Tjena,

Jag har haft några hantverkare som har flytspacklat och fixat i ett kommande bandrum i en friggebod. Dom har satt bla upp något tapetliknande fuktspärr på alla väggar som heter typ Drywall som jag ska kakla på. Klantigt nog hade jag glömt ta alla hål för rören.

Min fråga är nu om jag ska täta med något specielt runt rörer när jag borrar genom detta för att inte sabba fuktspärren.

Det är altså en vägg i trä med gips och sedan denna tapetliknande fuktspärr.

--Mats

T
Ja, runt rör ska det sitta särskilda rörmanschetter som man fäster med tätskiktsmassa.

Det är ju byggt i fel ordning. Rör och genomföringar måste vara på plats innan fuktspärr, annars fungerar inte systemet med tätskikt.

Consensus skrev:
Det är ju byggt i fel ordning. Rör och genomföringar måste vara på plats innan fuktspärr, annars fungerar inte systemet med tätskikt.
Nu vet jag inte hur just det här tätskiktssytemet fungerar men på dom flesta dukbaserade tätskikten sätter man rörmanschetterna sist och förhoppningsvis gör man det på detta system också. Då är det ju ingen fara att gå igenom med rören nu och ringa plattsättarna och be dom komma en vända till och sätta manschetterna.

Jo, jag är medveten om att man ska ta hålen först men som jag skrev missade jag det. Shit happens, nu vill jag bara försöka göra det bästa av situationen, det är ett fritidshus så det är ingen katastrof om det inte blir helt perfekt. Kanske bara att fråga då på typ Bauhaus eller nått.

Tack för rådet.

Du måste ha tag i rörmanshetter av samma fabrikat som tätskiktet i övrigt. Dvs. åk INTE till bauhaus och handla. OCH det skall tätas med rätt "lim" som hör till systemet.

Glöm rörmanschetter, Drywall är en tätskiktsmatta, inget foliesystem. Problemet är att du måste ha kortlingar, träreglar, där du ska borra och skruva. Detta för att få silikonet att bottna. Ring mattläggaren och fråga om de kan svetsa runt dina rör när du dragit genom dem, och försök få dit kortlingar från baksidan innan du sätter upp rör, blandare, komod etc.
Lycka till.

T
Rörmanschetter funkar hur bra som helst på Drywall!

Kanske det men då är det ingen som tar ansvar för konstruktionen! Ring mattläggaren.

Ok, tack för alla tips :) Börjar med att kolla med mattläggaren.

--Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.