Jag har nu bestämt mig att jag kommer regla ner taket och ska sätta pärlspont som sedan målas med våtrumsfärg. I denna panel kommer jag sätta in infällda LED spotlights (IP 44). Jag reglar ner för att det ska gå smidigare att installera allt och slippa riva i "orginal"-taket (någon kanske vill ha tillbaka det istället för panelen).

När det gäller LED spottar så behöver dom inte speciellt stort luftrum, är det dumt att sätta typ 25x25 läkt eller ska man sätta 45x45 reglar? Ska man sen spika panelen direkt i detta eller bör man sätta ett lager gips (eller WAB board t.o.m.)?

Jag tänker både på tätheten (men en målad spontad panel är väl ganska "tät"?) och på hur det är smidigast att sätta upp panelen.

Vi brukar oftast regla ner 25mm vid rot-renoveringar. Eller Vi och vi.. Snickarna vi jobbar med ;)

Armaturen du länkade till först, var det denna?

Hide-a-Lite Single Eye

Har för mig att det såg ut som den iaf... Den är IP20, fast du får IP21 om du fäller in den i tät byggnadsdel (vilket gäller det flesta infällda armaturer).

IP21 går bra i badrum (i tak om takhöjden är >225cm)

sir_daniel skrev:
gjorde som du fast jag har våtrumsgips i taket (blev över när vi byggde badrummet) och sänkte taket med 45x45 reglar o drog kablarna där i (12v led 6x3w, lyser kanon)
[länk] de köpte jag.
Låter bra det! Jag behöver ha IP44 eller bättre, då jag tänkte placera två armaturer ungefär över badkaret.

Sen vet jag inte om jag behöver ha 4st eller 6st spottar på 4,5kvm yta? Jag har hört att det ska räcka med 4st, men om man ska ha dimmer så kanske 6st är bättre (kan dra på belysningen vid behov)

Har du några bilder på din installation, kanske t.o.m. under uppbyggnad?

har både och :)

tar några bilder med det tänt ikväll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.