Ska renovera hela vårt badrum. Tillsammans med företaget som ev ska få utföra renoveringen har vi kommit fram till att bygga till väggen där inkommande vatten idag kommer upp genom golvet. Uppbyggnaden kommer även göra att man kan undvika att dra rör i ytterväggen. Utmed väggen ska nya badkaret stå.

Man kommer alltså bygga en jätteklack som blir lika hög, eller något högre än badkaret, som samtidigt kan fungera som hylla för shampoo och värmeljus m.m.

Någon som har byggt till sådan "halvvägg" vid badkar och kan visa bilder eller tipsa om höjd på vägg och lösningar på hur man kan sätta kakel snyggt. Vill att det ska bli en fin och användbar detalj i badrummet istället för bara en uppbyggd vägg för att dölja rör.

Jag vet att jag sett bilder någonstans, men hittar dem inte nu.

Kom på ytterligare en fråga...

Man kommer behöva sätta en inspektionslucka i utbyggd vägg för att komma åt kopplingar. Är det några problem att sätta sådan vid badkaret? Tänker på vatten som barnen kommer skvätta... Är en sådan lucka helt vattentät?

Intressant fråga om vad som är godkänt eller inte. Det får någon kunnig person svara på.

Men bonnförnuftet säger dock att det vore vansinnigt. Min mor bor i en nybyggd lägenhet. Inspektionsluckan i badrummet sitter så långt från dusch/badkar som möjligt. Luckan är i MDF. Det är inget man sitter och skvätter vatten på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.