4 386 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Gips på plastmattan
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Hej! Det är renoveringstider och jag är framme vid badrummet, har frågor och funderingar.
Nu ligger det en gammal plastmatta på golvet samt väggarna.
Tänkte renovera och sätta kakel och klinkets själv för det blev ruggigt dyrt om jag tar en firma till detta, sen vill jag skryta med att jag gjort det själv.
Då jag bor i lägenhet kan det vara fruktansvärt ifall man slarvar, så tänkte.
Är det möjligt och lagligt att ha kvar plastmattan som den är då den är tät,
Och sätta våtrumsgips över? Och sen bara bygga vidare på gipsen sen med allt enligt regelboken.
Då borde väl man ha en säkerhet att om det skulle bli fuktskadat så når det inte ner till grannen tack vare plastmattan? Det borde bli kaka på kaka och vara som extra säkert?
Mvh
Nu ligger det en gammal plastmatta på golvet samt väggarna.
Tänkte renovera och sätta kakel och klinkets själv för det blev ruggigt dyrt om jag tar en firma till detta, sen vill jag skryta med att jag gjort det själv.
Då jag bor i lägenhet kan det vara fruktansvärt ifall man slarvar, så tänkte.
Är det möjligt och lagligt att ha kvar plastmattan som den är då den är tät,
Och sätta våtrumsgips över? Och sen bara bygga vidare på gipsen sen med allt enligt regelboken.
Då borde väl man ha en säkerhet att om det skulle bli fuktskadat så når det inte ner till grannen tack vare plastmattan? Det borde bli kaka på kaka och vara som extra säkert?
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Så det blir att hyra en mattstrimmler och ta bort mattan helt? Isåfall behövs inget gips på golvet. Men på väggen har jag en enkel gipsskiva, hörde att man var tvungen att ha dubbla skivor gips med förskjutna skarvar, detta är riktigt va?
Hörde även talas om att man MÅSTE byta ut golvbrunnen, finns miljoner trådar om det så antar att det stämmer och att det är föreningen som står för detta?
Lägenheten är köpt, förening HSB?
Hörde även talas om att man MÅSTE byta ut golvbrunnen, finns miljoner trådar om det så antar att det stämmer och att det är föreningen som står för detta?
Lägenheten är köpt, förening HSB?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det där med kostnad för golvbrunnsbyte varierar från förening till förening. Vissa tar kostnaden andra kräver att du gör det på egen beksostnad.
Ang. gips på väggarna. Enl reglerna i BKR (kolla på bkr.se) så får du inte ha vanlig gips i anslutning till dusch eller badkar. Det skall vara speciella våtrumsskivor. Så vid duschen och en sträcka ut, har för mig 1m. Så måste du ha våtrumsskivor. Det finns ett antal olika fabrikat, de har det gemensamma att de inte har kartong som ytskikt som vanliga gipsskivor.
Ang enkel eller dubbelgips. Om reglarna sitter med 30cm mellanrum så räcker det med enkelgips. Om det varit plastmatta tidigare så sitter reglarna troligen med 60 eller 45 cm. Det finns varianter på våtrumsskivor som är något tjockare och stabilare som får sättas i enkelt lager på cc60.
I vissa fall är det bättre att komplettera med fler reglar istället för att sätta dubbelgips.
Ang. gips på väggarna. Enl reglerna i BKR (kolla på bkr.se) så får du inte ha vanlig gips i anslutning till dusch eller badkar. Det skall vara speciella våtrumsskivor. Så vid duschen och en sträcka ut, har för mig 1m. Så måste du ha våtrumsskivor. Det finns ett antal olika fabrikat, de har det gemensamma att de inte har kartong som ytskikt som vanliga gipsskivor.
Ang enkel eller dubbelgips. Om reglarna sitter med 30cm mellanrum så räcker det med enkelgips. Om det varit plastmatta tidigare så sitter reglarna troligen med 60 eller 45 cm. Det finns varianter på våtrumsskivor som är något tjockare och stabilare som får sättas i enkelt lager på cc60.
I vissa fall är det bättre att komplettera med fler reglar istället för att sätta dubbelgips.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
självklart ska jag kolla upp med föreningen vad dom säger, och tänkte även kolla med försäkringsbolaget att jag tänkt renovera själv.
Väljer man ett godkänt system och gör rätt enligt reglerna och tar foton på allt så måste försäkring ändå gälla fast man gör det själv. det enda är väl att det inte finns någon hantverkare att skylla på ifall problem uppstår.
tydligen är Biltema Våtrumssystem VTg godkänt. Tänkte satsa på lite andra märken men får kolla upp biltema systemet tror jag.
Tror jag river bort mattorna sätter ett lager våtrumsgips på väggarna. Golvet flytspackar jag så jag får ett bra fall. så går jag in på lite olika handlare och kollar vilket system dom rekomenderar.
Något man mer ska tänka på innan man börjar? förutom att informera styrelsen om renovering?
Väljer man ett godkänt system och gör rätt enligt reglerna och tar foton på allt så måste försäkring ändå gälla fast man gör det själv. det enda är väl att det inte finns någon hantverkare att skylla på ifall problem uppstår.
tydligen är Biltema Våtrumssystem VTg godkänt. Tänkte satsa på lite andra märken men får kolla upp biltema systemet tror jag.
Tror jag river bort mattorna sätter ett lager våtrumsgips på väggarna. Golvet flytspackar jag så jag får ett bra fall. så går jag in på lite olika handlare och kollar vilket system dom rekomenderar.
Något man mer ska tänka på innan man börjar? förutom att informera styrelsen om renovering?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vill absolut inte vara oförskämd men det låter som du inte har speciellt mycket erfarenhet av denna typen av arbete och att då ge sig på det framförallt i en lägenhet där många kan bli drabbade och det kan bli mycket problem och dyrbara erfarenheter skulle jag aldrig gjort... 
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Du skriver våtrums gips!! Vad menar du? Den gipsen är en äldre benämning. Används fortfarande. Men inte som våtrumsskiva. Den har kartong. Men jag antar att du menar riktig våtrums skiva.
Men håller med Staffanstorp. Men bra att du söker info här.
Men håller med Staffanstorp. Men bra att du söker info här.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Om du nu absolut bestämt dig för att göra renoveringen själv är mitt tips att du köper riktiga grejer i en riktig proffsbutik. I den butiken kan du skaffa en kontakt som hjälper dig under resan. Lyssna även noga hur föreningen vill ha det med brunnen, och ta det vackert när du bilar bort den. Det är inte så ovanligt att grannen under brukar få "oväntat besök".
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Innan du ger dig på väggarna så bör du kolla VVS anslutningarna. Om väggen blir tjockare av kakel och ev. extra skiva så är det troligt att blandarfästen och rörgenomföringar måste göras om. Vilket kan ge att även rören måste dras om inne i väggen. Det är idag inte tillåtet med skarvar som är dolda i väggar eller golv. Utan oftast sätter man en fördelare på lämpligt ställe och drar ut rör eller PEX slang till de olika ställen där blandarna skall sitta.
Fundera också på om det är något med elen som du borde passa på att ordna när väggarna ändå skall åtgärdas. Om du vill planera el i badrummet så tänk på att uttag måste sitta minst 120cm från dusch och 60 cm från badkarskant. Om du överhuvudtaget vill ha något elektriskt inom de avstånden så bör du kolla med en expert. Vissa prylar får finnas inom avståndet om de håller rätt täthetsklass, men anda saker som uttag får inte finnas där oavsett vilken täthetsklass de håller. Och om du har uttag i badrummet så måste det skyddas av en jordfelsbrytare.
Fundera också på om det är något med elen som du borde passa på att ordna när väggarna ändå skall åtgärdas. Om du vill planera el i badrummet så tänk på att uttag måste sitta minst 120cm från dusch och 60 cm från badkarskant. Om du överhuvudtaget vill ha något elektriskt inom de avstånden så bör du kolla med en expert. Vissa prylar får finnas inom avståndet om de håller rätt täthetsklass, men anda saker som uttag får inte finnas där oavsett vilken täthetsklass de håller. Och om du har uttag i badrummet så måste det skyddas av en jordfelsbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
När du tittar på vilket tätsystem du skall välja, så titta på deras monteringsanvisningar. Jämför hur detaljerade de är. Det är viktigt att alla moment täcks i anvisningarna, och att det tydligt framgår exakt vilket material man skall använda. För att du skall få ett godkänt fuktskydd så måste du följa anvisningarna in i minsta detalj, alla delar måste höra till just det systemet. Och du får inte hitta på en lösning som inte finns beskriven i anvisningen.
Står det ex. inte hur man skall täta golv-väggvinkeln om du har ett ytterhörn, ja så får du välja ett annat system där det står hur man skall lösa den detaljen.
Står det ex. inte hur man skall täta golv-väggvinkeln om du har ett ytterhörn, ja så får du välja ett annat system där det står hur man skall lösa den detaljen.
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Tackar. Min erfarenhet inom badrum är väl inte den bästa, men min erfarenhet inom bygg i det stora hela är bättre. De som arbetar med det fuskar relativt mer än en seriös privatperson dom gör det själv och kollar upp allt innan.
Ursäkta menade naturligtvis den skivan som är godkänd i badrum för dagsläget (känns som det ändras lite heltiden)
Biltema kladd? Tänkte inte att detta ska bli ett inlägg om biltema produkter, men. Enligt bkr är faktiskt biltemas system godkänt? Nu säger jag inte att jag ska köpa där, det är nog faktiskt bättre och köpa sakerna där man kan fråga när man stöter på problem. Men varför inte biltema om det är lika godkänt som proffsens? Tänker bara högt nu alltså
Ursäkta menade naturligtvis den skivan som är godkänd i badrum för dagsläget (känns som det ändras lite heltiden)
Biltema kladd? Tänkte inte att detta ska bli ett inlägg om biltema produkter, men. Enligt bkr är faktiskt biltemas system godkänt? Nu säger jag inte att jag ska köpa där, det är nog faktiskt bättre och köpa sakerna där man kan fråga när man stöter på problem. Men varför inte biltema om det är lika godkänt som proffsens? Tänker bara högt nu alltså