt ändras till c/c 160 mm genom att lossa de 4 skruvarna och skjuta väggdosorna i sidled." Vilket rörmokarn helt missat att göra. Vår duschblandare är förstås på c/c 160 men han fick dit den genom att han böja rören som nu står i spänn, inget är snedgängat eller så.
Frågan vi ställer oss är förstås om det utgör en risk för att det kommer att bli läckage?
Jag tar för givet att arbetet kommer att omfattas av garanti eftersom han är certifierad men garantin räcker väl bara i tio år och vi har nog tänkt att badrummet ska leva längre än så. Om man sen skulle vilja sälja huset kanske man riskerar man att sänka priset?
Läget nu är att vi har påpekat att det faktiskt står i monteringsanvisningen och att vi inte vill betala för den felaktigt installerade väggdosan. Om risken är liten för att det kommer att bli bekymmer skulle vi nöja oss med det, men om risken är överhängande ställs det i ett annat ljus.
Jag tänkte börja med att kontakta LK för att höra vad de säger, men annars behöver man en besiktningsman eller räcker det med en annan rörmokare för att bedöma om det är ett allvarligt fel eller inte? Och har någon en välgrundad åsikt om allvarligheten tar jag förstås med tacksamhet emot den.
God jul på er från C
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo vi upptäckte det före honom, och man kan väl lugnt säga att vi tycker en hel del om det hela! Men vi har kommit överrens med rörmokarn om att försöka åtgärda det med hjälp av utanpåliggande excentriska kopplingar och få bort hela anspänningen. Rörmokarn säger att det inte är någon fara, att rören ska vara så pass flexibla. Och det kanske det är men vi kommer att känna oss lugnare om man kan åtgärda det. Jag antar att det inte blir lika snyggt med extra kopplingar men just nu tar jag det, vi var mest rädda att vi skulle måsta riva allt och börja om och det vill jag verkligen inte. Det har tagit lång tid för oss och vi har verkligen följt BKR till punkt och pricka, därför kändes det extra surt.
/C
/C
160 cc har länge varit en standard i Sverige, men numera är det inte så längre, utan även 153 (europastandard) förekommer. Många hustillverkare kör på 153 numera. Därför är det viktigt att rörentreprenör och kund kommer överens om vilken standard som ska användas innan rören monteras.
Kunden vet ju oftast inte om detta, så rörisen borde frågat tycker jag.
Kunden vet ju oftast inte om detta, så rörisen borde frågat tycker jag.
Det tog längre tid än jag trodde, och har varit några turer hit och dit, men till slut så har vi fått ordning på det hela. Rörisen har tagit bort blandaren och satt dit en excentrisk koppling så att rören inte står i spänn längre. Och inte behövde vi riva hela badrummet heller! Det var det jag var mest rädd för att vi skulle behöva göra. Så ordningen är återställd även om mitt förtroende för röris har fått en törn.
/C
/C
Klicka här för att svara
