Hej mitt namn är Anna och jag har fattat beslutet att totalrenovera mitt badrum. Jag kommer dock vilja använda mig av hantverkare men har stött på lite problem som någon här kanske kan hjälpa mig med. Mitt största problem är att jag inte hittat någon hantverkare än som kan hjälpa mig till ett vettigt pris.

Mitt badrum är orginal från tidigt 50tal, 3kvm typiskt kvadratiskt med fönster ovanför det nu befintliga väggfasta gjutjärnsbadkaret. Brunn på mitten av badkaret. Ni kan säkert föreställa er ett typiskt 50tals badrum.

Det som måste göras är: Bila ca 40cm för att flytta och installera ny golvbrunn närmare hörnet. Fuktspärra och kakla. Nytt fall till dusch. El ska dras till kombinerad handdukstork. Jag kan själv fräsa spår. Jag vill ha utanpåliggande rördragning, och varken toalett eller handfat skall flyttas. Jag tänkte inte lägga golvvärme men beroende på hur mycket extra det kostar att lägga en elektrisk golvvärme med flytspackling osv så kanske det är något jag kan överväga. Jag bor på 3e våning och upplever inte golven som kalla i dagsläget. Väggar, tak och golv är av betong.

Jag har köpt allt yttre material/materiel redan utom duschvägg, så som kakel (20x33cm) klinkermosaik (5x5cm), nya toastol, kommod,handfat, blandare till dusch och handfat, samt kombinerad handdukstork.Och har fyndat kraftigt på utförsäljningar osv. Totalt pris 9000kr.

Nu till mitt problem, arbetet. Jag hittar ingen som vill göra mitt badrum. Jag har pratat och fått in offerter på arbete från 3 större hantverkare i Halmstad och de säger att bara arbetskostnaden ligger mellan 65000-70000kr. Detta inkluderat ROT. Vilket jag tycker låter vansinnigt dyrt för ett så litet badrum som mitt. Jag hade hoppats på att klara mig kring 50000kr totalt med mitt material inräknat. Alltså total arbetskostnad ca 35 000-40000kr

Är detta ett helt orimligt tänk? Jag har fått erbjudande från mindre firmor i timpris, någon som vet vad tidsåtgången kan vara från att börja i ett nyrivet badrum tills det är klart? Det är svårt för mig att få en uppfattning.

Vad det totala priset för mig blir är väldigt avgörande för om jag kan genomföra min renovering eller inte.

Nu till fråga nr 2. Då där sitter ett fönster på ena väggen ca 60cm från hörnet, uppstår ett problem med att välja duschvägg/hörn. Jag vill gärna ha en svängbar, för att skapa utrymme i badrummet. Har därför funderat på INRs JOSEFINE, den är snygg men hade helst velat ha en med två dörrar men ser ingen lösning på detta i mitt lilla badrum. Någon som vet hur pass vattnet stannar i badrummet med en sådan duschvägg som Josefine? Alternativt någon som monterat ett duschörn på 60x100cm som vet om det är funktionellt att kunna duscha där inne?

fråga 3. Hur mycket extra ska jag räkna med om jag vill ha ett elektriskt värmegolv, med allt som tillkommer i form av flytspackling, eldragning osv?

Jag vore super tacksam för att få svar så att min renovering kan starta.

allt ska ju ut, nya rör ska dras, nytt avlopp med ny brunn, nya våtrumsskivor på väggarna, ev. flytt av någon el, så det drar iväg kan inte svara på om arb. kostnaden är rimlig tyvär
Finns det ingen mindre firma som kan göra allt? utom elen då, så det inte behöver vara massa olika hantverkare som ska vara där
Annars tar du dit någon som pluggar / kopplar ur vattnet, river allt själv och gör så mycket du kan själv av förarbetet

Golvvärme = kabel från 1500 - 3500 beroende på märke, flytspackel 1000-2500 arbete 1500- 2500 JordFelsBrytare 1500-5000:- beroende på nuvarade central och placering

Oj ja det lät sannerligen väldigt dyrt, jag hade hemma precis en firma som gjorde allt, satte upp våtrumsplattor, fuktspärra, lade ner elvärmeslinga i golvet, flytspackla, kakla väggar, lade klinker på golvet, allt detta kostade mig med rotavdrag 62000kr, sedan kom elektriker på 12500kr, räkningen från rörmokarn har jag ej fått än, men borde hamna någonstans lika som elektrikern, då är detta ett badrum med 10kvm stor golvyta, och allt material ingick, värmeslinga, kakel, klinker, flyspackel, ja allt utom inredningen då förstås :-)
Enbart arbetet tog dom 14500 för, 7250kr med rotavdrag, resten är materialkostnader.

Redigerat:
Fast så lite som 14500 i arbetskostnad är inte rimligt.

Har du fått någon lite mer detaljerad spec från firmorna om vilka moment som tar hur mycket tid? Kanske ex. kan vara värt att ex. själv riva det gamla. Spontant så låter det lite högt, de priser du fått.

Ang. golvvärme så måste du ju troligen ändå flytspackla golvet för att få fall, golvärmen gör då att du kanske måste ha lite tjockare spackel.

Det kan finnas faktorer som gör det dyrare än normalt i din lägenhet. Ex. kanske firmorna räknar med att du har dålig puts på väggarna som måste knackas ned och putsas upp igen.

Närdet gäller el så bör du vara observant på att du måste ha jordfelsbrytare till ditt badrum, finns det ingen i lägenheten idag så har en del firmor oskicket att komma i efterhand och berätta att de kan inte koppla in elen om du inte köper en jordflesbrytaer som tillägg.

Som jag skrev har jag för avsikt att göra allt rivningsarbete själv, samt montering av inredning, dörrfoder osv. I de specificerade fakturorna står inget om ny puts på väggarna etc.

Jag har tidigare totalrenoverat köket och har inga problem att hugga i och är hyfsat händig. Har ni nån tips på var man kan hitta hantverkare med våtrumsbehörighet som är mindre företag och kanske vill göra mit lilla badrum till ett vettigt pris.

Det känns som om jag hade klarat av att mura/putsa upp väggarna alternativt klä på med våtrumsgips själv om nu mycket rämnar sönder när jag börjar knacka kakel. Hade egentligen gärna gjort mycket själv då jag tycker det är kul. Men det handlar ju om försäkringar och så vidare, men jag vet inte om man kan assistera hantverkaren kanske

Anna_111 skrev:
Som jag skrev har jag för avsikt att göra allt rivningsarbete själv, samt montering av inredning, dörrfoder osv. I de specificerade fakturorna står inget om ny puts på väggarna etc.

Jag har tidigare totalrenoverat köket och har inga problem att hugga i och är hyfsat händig. Har ni nån tips på var man kan hitta hantverkare med våtrumsbehörighet som är mindre företag och kanske vill göra mit lilla badrum till ett vettigt pris.

Det känns som om jag hade klarat av att mura/putsa upp väggarna alternativt klä på med våtrumsgips själv om nu mycket rämnar sönder när jag börjar knacka kakel. Hade egentligen gärna gjort mycket själv då jag tycker det är kul. Men det handlar ju om försäkringar och så vidare, men jag vet inte om man kan assistera hantverkaren kanske
Varför inte göra allt själv? Hyra bilningsmaskin, köpa tätskiktssystem på nätet eller valfri bygghandel, flytspackel detsamma och sedan bara köra. Du vet ju var du vill ha den nya golvbrunnen, sen är det inget mer som ska flyttas. Om du tycker golvet är varmt redan så kan du ju skippa golvvärmen, då den bygger lite samtidigt som du kanske behöver sätta in JFB och slipper en del elektrikerjobb (räcker att någon kommer och kopplar in handdukstorken).

Jag tror du klarar det! Det finns mängder med video på nätet om hur man t.ex. bilar och andra videoskolor som visar tätskikt och flytspackling. Därtill finns jättemycket information i BKR's branschregler BBV samt i monteringsanvisningarna från tätskiktsleverantören.

JFB behövs oavsett om man sätter golvvärme eller ej numera.

hempularen skrev:
JFB behövs oavsett om man sätter golvvärme eller ej numera.
Såklart, tänkte inte på det.

Är det en extra JFB till badrummet? Eller räcker det med den som sitter i normcentralen för hela huset?

oskis 123 skrev:
Är det en extra JFB till badrummet? Eller räcker det med den som sitter i normcentralen för hela huset?
Jag sökte precis på samma fråga och som det verkar så räcker en JFB som täcker hela huset. Om man inte har någon JFB så "räcker" det med bara badrummet på den nya, men det känns onödigt att installera så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.