Har skaffat en IFÖ Sign 6860 som ska limmas.
I golvet är det monterat en wc stos excentrisk (se bild 2), när jag sedan ska ställa wc stolen på
plats så blir det en glipa mellan stos och wc på ca 15mm (se bild 1).
Vad behöver jag skaffa, hade en Purus klosettanslutning hemma men den gick inte att använda.
I golvet är det monterat en wc stos excentrisk (se bild 2), när jag sedan ska ställa wc stolen på
plats så blir det en glipa mellan stos och wc på ca 15mm (se bild 1).
Vad behöver jag skaffa, hade en Purus klosettanslutning hemma men den gick inte att använda.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Du kanske behöver en av anslutningarna som beskrivs på bild 2 i monteringsanvisningen. Har rörmokarn satt dit den excentriska stosen? Ta bort den och köp IFÖs istället.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Jag GISSAR att problemet är att excentern är kapad för kort så att röret från toan tar i sidan på röret. Men jag kan ha missuppfattat.
Då hjälper det ju inte att använda ett förlängningsrör, utan snarare skulle stolen behöva komma högre så att inte utloppsröret sticker ned lika långt, fast då blir det kanske inte tätt istället.
Skulle föreslå att du dels mäter upp exakt hur mycket fel det är, dels kollar marknaden om andra toa stolar inte sticker ned lika långt.
Som en extrem nödlösning så kanske det skulle gå att kapa av någon cm av röret med vinkelslip, fast det är en riskabel operation, stolen kan spricka.
Då hjälper det ju inte att använda ett förlängningsrör, utan snarare skulle stolen behöva komma högre så att inte utloppsröret sticker ned lika långt, fast då blir det kanske inte tätt istället.
Skulle föreslå att du dels mäter upp exakt hur mycket fel det är, dels kollar marknaden om andra toa stolar inte sticker ned lika långt.
Som en extrem nödlösning så kanske det skulle gå att kapa av någon cm av röret med vinkelslip, fast det är en riskabel operation, stolen kan spricka.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ok, men då måste väl en sån här passa i excenterstosen : http://www.manivvs.se/sv/product/8384/WC-STOS-IFO-96525-CENTRISK ? Under förutsättning att inte stolen sticker upp mer än 12mm.
Jag har en IFÖ Sign och hade problem med det också, förstår inte hur man får ihop reglerna i "säkert vatten" (40mm upstick av röret) - excentrisk muff (råkade vara en sån jag hittade i butiken) och toastolen.
Men jag kunde göra det enkelt för mig och var inne och handlade en "vanlig" rakt muff och allt passade utan problem.
Men jag kunde göra det enkelt för mig och var inne och handlade en "vanlig" rakt muff och allt passade utan problem.
Redigerat:
Klicka här för att svara