9 434 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Förväntad hållbarhet på klämringskopplingar?
Jag håller helt med dig.bax skrev:
Elementhus hade en egen lösning. Skillnaden är att presskopplingarna pressas fast medans elementhus kopplingar skruvades fast. I båda fallen så tror jag att det enbart äro-ringen som håller kopplingen tät.
Om man kollar på kopplingen till vänster så ser man ett spär där det skall vara en o-ring, hålet för skruven syns också (kl 12 på kopplingen). I botten på kopplingen så ser man en gammal o-ringen. Dessa o-ringar var (ehm) som backelit efter de 35 åren som gick innan jag bytte.
Och dessa o-ringar är så pass tight mot röret att det inte går att sätta på kopplingen utan att fasa av röret och smörja in det. Med alternativet att man skalar av o-ringen när man tar hammaren för att slå på kopplingen, jag testade... Det är också svårt att få bort röret efter man fått dit det, så o-ringen är komprimerad mellan koppling och rör.
T.ex. för att dela denna koppling så fick jag skruva fast det i en bänk och slå loss den. O-ringen hade torkat fast ordentligt.
Visst denna koppling höll tätt efter 35 år och de andra kopplingarna håller tätt efter 40 år. -Ta i trä.
Men så fort man petar på dom, det räcker med att man lossar lite på skruven, trots att rören sitter benhårt fast i o-ringen, så börjar det läcka. Och jag tänker inte gå och testa hur hårt (löst) man kan kan komma åt rören för att det skall börja läcka.
Och dessa kopplingar sitter enbart på radiatorslingan. Jag tvivlar på att skruven hade orkat hålla kvar rören om det varit på vattenledningarna. Presskopplingarna klarar av detta, men som jag skrev ovan så tvivlar jag på att själva pressningen i sig ger något för att hålla kopplingen tät utan enbart för att hålla ihop rör och koppling.
Jag har svårt att tro att presskopplingarna är bättre än dessa som elementhus använde när det gäller livslängd och förmåga att hålla tätt efter låt oss säga 25-35 år. Gummit kommer vara torkat, skört, och läcka efter bästa förmåga. Då än värre att man använt det på vattenledningar med bra mycket mer tryck än 0,5 - 1,5 bar.
Redigerat:
En kollega håller just nu på att riva ut hela sin undervåning efter att en klämringskoppling till en vattenmätare stått och sipprat vatten under lång tid rakt ned i trossbotten, tillför kanske inget i diskussionen, men det säger ju i alla fall en del.
Klicka här för att svara