Hejsan.

Har nyrenoverat badrum hemma som jag inte vill bryta tätskiktet på men där jag ändå vill sätta upp ett IKEA väggskåp, Godmorgon (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80147512/). Bästa alternativet verkar vara Glabete som jag har förstått. Men då undrar jag lite hur man ska gå tillväga.

Här är monteringsanvisningarna: http://www.ikea.com/assembly_instru...t-2-doors-60x14x96-high-gloss__CFWN04_PUB.PDF.

Det är väldigt små ytor att fästa på, men kanske med monteringsbrickor?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ska du ha skåpet stå på egna ben? Då kan det funka, annars är jag mycket skeptisk.

Har du kakel så har ju fixet också en hållfasthetsgräns. Det ideala är som vanligt att sätta skåpet i en regel. Att du bryter tätskiktet spelar väl ingen roll, du ska väl inte ställa skåpet i zon 1?

Skåpet kommer sitta på väggen, är ju ett väggskåp så. Glabete sägs ju ha en hög hållbarhet (170 kg), skåpet väger bara 19,4 kg plus eventuella saker i på max 3 kg. Kaklet borde sitta ordentligt, är betongvägg; gips; tätskikt; fix; kakel.

Helst bryter jag inte tätskiktet då de har en heltäckande garanti som gäller så länge tätskiktet inte bryts.

Har du inte tänkt spola vatten på skåpet lär du klara dig med ett par hål på baksidan. Krångla inte till det i onödan.

Verkar vara så att det skulle vara enklast att skruva, det är bara att jag ska limma upp lite andra saker nu samtidigt (toalettpappershållare, reservpappershållare, duschkorg, småkrokar). Så tänkte om man ändå slapp borra för allt det så kunde man kanske slippa borra för att sätta upp ett extra förvaringsskåp.

Frågan kvarstår om det finns något klokt sätt att limma upp skåpet på väggen?

Paul-Staffanstorp
Jag får ju inte riktigt ihop det när du skriver att det är betongvägg,gips.........
Antingen är det väl en betongvägg eller så är det en gipsvägg.

Så länge vi pratar zon 2 kan du borra upp vad du vill utan att deras garantier för den sakens skull upphör att gälla och jag förmodar också att du inte tänker sätta skåpet i zon 1 så därför tycker jag bara det är meningslöst att försöka limma upp ett stort skåp...

Är det betongvägg är det bara att borra , trycka in silicon och en plugg... lite silicon till och skruva fast skiten...

Är det gipsvägg så har jag nu sett att det kommit en speciell plugg som tydligen skulle vara anpassad just för våtrum men just nu är jag lite stressad för att komma till minnes var jag sett den...
Den skulle t.o.m vara godkänd för zon 1 tydligen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.