12 314 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Avslutning på kakel vid halvkaklat?
Hur kan man göra avslutningen, kanten på kaklet?
Vi ska göra en gästtoa med halvkaklat upp till ca 120 cm. Blank svart slät kakel 15x15 med oglaserad kant på väggarna. 1 mm fog i mörkgrått eller antracit. Ovanför målat; ej bestämt kulör.
Kanten/avslutningen? Liten diskret kakellist i svart metall, liten trälist, vanlig fog eller som hantverkaren föreslog: måla på fogkanten med väggkulören ovan? Annat alternativ? Har ni bilder?
Hade helst hittat kakel med glaserad och ev. lite rundad kant eller formbitar/ keramiska lister. Lång lev.tid m.m. på detta dock.
Vi ska göra en gästtoa med halvkaklat upp till ca 120 cm. Blank svart slät kakel 15x15 med oglaserad kant på väggarna. 1 mm fog i mörkgrått eller antracit. Ovanför målat; ej bestämt kulör.
Kanten/avslutningen? Liten diskret kakellist i svart metall, liten trälist, vanlig fog eller som hantverkaren föreslog: måla på fogkanten med väggkulören ovan? Annat alternativ? Har ni bilder?
Hade helst hittat kakel med glaserad och ev. lite rundad kant eller formbitar/ keramiska lister. Lång lev.tid m.m. på detta dock.
Det finns en del att välja på
http://www.kgcverktyg.se/sv/products/hoern-avslutningslister-i-metall.php
http://www.kgcverktyg.se/sv/products/hoern-avslutningslister-i-metall.php
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Metallist tror jag också blir bäst. Lite beroende på vilken målad väggfärg ni skall ha i anslutning till detta så skulle jag kunna tänka mig en ofärgad metallist i matt eller blankt rostfritt, lite beroende på hur blandare och andra metalldetaljer som handdukskrokar osv ser ut. De finns både som en tunn kant och rundade. De som ser ut som en tunn kant är mer diskreta.
Om det passar mot väggen och mot andra detaljer (ex. en toadörr i ek) så tror jag att även en tunn eklist skulle kunna funka. Men då gäller det att den "hör till" väggen, den kommer aldrig att uppfattas som en passande del av kaklingen.
Om det passar mot väggen och mot andra detaljer (ex. en toadörr i ek) så tror jag att även en tunn eklist skulle kunna funka. Men då gäller det att den "hör till" väggen, den kommer aldrig att uppfattas som en passande del av kaklingen.
Vad snälla ni är som postar och bidrar! Ingen som har bilder på hur det ser ut i färdigt skick, alltså inte bara bild på själva listen?
Jag tänkte nog mig en list i svart metall i så fall, eftersom kaklet är svart. Finns det inga lister utan den "ihåliga triangeln" utan bara en tunn metallbit som omsluter överkanten med en liten liten bit som går ner över den glaserade framsidan på kaklet?
Jag tänkte nog mig en list i svart metall i så fall, eftersom kaklet är svart. Finns det inga lister utan den "ihåliga triangeln" utan bara en tunn metallbit som omsluter överkanten med en liten liten bit som går ner över den glaserade framsidan på kaklet?
Om du menar ihålig triangel som i själva profilen, dvs tvärsnittet från sidan? Det finns andra profiler, i hela vårt badrum har vi gjort alla hörn med en helt flat list i matt aluminium. Tror det är sådan list som är längst ner på sidan som länkades till ovan, men bilderna var ju inte helt tydliga
Inte ovanligt med "avslutningskakel" dvs en kant anpassas att sitta öppet, vi har sånt i vårt gamla badrum från 50-talet. I vår gamla lägenhet hade vi också halvkaklat och då var helt enkelt väggen nermålad över kanten på kaklet några mm
Klicka här för att svara