1 974 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Toalett renovering med vissa funderingar
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Köpte hus nu i november som var och märkte ganska snabbt att det var dålig lukt på toaletten på övervåning genom att det lukta urin. Vi har använt den toaletten väldigt lite och tycker ändå att det finns kvar lukt. Så jag började idag med att ta bort golvet och golvet var 15x15 cm plast rutor utan fogar så provar nu att ta bort golvet för att få bort lukten. Chansen finns att urin doften sitten i underliggande golvet som är betong då det inte var några fogar på dom där gamla plattorna.
Jag började med att golvet sen bort med toalettstolen och det var inte en nådig doft som kom ifrån avloppet. lukta inte alls gott. Doften avtog dock ganska snart men jag såg direkt att det var en gammal gjutgärn avlopp.
Tanken är att lägga klinger på golvet och måla väggarna och byta ut handfat.
Så dom frågor jag har är följande
1: Måste golvet bilas upp för att byta ut avlopps brunnen till en i plast istället eller bara göra rent och spola det som finns idag.
2: Ett bra tips för att få bort urindoft om den finns kvar efter golvet är ute och det då rengöra golvet.
MVH/Mattias
Jag började med att golvet sen bort med toalettstolen och det var inte en nådig doft som kom ifrån avloppet. lukta inte alls gott. Doften avtog dock ganska snart men jag såg direkt att det var en gammal gjutgärn avlopp.
Tanken är att lägga klinger på golvet och måla väggarna och byta ut handfat.
Så dom frågor jag har är följande
1: Måste golvet bilas upp för att byta ut avlopps brunnen till en i plast istället eller bara göra rent och spola det som finns idag.
2: Ett bra tips för att få bort urindoft om den finns kvar efter golvet är ute och det då rengöra golvet.
MVH/Mattias
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Huset mitt är byggt 55 så är nog dags.
Avloppsrör räknas som slut efter 50 år, alltså dags att byta.
Bila upp alla rör och byt ända till stammen. Om även stammen går genom badrummet, så byt även den till plast. Om du ska joxa med vattnet så byt även vattenledningarna. Åven om det här låter skitjobbigt så lär du inte ångra dig då du är klar.
Bila upp alla rör och byt ända till stammen. Om även stammen går genom badrummet, så byt även den till plast. Om du ska joxa med vattnet så byt även vattenledningarna. Åven om det här låter skitjobbigt så lär du inte ångra dig då du är klar.
Klicka här för att svara