Hej!

Håller på att planera för badrum och funderar om man fixar innertaket eller väggarna först? På väggarna ska jag ha kakel och i taket våttumsgips

Nej för tusan det är inte lönt att slösa på våtrumsgips till taket.

Just tak är den del av badrummet som inte omfattas av krav så sätt vanligt takgips eller vad du vill och måla bara med en tålig färg

Ok, ja det är ju bra att veta :) men vad ska man göra först?

Hos oss la dom taket först.

Samma här - taket målades först, därefter golv- och väggkakel.

Måla taket först, som föregående talare, kör med takgips och bra tålig färg. Sedan när jag gjorde mitt badrum i min förra bostad så la jag golv klinker sist, som amatör så kladdar man något förbannat så det var skönt att ha väggarna klara och slippa tänka på att förstöra golvet när man sölar med fix och fog. Mitt tips och den metoden kommer jag göra i min nuvarande bostad när den tiden är inne =)

Goteborg skrev:
Sedan när jag gjorde mitt badrum i min förra bostad så la jag golv klinker sist, som amatör så kladdar man något förbannat så det var skönt att ha väggarna klara och slippa tänka på att förstöra golvet när man sölar med fix och fog.
Ett alternativ skulle kunna vara att sätta väggarna först, med undantag för nedersta kakelraden. Den sätt först då golvet är på plats.

Tänkte köra med vanlig gips och våtrumsfärg, sen så hade jag tänkt göra väggarna först också av samma anledning som du nämnde :)

Pepparkaka skrev:
Ett alternativ skulle kunna vara att sätta väggarna först, med undantag för nedersta kakelraden. Den sätt först då golvet är på plats.
Hade en sockel tillhörande golvet första raden, glömde skriva in det =) annars, som du skrev spara sista raden.

Jo hade tänkt det jag med :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.