Jag har just rivit ut det gamla badrummet på ovanvåningen i ett 40-talshus och står inför att välja konstruktionsuppbyggnad för golvet.

De befintliga golvbjälkarna är ca 170mm och c/c ca 650.
Golvet skall ha vattenburen golvvärme 16mm och vanliga ospårade golvspånskivor är inhandlade.

Vidare finns det en tanke att ha ett litet språng i golvet i anslutning till duschen, dvs att duchens golv ligger någon cm under det "torra" golvet.

De frågor jag står inför just nu är:

Hur åstadkommer jag bäst språnget?

Vilken golvuppbyggnad rekommenderas? Nedfrästa rör i de inhandlade golvspånskivorna samt värmefördelningsplåtar och på detta en relativt tunn avjämning eller förläggning av rören på skivorna och en tjockare avjämning?

Trist att ingen som är kunnig verkar svara.

Det lilla jag kan bidra med är hur vi har tänkt göra i vårt badrum (fast det där med språng i golvet vid duschen har vi inte tänkt på - smart!). Sambon ligger på knä och fräser spåren i golvspånskivorna just nu faktiskt. När vi renoverade köket gjorde vi en del med färdigfrästa skivor och en del med skivor som vi fräste själva. De egenfrästa kändes mycket mer stabila, därför fräser vi själva i badrummet nu.

Inför fräsningen så bestämde vi, i samråd med golvvärmeleverantören, vart värmeslingorna skulle gå in och ut. Sedan ritade jag på govlet hur slingan ska gå (30cm mellan slingorna). Använde en mall från tidigare köksrenovering när jag ritade "svängarna". Han använder nån handöverfräs från B*sch för själva fräsningen. Tror han gav runt 1 000:- för den.

Om jag har förstått rätt på min sambo så har vi tänkt golvuppbyggnaden såhär:
- Klinkers
- Flytspackel
- Golvgipsskivor (rätt tunna)
- Värmeplåtar
- Spånskivor med frästa spår för vattenburen värme

Lycka till och hoppas du kommer på någon smart lösning på språnget.

Aldrig gips i en golvkonstruktion i våtrum. Spelar ingen roll om du följer BKR eller GVK så är gips i golvet ett stort NEJ.

Korrekt uppbyggnad är just spån, flytspackel (ev armerat beroende på tjocklek), fuktspärr och klinkers.

Språnget görs i flytspackelnivån lättast genom att stänga av duschhörnan med list under flytspackling och spackla hörnan lokalt för hand

Där ser man. Mycke möjligt att jag har fatta fel också, är inte så himla insatt. Vi har gips i köket så tänkte att det kanske skulle vara samma i badrummet. Men ska absolut dubbelkolla med herr sambo så han inte har tänkt golvgips. Tack för infon!

Finns det något som talar för att inte fräsa ner rören utan gjuta lite tjockare istället trots nackdelarna att det blir tungt, kostar mer och tar lång tid att torka ut?

Vad gäller språnget skulle jag ju bra gärna vilja passera det med obruten armering, då jag ogärna vill riskera sprickor just där. Några tankar kring detta?

Om du inte gör något åt avståndet mellan reglarna så bör du flytspackla minst 15 16 mm. Det skiljer lite mellan rekommendationer från olika spackeltillverkare. Den tjockleken behöver du då öka ytterligare om det finns rör ingjutna som "förtunnar" spacklet. Vet inte om man tom. måste ha 15 16 mm ovanpå rören.

Du måste först flyta en kaka med armering över hela, sedan låta torka, prima, stänga av och flyta på mer utom där det ska vara lågt. Det är ju samma sätt som amatörer (som mig) rekommenderas att göra om man inte vill flyta allt på en gång. Troligen behöver du även handspackla upp fallet i den låga delen när du har flytspacklat andra gången. Rekommendationen är väl 15 mm över vattenburen golvvärme tror jag. Om du ska lägga spårade skivor eller inte beror väl på vilken bygghöjd du har till förfogande. Lägger du golvspån och sedan 16 mm slang får du flyta över 3 cm där det är som lägst, och om du ska ha nån cm språng nedåt i duschen kan det ju bli 5-6 cm på övriga golvet. Kan bli problem med tröskel och insteg kanske.

Jag håller precis på att fundera på en liknande variant. Det som är problemet estetiskt är väl att man bör vara noga med den låga delen så det blir så hela plattor som möjligt, särskilt i mitt fall när det handlar om en hörna.

Alternativet, som jag sett någon nämna, är att endast ha ett litet språng på nån mm som stoppar vattenflödet ut från duschen, och det kan man tydligen åstadkomma genom att lägga på olika tjocklek med fix (olika tandningar på fixkammen).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.