Tänkte ställa en fråga till er som jag har funderat på.

Klämringskopplingar där man skarvar kopparrör t.ex. 12 mm med hjälp av en klämring, stödhylsa samt en mutter tycker jag är en osäker konstruktion. För eller senare korroderar väl klämringen så att ett vattenläckage uppstår och då är katastrofen ett faktum. Köpte kopplingar från Biltema och tyckte att just klämringen var klent konstruerad. Finns det några hållbarhetstester gjorda som visar om en klämring förväntas hålla i 20 eller 30 år? Är det någon skillnad om kopparrören är mjuka, halvhårda eller hårda när det gäller kopplingens hållbarhet? I ett badrum med golvbrunn kan det väl vara ok med klämringar. Men är det är tillåtet med klämringar i ett kök? Förmodar att det inte är särskilt vanligt med golvbrunnar i kök.

Att en koppling från Biltema känns flimsig är nog inte så konstigt...en rikigt monterad koppling av god kvalite håller lika länge som röret.
Biltema köper in där det är billigast, ibland får man vettiga grejer, ibland skräp.

Krilleman
Jag har alltid förespråkat vatette, en genuin kvalitets-koppling!

Och självklart är klämringskopplingar OK att använda i hela ditt hus!

Dock ej inbyggda, men det är ingen koppling!

Krilleman eller någon annan,

Vad har ni för uppfattning om Biltemas kopplingar? Ser att dom är godkända av både SITAC, STF och ETA iaf är förpackningen stämplad med detta. Innebär detta att kvaliteten är hög?

Jobbar fotografen på Biltema ? verkar ju veta hur de gör sin inköp.

min erfarenhet är att Biltemas kopplingar är klenare i godset än andra. Nu är det iofs kanske 5 år sedan jag tittade närmare på en koppling därifrån.

Men bara för att den är klenare så säger det inte att den kommer att hålla sämre. Jag kan inte avgöra om den är tillräckligt kraftig.

Krilleman
Biltema, bauhus, jula, alla gör sina inköp på samma sätt, priset...

Och angående att klämringen korroderar. Dels är det ju ett material som korroderar väldigt långsamt såvida du inte har skumma kemikalier i vattnet, dels så är det ju väldigt lite material som exponeras för vatten. Finessen med koniska kopplingar är ju att själva den tätande ytan trycks ihop helt med varandra så att det blir syretätt, inte ens luft kommer åt de tätande ytorna.

Tigersågen skrev:
Tänkte ställa en fråga till er som jag har funderat på.

Klämringskopplingar där man skarvar kopparrör t.ex. 12 mm med hjälp av en klämring, stödhylsa samt en mutter tycker jag är en osäker konstruktion. För eller senare korroderar väl klämringen så att ett vattenläckage uppstår och då är katastrofen ett faktum. Köpte kopplingar från Biltema och tyckte att just klämringen var klent konstruerad. Finns det några hållbarhetstester gjorda som visar om en klämring förväntas hålla i 20 eller 30 år? Är det någon skillnad om kopparrören är mjuka, halvhårda eller hårda när det gäller kopplingens hållbarhet? I ett badrum med golvbrunn kan det väl vara ok med klämringar. Men är det är tillåtet med klämringar i ett kök? Förmodar att det inte är särskilt vanligt med golvbrunnar i kök.
Förr eller senare korroderar nog allt.
Jämför diskussionen om långtidsförvaring av radioaktivt avfall.
Där gäller den vetenskapliga striden om kopparkapslarna skall hålla i 100.000 år eller inte.
Klämringarna är av koppar.

Du kan nog sova lugnt, och dina barnbarn också.

largab skrev:
Jobbar fotografen på Biltema ? verkar ju veta hur de gör sin inköp.
Nej, jag jobbar inte på Biltema, skulle hellre vara arbetslös.
Däremot känner jag folk som jobbat och jobbar på Biltema och jag har handlat där i 25 år.

Tack för alla svar:). En annan fråga är. Hurt hårt ska man dra muttern, det är förmodligen svårt att svara på, men drar man för hårt då går väl klämringen sönder och drar man för lite då fastnar väl inte klämringen på röret med risk för att kopplingen släpper. Finns det någon tumregel?

Klämringarna är väl av mässing (?)

Jag tror för övrigt mer på klämringskopplingar än de moderna presskopplingarna med O-ring inuti, när det gäller att tåla tidens tand.

Ja det finns det. Dra fingerhårt och sedan ett varv med nyckel (för kopparrör). Det finns tabeller på nätet med listor på hur många varv man skall dra beroende på vilken koppling, ring och rörtyp.

bax skrev:
Klämringarna är väl av mässing (?)

Jag tror för övrigt mer på klämringskopplingar än de moderna presskopplingarna med O-ring inuti, när det gäller att tåla tidens tand.
Jo, du har rätt!
Men som en kompromiss kan vi väl enas om att mässingen till största delen består av koppar ;)

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det finns det. Dra fingerhårt och sedan ett varv med nyckel (för kopparrör). Det finns tabeller på nätet med listor på hur många varv man skall dra beroende på vilken koppling, ring och rörtyp.
Och det är också ett skäl att ta något annat än Biltema-kopplingar.
För till vatette, LK, VSH och andra märkeskopplingar finns det monteringsinfo och tabeller med antal varv de ska dras, osv. Antingen följer det med, eller så hittar man det på deras hemsidor.

Och tro inte att alla kopplingar ska dras lika, nej nej ... :)
Vatette t.ex har fingäng och en helt annan sorts klämring. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.