Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Fick idag höra från en av LIP´s tekniskt ansvariga att det just nu i branschen arbetas för fullt på att man ska komma och ändra reglerna...IGEN !!
Nu är det på gång att golvspånet ska stoppas i våtutrymme med träbjälklag.
LIP håller för fullt på att plocka fram ett system med en form av korrugerad plåt som har laxprofiler vilket gör att när de läggs ut med överlapp på bjälklaget så låser de fast sig i varandra och detta ska sedan bara fästas lite lätt med en skruv i vart hörn av våtutrymmet.
Ovanpå detta ska man sedan gjuta 40mm med en speciell sorts ROT-bruk...
Mer fakta om detta kommer att komma inom kort men nu har ni fått en liten inblick i vad som är på gång...
Det är ju skönt att de kommer med ändringar inom våtrumsbranschen för att hålla liv i tillverkarna iaf... :x
Nu är det på gång att golvspånet ska stoppas i våtutrymme med träbjälklag.
LIP håller för fullt på att plocka fram ett system med en form av korrugerad plåt som har laxprofiler vilket gör att när de läggs ut med överlapp på bjälklaget så låser de fast sig i varandra och detta ska sedan bara fästas lite lätt med en skruv i vart hörn av våtutrymmet.
Ovanpå detta ska man sedan gjuta 40mm med en speciell sorts ROT-bruk...
Mer fakta om detta kommer att komma inom kort men nu har ni fått en liten inblick i vad som är på gång...
Det är ju skönt att de kommer med ändringar inom våtrumsbranschen för att hålla liv i tillverkarna iaf... :x
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Känns ju lite som att de borde få frma lösningen och låta den användas ett tag av frivilliga firmor innan den blir obligatorisk.
För mig låter det där med "fästas löst i hörnen" som att det blir en flytande konstruktion. Om då väggarna "sitter fast" i huset så borde väl det innebära att man måste ha mjukfog i skarven golv vägg?
Här var ju för typ 2 år sedan en lång tråd, med någon som just gjöt ett golv på någon form av korrugerad plåt. Kommer ihåg att han fick problem med att golvet slog sig vid härdningen. Så alltihop lyfte i kanterna, plåten slet ur skruvarna som den var fäst med om jag minns rätt, har för mig att kanterna lyfte typ 20 mm. Det gjöts om jag minns rätt med vanlig betong.
För mig låter det där med "fästas löst i hörnen" som att det blir en flytande konstruktion. Om då väggarna "sitter fast" i huset så borde väl det innebära att man måste ha mjukfog i skarven golv vägg?
Här var ju för typ 2 år sedan en lång tråd, med någon som just gjöt ett golv på någon form av korrugerad plåt. Kommer ihåg att han fick problem med att golvet slog sig vid härdningen. Så alltihop lyfte i kanterna, plåten slet ur skruvarna som den var fäst med om jag minns rätt, har för mig att kanterna lyfte typ 20 mm. Det gjöts om jag minns rätt med vanlig betong.
Perfekt med lite nya regler
som hempulare känns det som om dom ändras var 6e månad ungefär, inte ens proffsen hinner väl bli riktigt hemma på reglerna innan dom ändras?
Fanns det inga problem med spångolv i badrum innan dom nuvarande reglerna? eller har nuvarande system inte klarat att hålla fukten borta från trälösningarna?
Fanns det inga problem med spångolv i badrum innan dom nuvarande reglerna? eller har nuvarande system inte klarat att hålla fukten borta från trälösningarna?
Paul: är det här nått LIP jobbar med eller är det BKR som har gått ut till leverantörerna och bett om en ny lösning?
Har för mig att jag hört att det var problem med golvspån och flyt förut (typ början av 90talet) så därför blev det golvgips innan spackel
Har för mig att jag hört att det var problem med golvspån och flyt förut (typ början av 90talet) så därför blev det golvgips innan spackel
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Strålande... då står ditt badrum sig länge... d^_^bMathiasS skrev:
Som jag tolkade var det inte bara LIP utan det var organisationen ( Kakelföreningen, BKR m.fl ) som hade haft möte i höstas om detta och då togs det upp att man ska jobba för denna lösningen...nino skrev:
Den lev. som sedan är snabbast tror väl sig vinna marknadsandelar så de skyndar väl på sig själva i framtagningen av detaljerna antagligen.
Är det här för vattenburengolvvärme i våtrum? eller skulle det gälla även elvärme?
Gäller det vattenburen förstår jag det eftersom det ,vad jag vet, inte finns nått bra system för det när det gäller träbjälklag
Gäller det vattenburen förstår jag det eftersom det ,vad jag vet, inte finns nått bra system för det när det gäller träbjälklag
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det har inte alls att göra med vilken typ av golvvärme man ska ha eller om man inte ska ha någon...
Det är rent generellt att det ska gå över till detta i våtrummen istället för golvspån som underlag.
Det är rent generellt att det ska gå över till detta i våtrummen istället för golvspån som underlag.
Blir så otroligt trött när jag hör att det kommer nya regler/lösningar stup i ett.
Låter ju som om det skulle vara totalt omöjligt att ha levt för 20 - 30 årsedan, måste ju har varit mögel precis över allt. Att man ens har överlevt...
Kan inte någon bara bestämma att allt organiskt byggmaterial helt enkelt förbjuds i hela byggnadskonstruktionen
Låter ju som om det skulle vara totalt omöjligt att ha levt för 20 - 30 årsedan, måste ju har varit mögel precis över allt. Att man ens har överlevt...
Kan inte någon bara bestämma att allt organiskt byggmaterial helt enkelt förbjuds i hela byggnadskonstruktionen
Eller tvärt om - kan inte tillverkarna se till att tätskikten håller tätt så att organiskt material kan användas i konstruktionen?