6 730 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Hur fästa armeringsnät i mineritskiva?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi är i färd med att renovera vårt badrum och har lagt in en mineritskiva på golvet som underlag för klinkers. Före detta ska vi på med ett armeringsnät m. golvvärmeslingor i. Någon som gjort detta moment tidigare och som kan upplysa om hur man fäster armeringsnätet i den stenhårda mineritskivan? Hur gjorde ni?
MVH
Pernilla
Vi är i färd med att renovera vårt badrum och har lagt in en mineritskiva på golvet som underlag för klinkers. Före detta ska vi på med ett armeringsnät m. golvvärmeslingor i. Någon som gjort detta moment tidigare och som kan upplysa om hur man fäster armeringsnätet i den stenhårda mineritskivan? Hur gjorde ni?
MVH
Pernilla
Behövs ingen mineritskiva för det, flyt istället direkt på spånskivan och flytet ska vara minst 12 mm vid brunnen sedan ökar naturligtvis höjden på flytet ju längre bort från brunnen du kommer pga av fallet.
Armeringsnätet häftar du fast i golvspånet.
Edit: Vänta nu lite, ni ska alltså ha dubbla värmeslingor både under och över mineriten?
Förvirrad
Armeringsnätet häftar du fast i golvspånet.
Edit: Vänta nu lite, ni ska alltså ha dubbla värmeslingor både under och över mineriten?
Förvirrad
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag förstår inte heller, udda lösning? Vad du än säger TS så är det udda. Har sett hur många badrum som helst med både el och vattenburet men oftast inte separerade skikt. Kör spånskiva med flyt, beprövat och fungerande även med dubbla system
Redigerat:
Ja, vi har dubbel. Vi den vattenburna golvvärmen styrs av bergvärmepump som stängs av mellan ca maj-oktober. Därav extra elslinga ovanpå mineriten. Inte helt ovanligt. Annars blir det "blött" och iskallt under sommarhalvåret.
Vi har LK:s spårade spånskiva med plåtar + golvvärmeslingor. (spårad spånskiva=svagare än "vanlig spånskiva")
Flytspackel direkt på spånskiva/plåtar är dessutom förbjudet enligt LK, en mineritskiva måste limmas på först.
Någon som använt samma golvkonstruktion som kan ge oss mer info. om ovanstående fråga?
//Pernilla
Vi har LK:s spårade spånskiva med plåtar + golvvärmeslingor. (spårad spånskiva=svagare än "vanlig spånskiva")
Flytspackel direkt på spånskiva/plåtar är dessutom förbjudet enligt LK, en mineritskiva måste limmas på först.
Någon som använt samma golvkonstruktion som kan ge oss mer info. om ovanstående fråga?
//Pernilla
Fast vänta nu. Vilken LK skiva pratar vi om? Är det exempelvis LK 16 spårskiva så har vi testat den flera ggr och LK vet jag har på vår inrådan skrivit tydligt i sina monteringsanvisningar att det skall flytas utan något emellan. LK spår limmas på bärande undergolv exempelvis spån lagd enligt hus AMA angående bärighet. Därpå flyter ni minst 12 mm och tätskiktar ovanpå. Eventuella elslingar kan läggas med distanser i flytet
förmodligen ligger den spårade skivan direkt på bjälkarna och minerit VT är (hoppas jag) limmad med S48
prima mineritskivan och smältlimma fast elvärmen och flytspackla
armeringsnätet kan du skippa OM mineriten är limmad med tex S48 och plåtarna skruvade och primade med tex 8+9
prima mineritskivan och smältlimma fast elvärmen och flytspackla
armeringsnätet kan du skippa OM mineriten är limmad med tex S48 och plåtarna skruvade och primade med tex 8+9
Skivan är LK Heatfloor 22
Fixet är Kiilto fixbinder blandat med Kiilto flytfix
Minerit är ej VT, utan "normal"
Vi har gjort exakt enligt LK:s montageanvisningen.
Anågende armeringsjärnets vara el. icke vara så har vi fått olika tips och råd från olika håll (som alltid när man renoverar). Arm. järn kostar dock ingenting och allt som kan hända är att flytspackelkakan blir ännu ett snäpp hårdare, vilket vi tycker är bara bra.
Är inte osäker på vårt tillvägagångssätt, vill bara höra om ngn möjligtvis har förslag på hur man fäster arm. nätet i mineritskivan. Men som sagt, det behövs kanske inte ens, man kanske bara ska gjuta in den i kakan.
MVH//Pernilla
Fixet är Kiilto fixbinder blandat med Kiilto flytfix
Minerit är ej VT, utan "normal"
Vi har gjort exakt enligt LK:s montageanvisningen.
Anågende armeringsjärnets vara el. icke vara så har vi fått olika tips och råd från olika håll (som alltid när man renoverar). Arm. järn kostar dock ingenting och allt som kan hända är att flytspackelkakan blir ännu ett snäpp hårdare, vilket vi tycker är bara bra.
Är inte osäker på vårt tillvägagångssätt, vill bara höra om ngn möjligtvis har förslag på hur man fäster arm. nätet i mineritskivan. Men som sagt, det behövs kanske inte ens, man kanske bara ska gjuta in den i kakan.
MVH//Pernilla
...och ja den den spårade skivan ligger direkt på bjälkarna och mineriten är limmad med det lim som LK rekomenderar i sina anvisningar (snarlikt S48). Längre än så har vi inte hunnit, primern står dock och väntar...