Jag tänkte fixa till ett gnistskydd framför en öppen spis, i ett rum där vi lagt in nytt vattenburet värmegolv. Golvspån+plank samt litet isoleringskikt mot det gamla golvet bygger ca 50mm.

Jag tänkte lägga en kaka Grovbetong underst på ca 25 mm och sedan flytspackla 10-12 mm ovanpå. Därefter gamla fina Marmorplattor som kronan på verket. Hela ytan är ca 1 kvm, 300x30 cm. Nu till frågeställningarna:

1) Jag har givetvis köpt fel eftersom det står att Grovbetongen är gjord för skikt på minst 50mm och jag skall bara gjuta ca 25mm. Kommer det bli sprickor? Ytan är ju ganska liten och belastas lätt. Kan ju åka och byta till finbetong, men jag har redan släpat ut säckarna i skärgården.

2) På flytspacklet står att om man skall lägga det på nygjuten betong, skall man vänta minst 3 månader. Uj-ejuj! Då blir det inte färdigt denna sommar heller! Är detta viktigt?

Jag observerade proffskillarna som var våtrumscertifierade (Hmm) förra sommaren, eftersom jag tänkte att badrummet är bäst att få gjort på rätt sätt. De killarna gjöt en dag, flytspacklade nästa, och primade och lade spärrskikt, osv med en eller ett par dagars mellanrum. Badrumsgolvet som ju är betydligt större, viktigare och svårare var gjort på mindre är en vecka, dock med helg emellan.

En kompis påstod att det är bara att gjuta, hoppa över flyspacklet, och sätta Marmorplattorna samma dag, direkt på den brinnande grovbetongen. Vågar man göra så?

Vad säger ni här på forumet? Tacksam för er hjälp!

Redigerat:
1 Grovbetong innehåller större sten, i övrigt ingen skillnad men att då endast gjuta 25mm så finns risken att det blir sten i ytan och mindre bruk mellan stenarna men är det ingen större belastning så spelar det ingen roll.
2 Betong krymper när den brinner/torkar så det finns risk att flytspacklet krackelerar om du lägget på det för tidigt.

Men om du gjuter och gör ytan slät och fin så behöver du inget spackel, fix för plattsättning finns för nyligen gjuten betong

Kör flyt enbart istället.

Till badrummet använde dom säkert ROTbruk som torkar på 24h, det skulle du också ha köpt

ytan är så pass liten att det KAN gå bra, jag hade bytt säckarna mot rotbruk

All right!

Tack för dessa svar. Ser ut som jag har minst 4 alternativ:
1) Köra enbart betong och sedan plattor direkt på. Om jag väntar en vecka och lägger på vatten varje dag kanske det bör funka?
2) Köra enbart flytspackel, vilket är ganska dyrt. Går väl åt 5-6 säckar kan jag tro. Men det räcker ju med en dags härdning.
3) ROT-Bruk
4) Eller som jag tänkt och vänta tre månader!

Vi får se hur det blir! Ska kolla upp det där med ROT-bruk.

Har i helgen gjutit en liknande som är 600*900 och 60-70mm tjock där jag använt finbetong, Kommer inom den närmaste 1-2 veckorna att sätta klinker där. Det är så liten yta så det "ska" inte vara några problem.
Jag hade endast en plast på första dygnet, ingen extra vatten det var ju 9 liter i de tre säckarna finbetong som blandades till.

Redigerat:
Slipsats är väl både snabbt och relativt billigt jämfört med flytspackel. Flytspacklet behövs knappast utan du ska utan problem kunna få till en tillräckligt slät kaka om du är normalhändig.

Om du kör på betongen och stressar på lite med plattsättningen välj i alla fall en så flexibel fix som du kan hitta.

för att förstå vad som händer med klinkern när betongen krymper kan man ta en 2m tumstock och lägga mot tex en golvlist, sen trycker man tumstocken mot listen ca 2-3mm och tittar på bågen som bildas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.