Våtrum är som bekant både dyra och med mycket detaljerade regelverk. För att komplicera det hela ännu mer, funderar jag på en trippelkombination. Vad säger di kunniga?

Lite förutsättningar inför valet:

x Frugan vill ha matta på golvet för att det är mest lättstädat.
x Jag vill ha en snygg kaklad duschnisch åtminstone, med tätslutande glasdörr
x Rummet har konstiga proportioner (hög takhöjd i förhållande till bredden) vilket gör att vi inte vill sätta kakel hela vägen upp. Vill gärna göra något för att uppleva "bredd" i rummet inte höja det. => ett målat system (i zon 2) kan vara ett alternativ.
x Det är ett bygge i ett gästhus, vilket gör att budgeten är begränsad.

När jag vrider och vänder på detta blir mitt förslag (än så länge på tankestadiet - jag behöver få bolla detta här på forat):
x golv våtzon 1 = heltäckande golvmatta
x vägg våtzon 1 = foliesystem och kakel på vägg
x vägg våtzon 2 = målningssytem för våtrum

Alla systemen för sig är ju godkända i sina respektive användning, men hur är det med övergångar mellan dem? Jag har sett någon enstaka montageanvisning som förklarar att man te.x. spacklar upp en liten triangel på mattkanten (golvmatta) innan man målar över detta. Men hur gör man egentligen övergångar mellan

- tätskikt med folie på vägg mot golvmatta?
- tätskitk med folie på vägg mot målat tätskikt på vägg (sida vid sida mellan zon 1 och zon 2)?
- tätskitk med målat system mot golvmatta?

Är det en vansinnig idé att kombinera tre system?

Tyst som i graven, :) nåväl jag har hittat lite information i Beckers våtrumsanvisningar s 9. Men samtidigt säger BKR att tätskikten i båda zonerna måste komma från samma tillverkare (kap 2.7). GVK nämner det inte alls, vad jag kan förstå. Lite förvirrande?

Jag kan väl ändå inte vara den ende i Sverige som funderat över att ha både kakel och målade ytor i ett våtrum (relax är det snarare för min del men per defintion våtrum ändå). Någon?

Det finns inget riktigt utformat regelverk för skarvning av de olika systemen. I vissa monteringsanvisningar kan hittas rekommendationer från det enskilda företaget men inte i branschreglerna.

Jag har ett par gånger vid enskild våtrumsprojektering kombinerat system. Mina åsikter är att det viktiga är ett korrekt överlapp som med allt annat i fuktsäkringssyfte för att undvika fukt som kan krypa bakom.

Golvmatta överlappas av väggtätskikt för att få fukt att rinna utanpå och avdunsta eller rinna mot brunn. Är det överlapp mellan målat/golvmatta så spacklas kanten upp och jag brukar köra våtrumsfärg upplimmad i själva våtrumsfärgen i alla zoner av rena bekvämlighetsskäl men är det stort relaxrum kan du självklart snåla och bara följa MVK:s anvisningar gällande VT och VA.

Är det överlapp mellan golvmatta och väggfolie är principen i mina ögon densamma. Tätskiktsfolie (och kakel) överlappar på uppviket av golvmattan.

Gällande övergång på vägg mellan kakel och våtrumsfärg vid zongränser så hade jag fört ett överlapp från folien i zon 1 över den målade väven inkl att kaklet överlappar de kanske 5 cm som folien överlappar.

Utförandet för mig hade alltså varit att först riva och bygga upp fall plus skivkonstruktionerna. Sen börja med golvmatta med uppvik. Efter golvmattan så börjar du med det målade skiktet i zon 2 och jobbar dig inåt mot zon 1 för att avsluta vid gränsen för zon 1. Överlapp av det målade ner mot golvmattan med spacklad kant (korrekt spackel till det målade systemet). Sen slutligen sätta folie i våtzon 1 med överlapp ner mot golvuppvik och överlapp ut över det målade skiktet. Slutligen kakla det folierade för att få det estetiskt klart.

Du följer alltså inte ett regelverk men är egentligen inom kraven från försäkringsbolagen. Däremot kommer du få argumentera och bråka dig till att få rätt om du har otur och får en skada med en okunnig skadetekniker eller om försäkringsbolaget vill jävlas. Det finns nämligen bolag som försöker hävda att standardklausulen om "vi ser hela våtrummet som en enhet" skall gälla för att skarvning mellan olika system ej är tillåtet. Den klausulen riktar sig egentligen mot att det skadetekniskt skall ersättas som en helhet

Tack för ditt utförliga svar. :thumbup: Resongemangen går lite fram och tillbaka, just nu lutar det kanske åt att ha klinker på golvet ändå, vilket skulle innebära foliesystem i hela zon 1. Att det sedan finns skarvar i zon 2 känns ganska ofarligt då duschen kommer att inrymmas i en nisch med (nästan) tätslutande glasvägg. Skarvar uppstår då bara vertikalt mellan zon 1 och 2 (Beckers ovan skriver 30 mm överlapp) och mellan zon-2-vägg och klinkergolv (där Beckers anger både överlapp med väggtätskiktet utanför golvtätskiktet och utspackling). Nu börjar det likna en idé :)

Nu börjar det likna en idé ja ;)

Oavsett materialval kan du få till ett fuktsäkert rum bara du är noga med överlapp. Att inte branschreglerna nämner skarvningarna är ganska logiska då deras syfte är att ge information för sina produkter och indirekt pusha dessa.

De som istället har information om skarvningarna är just materialtillverkare av system som inte i sig kan utgöra ett helt våtrum tex målade skikt och Fibo-trespo mfl.

Bestäm er för hur ni vill göra rummet och kör noga så blir det bra

Hej. Låter spännande. Det är härligt att blanda material i badrummet. Tänk på att det är underlaget på golvet som avgör om det är zon 1 eller 2. Om det är en skivkonstruktion är hela golvet zon 1 och kräver folie. Är det en massiv konstruktion kan du använda valfritt godkänt våtrumssystem på golvet. Likaså på väggarna, är det skivor är zon 1 dusch/badplats + 1meter, resten zon 2. Är väggarna av massivt material(betong, tegel med puts) så kan du välja fritt om du vill rolla eller foliera.
Lycka till.

Vi har lite blandat.
Vi satte våtumsgips på väggar och i tak. Golvläggaren flytspacklade och satte tätskikt (matta) på hela golvet och på väggarna i våtzon. Sen satte vi väv på resten av väggarna ( lite omlott mot tätskiktet) och målade tak och väv med våtrumsfärg. Slutligen kaklade och klinkrade golvläggaren golvet och våtzon.
Blev bra och lite billigare än helkaklat. Dessutom lätt att skruva upp spegel och annan badrumsinredning när man slipper förborra i kakel.

Förlåt en okunnig, men jag har inte riktigt förstått det där med de olika zonerna? :o

Måste fråga, men gjorde du på det här sättet för att få ner priset eller utseendet? Skulle gärna vilja se resultatet.

Pulser skrev:
Måste fråga, men gjorde du på det här sättet för att få ner priset eller utseendet? Skulle gärna vilja se resultatet.
Om det var mig du menade så var det huvudsakligen en prisfråga. Sparade in drygt 15000 på att inte helkakla.
Men det var som sagt enkelt att sätta upp saker på väggen utan kakel oxå. Vi har t.ex en stor spegel, och varför ska det vara kakel bakom den?

T
Fast nu är iofs i kaklet den stora kostnaden i ett badrum, man behöver ju inte köpa kakel/klinker som kostar flera tusen per kvadrat. Det finns prisvärda kakel för 100-300 kr kvadraten.

Mackin skrev:
Förlåt en okunnig, men jag har inte riktigt förstått det där med de olika zonerna? :o
Eftersom ingen annan svarar kan jag göra det. Zonindelningen var på tal redan 2009-2010 pga att kartongbeklädd gipsskiva blev förbjudet av Byggkeramikrådet. Detta då man redan innan förbudet misstänkte att det skulle fördyra badrumsrenovering avsevärt att krävs speciella skivor och frågan var om detta förbud var nödvändigt i hela badrummet.

Idag har man då gjort en zonindelning efter hur skaderisken i våtrummen varit historiskt. Zon 1 är de delar som är mest skadebenägna alltså golv plus de väggytor som utsätts för konstant vattenbegjutning (duschplats/bad plus 1 meter). Övriga väggytor Zon 2 medan tak ej omfattas.

Tack för det suveräna svaret:) Nu är jag med på banan igen;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.